Stikkord: Spilldynamikk

Tidligere har jeg skrevet om «the game layer» (innlegget «Vi blir manipulert av spilldynamikk«) og følger opp med en artikkel fra readwriteweb: «10 Tips for Adding Game Mechanics to a Non-Gaming Service«.

Spilldynamikk har blitt en populær måte å øke engasjement på – og mange bedrifter har derfor forsøkt å finne veier til å integrere slik dynamikk på sine nettsteder. Likevel må man huske at selv om man integrerer spilldynamikk på nettsidene blir ikke produktet (varen/tjenesten) bedre av det alene – man må ha noe solid å selge også….

Som nevnt i forrige innlegg om samme tema er dette en form for dynamikk som finnes mange steder i dag (eks Facebook/Farmville), men som også kan brukes i skolesammenheng (spill i undervisningen)

David Feinleib har 10 tips for hvordan man kan integrere spilldynamikk i virksomheten:

  • Din tjeneste= et spill. Tenk på det du leverer som et spill og du vil identifisere noen måter spilldynamikk kan passe inn; konkurranser, belønninger osv.
  • Status/rykte. Folk ønsker status – det er en del av den menneskelige natur, men det kan ikke bare være synlig for den enkelte…det må være synlig for alle. Hvis du gir noen en belønning må du vise dem fram – skap gjerne en elitegruppe.
  • Gi og få gaver. Gir man noe bort føler folk det sosiale presset om å gi noe i retur (som de kanskje må betale for). Bruk høystatusbrukere til å gi bort ting gratis.
  • La brukerne velge hvordan de vil betale – med tid eller med lommeboka (hybrid inntjening)
  • Vi liker å konkurrere – selv når poeng i et spill ikke blir konvertert til en faktisk gevinst. Bare det å gjøre dem synlige f.eks på en poengoversikt gir verdi.
  • Gi bort ting gratis for å få dem til å møte opp. Gi dem litt av hva du tilbyr når de fullfører bestemte oppgaver.
  • Lag det virtuelle mer realistisk – legg til lyd og visuelle effekter for å gjøre opplevelsen mer virkelighetsnær.
  • Gjør brukernes handlinger synlige for andre i nettverket slik at de f.eks kan se at alle andre har oppgradert eller kjøpt en bestemt vare.
  • Tilby ting som bare er tilgjengelig i en kort periode eller tilbud som utløper etter kort tid.
  • Analyser respons fra brukerne slik at du kan målrette spillet og belønningene til dem.
Reklamer

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s