Kreativ bildebehandling i word?

Hvorfor gjøre ting vanskelig når man kan gjøre det enkelt – og ikke minst bruke verktøyet man allerede har tilgjengelig?

Fredag viste jeg noen hvordan man kunne manipulere bilder i powerpoint og word ved rett og slett å legge to like bilder oppå hverandre (lag enkelt kopi ved å holde nede ctrl-tasten og dra bildet litt til side). På det bakerste bildet valgte jeg å vise bildet i gråtoner, deretter la jeg fargebildet nøyaktig over og beskjærte det til ønsket størrelse. Effekten blir som bildet til venstre og kan brukes til å framheve enkelte deler av bildet.

En annen ting som jeg har eksperimentert litt med er å bruke effekten blyantskisse på bilder og på bildestripen under har jeg rett og slett tatt tre vanlige bilder – brukt effekt blyantskisse (finnes under bildeverktøy-format-kunstneriske effekter i 2010-utgaven av word). Bildene satt jeg ved siden av hverandre og brukte figurverktøyet for å lage rammene rundt. Deretter satt jeg inn tenkebobler som du også finner under sett inn-figurer og la til en tekst. En litt annerledes versjon av en tegneseriestripe var plutselig laget (trykk på stripen for større versjon)…

Legg igjen en kommentar

