Nyhetsbrev på epost – gode tips

Copyblogger er et nettsted hvor jeg ofte finner god informasjon, og i dag var ingen unntakelse fra regelen: nemlig artikkelen «5 Reasons Why No One Is Reading Your Email Newsletter». Det hender jeg abonnerer på nyhetsbrev, og det hender jeg avmelder meg også – og nevnte artikkel setter fokus på fem viktige punkter man bør huske på hvis man tilbyr nyhetsbrev fra eget nettsted eller bedrift. Her et sammendrag:  

  1. Nyhetsbrevet gir ikke noe
    Det er litt slik jeg skrev over – man melder seg på, og så melder man seg av igjen…Grunnen: nyhetsbrevet inneholder ikke hjelpsomme artikler eller gode ideer – det er bare reklame. Selv om du reklamerer mye for deg selv vil ikke dette hjelpe hvis du ikke leverer noe som faktisk blir lest. Det er lettere å sende ut reklame enn å skrive gode artikler, men resultatet blir fort at du mister lesere.
  2. «Stemmen» i brevet vises ikke
    Når du snakker med noen kan de fort høre om du er opphisset eller har andre sterke følelser for tema dere snakker om. Å få ned den følelsen på trykk, å vise at dette er noe du er sterkt engasjert i derimot – det er adskillig vanskeligere. Et tips for å komme videre; ring noen og be dem stille deg spørsmål om tema – ta opptak av samtalen og skriv ned det du sa i etterkant.
  3. Du forteller ikke historier
    Struktur er ikke hemmeligheten bak et godt nyhetsbrev, historier er. Drama selger alltid! Gode tips til hvordan du forteller gode historier finner du i et par tidligere blogginnlegg; «Vil du endre verden? Fortell en god historie» og «Engasjerende læring gjennom historiefortelling».
  4. Du er halvhjertet i forhold til lesernes engasjement
    Du kan ikke håpe at kundene/leserne vil handle, du må be dem om det. Hvis du vil at de skal trykke på en lenke skriver du Trykk her – og forteller hvorfor..Vil du at de skal kjøpe noe – fortell dem det! Vil du at de skal sende epost må du fortelle det tydelig; Trykk her for å sende en epost for å ……Men husk: hvis du er helt fremmed for dem vil de ikke reagere uansett
  5. Du har uregelmessig frekvens
    Det er ikke tilfeldig at nyhetene kommer til samme tid hver kveld, og når du skrur på TV’en på det tidspunktet forventer du faktisk at det er nyhetene som kommer…slik er det også med både nyhetsbrev og blogginnlegg (så fikk jeg nevnt det igjen også)
Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s