Teknologi i klasserommet – de 5 J’ene

I dag en liten oversettelse (med noen kommentarer fra meg) fra eLearnMagazine og en artikkel som heter «How to Help Teachers Use Technology in the Classroom«.

Selv om lærere i dag har tilgang til teknologi og har bedre ferdigheter enn tidligere viser det seg at det fortsatt er et problem å få lærere til å integrere teknologi i sin undervisning. Det er mange grunner til at det er slik; de blir overveldet av krav om å teste ut, de ser ikke verdien i å bruke teknologi innenfor sine fagområder, kanskje de jobber i miljøer hvor ledelsen ikke forstår eller oppmuntrer til bruk av teknologi eller det kan være at programvaren ikke er den type applikasjon man vil bruke eller man vet ikke hvordan man skal bruke den.

Det mangler ikke på kurstilbud for opplæring, og mange lærere reiser på kurs – men det skjer lite når man kommer tilbake til egen skole. Artikkelen peker på et problem som jeg er helt enig i – kursingen gjelder stort sett hvordan man skal bruke programmene uten at man har fokus på hvordan man skal integrere dem i egen undervisning. Det holder ikke at man lærer hvordan man f.eks skal bruke et bildebehandlingsprogram hvis man ikke ser nytte eller bruk av det i egen undervisning. Man bruker teknologien til administrering, for å vise innhold – men man bruker det ikke som et verktøy for læring….og spørsmålet er naturlig nok hvorfor.

Det er her de 5 J’ene som er nevnt i tittelen kommer inn. På engelsk blir det

  • Job-related
  • Just enough
  • Just in time
  • Just in case
  • Just try it

Job-Related

Lærerens primæroppgave er å hjelpe elevene med å forstå et tema/fag – alt annet er sekundært. Fokuset må derfor ikke være teknologien i seg selv, men bare hvordan den kan understøtte læringen. Begynn med å se på hva elevene skal vite og hva de skal være i stand til å gjøre. Velg passende teknologier for å støtte dette, hvordan kan man bruke teknologien for å oppnå målet, hvor effektivt understøtter teknologien læringsmålene?

Just Enough

Lærere trenger ikke å vite absolutt alt om programvaren, de trenger bare å vite akkurat nok til å kunne bruke den. Alt ekstra er bortkastet innsats. Det betyr at man skal føle seg vel med å bruke den i undervisningen, men man trenger ikke ha full oversikt. Man trenger stort sett bare å lære seg noen ferdigheter for å hjelpe elevene med å bruke teknologien. Det viktigste er at man forstår hvordan teknologien kan understøtte læringen. Finn egne løsninger på hvordan du skal bruke verktøy/programvare – det beste er prøv og feil, spør kollegaer, bruk FAQ (Ofte stilte spørsmål) og brukerveiledninger. På denne måten blir man sikrere og får større selvtillit i bruken enn om man kan få support med en gang noe ikke fungerer helt som planlagt.

Just enough (akkurat nok) viser også til at man ikke trenger å ha mye teknologi i klasserommet – bare akkurat så det er fornuftig. Det blir ikke bedre læring av mer teknologi – bruk det du har, og har du ikke nok PC’er til alle så la dem samarbeide på de som er tilgjengelige – lær dem å dele. Det er kanskje derfor også viktig at lærerne ikke får opplæring i miljøer med mer teknologi tilgjengelig enn det de har på egen skole – det blir faktisk et problem for lærerne når de kommer tilbake til eget klasserom.

Just in Time

Å lære når man er klar for både læringsprosessen og for å bruke det de har lært i egen undervisning er også et viktig poeng. Det er mange som går på kurs lenge før de har teknologien tilgjengelig på egen skole – slik læring er ikke effektivt. Lærerne bør også ha support tilgjengelig når de skal i gang med integrering av teknologien i klasserommet – det er da de trenger den. Mange kurs er også standardiserte, men det vil være bedre å tilpasse også denne – slik man legger opp til ellers i skolen – tilpasset til ulike læringsstiler, kunnskaper og preferanser.

Just in Case

Kort sagt handler det om å ha en plan B. Hva hvis utstyret ikke virker, hvis jeg er usikker på hvordan programmet skal brukes, hva hvis elevene ikke klarer å bruke det? Ha en plan B – bare slik i tilfelle. Det er mange ulike typer verktøy for læring – ikke la frykten for at noe skal gå galt hindre deg i å prøve. Planlegging av aktivitet er derfor viktig – og et tips på veien: mange elever er flinke og kan hjelpe andre elever med instruksjon i bruk av programvare og maskiner.

Just Try It

Det viktigste for å få til endring er handling. Setter man ikke i gang er tid og penger brukt på opplæring og innkjøp bortkastet. Merkelig nok har de fleste opplæringsprogram ikke oppfølging for å se om man tar i bruk kunnskapen og ferdighetene man har lært seg. Sørg for å følge med, gi støtte – og sett litt press bak det å komme i gang med bruken.

Feil vil forekomme – men det er en del av læringen og man må ha en kultur hvor prøving og feiling er tillat. Det er som det heter «den som aldri gjør feil, gjør neppe mye».

Det er fire strategier for Just Try It-tilnærming;

  • Læreren skal undervise i pensum, ikke teknologi. Sørg derfor for at teknologien støtter opp under dette (job-related) 
  • Lærere skal få støtte/support når de trenger det (og ikke tidligere enn dette), og de trenger oppfølging for å planlegge teknologirelaterte aktiviteter (Just in Time) 
  • Ikke vektlegg at lærer skal kunne alt om programvare og utstyr – de skal bare kunne det de trenger for å føle seg vel med bruken (Just Enough) 
  • Planlegg bruk av teknologien i klasserommet – ha en plan B (Just in Case) 
Reklamer

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s