Content is King

For en stund siden var jeg og snakket om blogging med en større offentlig etat, og noe av det jeg sa var «Content is King» – og ble spurt om det virkelig er slik og om ikke innpakkingen var vel så viktig.  Er det innholdet som er det avgjørende? Jeg mener ja, men det er selvfølgelig også andre ting som man bør tenke på. Oppdateringsfrekvens er et eksempel på en annen viktig faktor. Det er viktig å ha en strategi for hva som skal publiseres – det gjør det lettere for alle parter, også leseren. Jeg skriver f.eks hovedsaklig om IKT og skole, men med noen andre innlegg rundt endringsledelse, organisasjonskultur og sosiale medier – og derfor er også de fleste av mine lesere knyttet opp mot utdanning i en eller annen form. Skulle jeg plutselig begynne å skrive om noe helt annet ser jeg ikke vekk fra at jeg må opparbeide meg en ny gruppe lesere til erstatning for de jeg da vil miste. Så enkelt er det.  Innlegget er forsåvidt også en oppfølger til «Ikke all tekst fortjener å publiseres» som jeg skrev for noen dager siden.

I dag har jeg lest «5 Steps to Winning Fans with Content Strategy» som omhandler akkurat det samme. Mike Corak skriver her «It’s time to put content strategy first, shiny objects second» – og sier videre at kvalitetsinnhold er framtiden når det gjelder markedsføringssuksess. Sosiale medier har endret spillereglene, de har flyttet makten over til kundene. Det holder derfor ikke å bare lage flotte nettsider – du må også tilby godt innhold skal du nå fram med budskapet.

Hvordan skal man vite hva kundene vil høre? Jo, man lytter. For en tid tilbake skrev jeg et kort innlegg om dette: «Hvordan høre jungeltrommene?» – dette er en veldig forenklet framstilling, de store virksomhetene bruker ganske avanserte analyseverktøy for å lytte på nøkkelord, tema osv. Nå kan du i tilnærmet sanntid få vite hva dine kunder lurer på, hva de ønsker å lese om. Det er mange gode verktøy og hvilke man bruker avhenger selvfølgelig også av størrelse og bransje – men jeg ser jo allerede hvordan mange f.eks lytter på Twitter…Og vi skal ikke gå så veldig langt tilbake i tid for å se effekten av sosiale medier – tenk vulkanutbruddet på Island: her brukte flyselskaper, medier og andre aktivt sosiale medier for å spre informasjon, gi beskjeder, organisere alternativ transport osv. Det er effektivt og ordet blir raskt spredd.

I artikkelen viser man til fem gode tips, de er egentlig så opplagte at man nesten ikke skulle ha behov for å sette dem på trykk – men jeg gjør det likevel:

  1. Snakk som målgruppen gjør
    Bruk de samme ordene i tekst og i sidenavigering på nettstedet.
  2. Forstå konteksten til undersøkelsen
    Dette viser tilbake til hvordan man lytter; dersom man lytter på nøkkelord må du forstå hvordan de passer inn i samtalen slik at du faktisk forstår hva slags innhold kundene vil ha (ikke slik at man bare ser på nøkkelordene alene)
  3. Kategoriser og prioriter interessene
    Dette viser også tilbake til hvordan man lytter; sorter søkeord etter emne og prioriter etter etterspørsel/hvor mange som spør etter akkurat dette. Slik vil du kunne lage innhold som flest mulig etterspør.
  4. Tilpass til kanal
    Hvor skal man spre budskapet? Skal det være på Facebook, Twitter, andre sosiale medier, nettside osv. Hvilken mediekanal man bruker sier noe om hva man skal lage av innhold og hvordan det skal presenteres.
  5. Planlegg og lag innhold i forhold til etterspørsel
    Følg vanlig planleggingsstrategi for innhold; lytt, analyser kvalitet og hva slags type i forhold til mediekanal, utvikle en plan for å justere nåværende innhold og legg til nytt nødvendig innhold, mål resultatene. Det siste er kanskje spesielt viktig og som det syndes mest mot – det er viktig å se om endringene du gjør har effekt.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s