Entreprenørskap i Finland

11.08.10 at 18:56 1 kommentar

Siden jeg skriver enkelte innlegg om entreprenørskap og innovasjon, og også er nystartet som virksomhet selv er det artig når jeg kommer over tiltak for å stimulere til nyskaping. I dag leste jeg en interessant artikkel på readwriteweb: «10 Lessons From Finland’s Summer of Startups», og selv om jeg ikke kjente til dette prosjektet synes jeg det virker interessant. Prinsippet er visst at man oppmuntrer studenter/elever til å starte opp egen virksomhet framfor å ha en sommerjobb og staten støtter med et beløp tilsvarende 750 euro pr måned til hver deltaker i juli og august måned. Ramine Darabiha har startet opp selv og har hatt jobb som coach for de 10 lagene som ble valgt ut i forsøket/prosjektet. Hun sier at det å sitte på andre siden av bordet var en ny opplevelse for henne og at hun har fått noen nye perspektiver på ting som hun vil dele i nevnte artikkel.

Det første er at alle oppstarter er spennende og inspirerende, og mange ønsker å hjelpe til i denne fasen. Det kan være erfarne entreprenører, venner og kollegaer – folk deler seire og støtter når du feiler…og hun sier «La dem gjøre det».

Det andre er at det er lett å miste fokus når du har en (god) ide og store ambisjoner. De fleste har en ide om hva de ønsker å oppnå (hvilken posisjon de vil ha), men vanligvis mangler man en klar visjon på hvordan man skal komme dit. Fordi man mangler denne visjonen blir det gjerne til at man prøver ut mye forskjellig og ser hva som kommer ut av det. Ramine forteller om et lag som sa det slik «Det er akkurat som om vi bygger noe helt tilfeldig, tar et skritt tilbake og sier; det ser ut som vi har bygd en bil».

Ikke tenk – lever. På mange skoler (og i mange fag) virker det som om man trener mye på å lage prosjektplaner, forretningsplaner, økonomiske prognoser og ser på konkurransen. Dette gjør at man gjerne utsetter andre ting….Istedet for å tenke på hva brukerne kanskje vil ha i framtiden så begynn å samle brukere nå og spør dem. Ikke overplanlegg, ha fokus på å lage en prototype, minske utviklingssyklusen slik at du kan komme med oppdateringer og lære underveis.

Ha en klar rollefordeling, ofte blir det slik at rollene er uklare fordi ingen riktig oppfatter seg som forretningsmennesker. Å definere oppgaver og ha en ide om hvem som gjør ulike ting gjør at man kan delegere til rett person.

Bygg et godt lag – det hjelper å ha gode ideer, et godt sosialt nettverk…men det er så mange ting som skal ordnes at du trenger å ha et godt lag. Erfaring hjelper, men husk at du trenger å minske gap i forhold til kommunikasjon, gjennomføringsevne, levere og lære. Vær sikker på at du omgir deg med mennesker som vil utfylle deg og er tilstede også i tøffe tider.

Lær å lytte og lær å feile. Sannsynligvis har ditt produkt mange feil – det er helt normalt. Se bare på hva som skjer ellers (eks Google Wave og antenneproblemene til iPhone4) – men det er ikke dette vi husker selskapene for. Lytt til klager, selv om de kan være både negative og lite konstruktive samtidig som de angriper og kritiserer din baby – men husk at kundene ikke er betalt for å fortelle deg hvordan du skal lage et bedre produkt. Ikke start diskusjoner hvor du forklarer hvorfor de tar feil. Ikke prøv å overbevise deg selv heller om at kundene tar feil og sikkert ikke ville likt tjenesten uansett.

Du må overbevise publikum om å investere tid, kontakter, innhold og penger i din ide – gi en god demonstrasjon…det er ikke sikkert de er eksperter på dette området eller forstår din teknologi så du må gi dem noe de kan forstå.

Ikke forsøk å få finansieringen på plass med en gang. Det henger sammen med overplanleggingspunktet over – man vil gjerne starte med å få økonomi på plass. Alle hører dette er vanskelig og tar tid og at det aldri er for tidlig å starte. Et annet utsagn er at mer penger vil løse alle problemer. Problemet er at uten erfaring eller en prototype vil du ikke få gode betingelser. Lag noe av verdi først!

Gjør hjemmelekser; kjenn området, hvem er dine konkurrenter – registrer deg hos dem og test deres tjenester. Finn ut hvem som er relevante å kjenne – sjekk at navnet/merket du vil bruke ikke er opptatt. Før du treffer folk prøv å finn ut noe om dem og deres dagsorden gjennom f.eks LinkedIn og Facebook. Forbered deg slik at du kan stille de rette spørsmålene, tilby de riktige tingene og filtrere vekk tomprat.

Vær synlig. Hvis du tror at de kommer bare du bygger noe tar du feil – det vil være helt tilfeldige kunder. Vær aktiv i sosiale nettverk, kom med ideer, blogg om progresjon, del din historie. Fortell om din pasjon – og kanskje er de villige til å lytte.

Ramine har noen avslutningstanker; hun sier det at alle med erfaring burde hjelpe de som ønsker å starte opp. Rollen som coach/trener handler om å sette press, spørre og utfordre dem slik at de kan finne sin egen vei – og å hjelpe dem med å gjenkjenne feil og suksess. Gjør man dette vil kanskje færre feile og flere lykkes.

I morgen har jeg tenkt til å fortelle litt om hva jeg skal drive med framover…og kanskje jeg kan trekke noen sammenligninger mellom det jeg driver med og denne artikkelen….

Entry filed under: Foretakstrategi, Forretningside og forretningsplan, Organisasjonskunnskap. Tags: , .

Skriv ut det du vil fra nettsidene Tips til barnetrinnet (og barnehage): skriv ut tilpassede fargeleggingsark

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,944 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


