Skriv ut det du vil fra nettsidene

Når du skal ta utskrift fra en nettside får du ofte med mye unødvendig informasjon, den blir rett og slett litt rotete. På Go2Web20 fant jeg et godt tips som hjelper deg med akkurat dette problemet; webverktøyet printwhatyoulike, gratis og enkelt.

Du går til nettsiden og skriver inn URL’en (URL er fortsatt nettadressen du finner øverst i nettleseren, den som starter med http:// osv…). I eksempelet har jeg valgt min egen blogg slik at jeg ikke «trår noen på tærne». Deretter trykker du Start.  

Du har flere mulige valg i menyen på venstre side; du kan øke/minske skriftstørrelse, endre font (skrifttype), ta bort bakgrunn/bilder/marger. Som du ser av bildet under har jeg tatt bort bakgrunn og markert en boks – den som markerer en av fanene på siden. Da får du flere valg; isolere, fjerne, øke og minske i størrelse, spare eller velge mer. Jeg valgte å fjerne mange slike enheter slik at siden skulle bli mer utskriftsvennlig slik du ser i det siste bildet i dette innlegget – her har jeg i tillegg valgt å øke skriftstørrelsen. Trykk Print og skriv ut. Resultat: mye ryddigere når du skal ha utskrift (og husk at du kan sende slike også til OneNote, lage pdf osv av dem hvis du ikke nødvendigvis trenger å ha en papirutskrift…i alle fall ikke med en gang)


Legg igjen en kommentar

