Dette skal jeg jobbe med framover….del 2

20.08.10 at 11:14 1 kommentar

Som jeg nevnte i del 1 har jeg begynt for meg selv, men jeg har et par gode samarbeidspartnere med meg. Den ene er Microsoft (se forrige innlegg) og en annen stor samarbeidspartner for meg framover er TV2Skole. For de som ikke kjenner konseptet er her en liten introduksjon; TV2Skole har ukentlige nyhetssendinger for grunnskolen (barne/mellomtrinn + ungdomstrinn, altså to utgaver). Sendingene er 12-15 min lange og inneholder 3-5/6 dagsaktuelle innslag. Sammen med sendingene utarbeides det ulike typer oppgaver (individuelle og gruppeoppgaver, diskusjon/plenumsoppgaver, interaktive og tilrettelegging for Smartboard) – i tillegg er det oversikt over hvilke kompetansemål som er aktuelle opp mot sendingen. TV2Skole har også tegnspråktolking av sendinger og har et tilbud rettet mot voksenopplæring (den kommer annenhver uke).

Jeg synes dette er en kjempefin måte å få nyheter naturlig inn i undervisningen og det er kjempespennende å jobbe med, jeg jobber hovedsaklig opp mot oppgavedelen – så det blir noen oppgaver i løpet av ei uke….fra de helt enkle for barnetrinn og mer avansert etterhvert som det skal tilpasses eldre elever – det produseres rundt 20-40 oppgaver hver uke og med 40 sendinger i skoleåret blir det litt av hvert som skal lages til. Helt nederst i dette innlegget skriver jeg noe om hva vi tenker i forhold til oppgavesettene for de som er interessert. Men moro er det og jeg gleder meg hver uke for å se hva slags tema som kommer på sendingene – jeg har tro på at når man kobler kompetansemål mot nyheter så gir det en helt annen relevans enn om man bare skal lese en faktabok, det er i alle fall et godt tillegg til undervisningen. Jeg prøver også å trekke inn digital kompetanse der det er naturlig i oppgavesettene. TV2Skole tenker mye likt som det jeg gjør selv, og er derfor en veldig god samarbeidspartner slik sett for meg. PS: fullt mulig å få ta en titt på sendinger og oppgaver – bare kontakt meg (epost eller twitter) så skal jeg sende info om en midl.pålogging eller send direkte til tv2skole@tv2.no

Ellers ser det ut til at det blir litt reising framover med kurs – og det er alltid kjekt, i september blir det bl.a flere turer til Bergen…både på vgs og grunnskole. Gleder meg til det og 🙂

Litt om oppgavene: Vi prøver å få varierte oppgavetyper; fra tankebokser (få bokser på lavere trinn, flere bokser for eldre elever) for å strukturere og huske, Venndiagram (likheter/forskjeller), spørsmålsark, punktlister osv – og som nevnt fra det helt enkle (nærmest type avskrift) til mer avansert. På de interaktive oppgavene går vi nå igang med å bruke en modul som heter Teach Me for ulike typer flervalgsoppgaver med/uten bilder og video, men av og til lages det også andre ting som f.eks interaktive kryssord for begrepstrening. Hver uke vil det også være med en Mouse Mischiefoppgave for de som bruker eller har lyst til å prøve dette, og som nevnt blir oppgaver tilrettelagt for bruk på Smartboard. På diskusjonsoppgavene prøver vi å lage refleksjonsspørsmål eller ha etiske spørsmålsstillinger.  Jeg håper vi på den måten skal klare å treffe alle nivåer – og det er ikke meningen at man skal bruke alle oppgavene…det kan vel kanskje bli i meste laget (?) – det handler om å plukke ut de oppgavene som læreren synes er relevante opp mot hva de jobber med på skolen. Av og til prøver vi å skrive en liten tipsliste også med forslag til hvordan man kan utvide oppgavene til å bli mer omfattende og med større bruk av digitale verktøy – og med lenker til mer informasjon/bruksanvisninger til disse verktøyene.

Entry filed under: Privat. Tags: , , , , .

Ted:Peter Molyneux demonstrerer Milo – den virtuelle gutten Vi blir manipulert av spill-dynamikk

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 500,700 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 313 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 313 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: