Prokrastinering

Prokrastinering – det å gjøre andre ting framfor det du egentlig skal gjøre, å utsette ting….vi kjenner alle til det. Du vet hva du må gjøre og du vet hvorfor du må gjøre det…kanskje du til og med vet hvordan du skal gjøre det…Problemet er bare å komme i gang! Wikipedia forklarer begrepet slik: Prokrastinering er et uttrykk innen psykologien som innebærer fremskyving eller unnvikelse av en handling som skal avsluttes.

I dag fant jeg noen gode råd for å komme i gang på zenhabits; 10 Ways To Give Yourself A Procrastination Inoculation – og her kommer min raske oversettelse.  

  • Bruk den tiden av døgnet hvor du er mest effektiv. Kanskje du arbeider best om morgenen, eller kanskje du er en natteravn..uansett; å vite når du er mest effektiv og dra nytte av det kan hjelpe deg med de oppgavene som du finner mest utfordrende.
  • Fokuser i fem minutter. Det vanskeligste er ofte å begynne. Sett av fem minutter og start arbeidet…du vil ofte oppleve at de fem minuttene fort øker til både 10, 15 og 20.
  • Lag notater om hva du skal gjøre og fest dem på godt synlige steder – kjøleskapsdøren, telefonen, baderomsspeilet…så husker du å gjøre dem.
  • Bruk kalenderen. Marker et tidspunkt og varighet for når du skal arbeide med et bestemt tema – og bare det.
  • Bestem deg for neste handling. Mange stopper opp fordi oppgaven virker så stor eller de ikke helt hvordan de skal løse den. Ta et lite steg og bestem kun hva som skal være neste steg – hva er den minste og enkleste/letteste handlingen du kan gjøre for å komme framover. Bryt ned i mindre oppgaver og si til deg selv «Dette kan jeg».
  • Skryt av deg selv hele tiden. Hver gang du gjør noe, uansett hvor lite det er, gir du deg selv en liten oppmuntring slik at du føler litt tilfredstillelse og at du har fullført noe av oppgaven.
  • Ta det vanskeligste først. Nesten alle er mest fokusert, har mest energi og konsentrasjon på begynnelsen av arbeidsdagen enn på slutten. Hvis du skal løse/gjøre en vanskelig oppgave så gjør den med en gang og få det ut tankene – da trenger du ikke bruke resten av dagen på å gremmes over den.
  • Bestem deg med en gang. Er dette noe som skal gjøres med en gang, noe som kan delegeres, noe som skal kastes eller skal det settes opp på gjøremålslista. Å sette det opp på gjøremålslista handler ikke å glemme det eller gjemme det bort – late som det ikke eksisterer. Det handler om å sette opp et tidspunkt for når det skal gjøres (se kalender over)
  • Søk oppmuntring. Fortell andre hva du skal gjøre og når du har tenkt til å gjøre det, og få dem til å kontrollere framgangen. Dette gir et trykk på å få ting ferdig.
  • Gjør avtaler med deg selv. Hvis det er virkelig vanskelig å komme i gang så lov deg selv en belønning (noe av verdi for deg som kan virke som motivasjon) når du begynner å agere (enten det er en sjokoladebit, å se på TV eller være med familie og venner).
Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s