Finnes det en god oppskrift for gode blogginnlegg?

For ikke lenge siden var jeg ute og snakket om mine egne erfaringer med blogging Er det skummelt å blogge«) – og det gjør at man reflekterer mer over egen blogg…det å prøve å fortelle andre hva man gjør, hvorfor man gjør det og hvordan man gjør det. For en tid tilbake fikk jeg spørsmålet «Hvem skriver du for?» – og da måtte jeg tenke meg litt om før jeg kunne svare at jeg egentlig skriver for meg selv (og så har jeg litt i bakhodet at min far er innom og leser…). Samtidig har jo antall lesere økt betraktelig siden de første spede ord – så jeg føler jo at jeg må prøve å skrive ting som også kan være interessante eller inneholde tips for disse også…det er altså ikke bare meg lenger – selv om bloggen først og fremst er mitt arbeidsverktøy hvor jeg samler tanker jeg har selv, lenker jeg finner og bruksanvisninger jeg skriver, og det er svaret på spørsmålet om hvorfor jeg blogger.

Det er mange gode tips å finne på nettet om hvordan man skal skrive gode innlegg, og i dag har jeg funnet noen gode fra problogger: «8 Habits of Highly Excellent Bloggers» – gode tips man kan ha i tankene når man skriver, men som med alle andre ting: jeg tror øvelse gjør mester. Her en rask oversettelse med noen kommentarer:

Gi mye verdi i hvert innlegg.

Ikke skriv innlegg med lite eller ingen verdi – prøv å gi mye verdi hver gang du skriver. Vær sikker på at hvert ord har betydning. Har du tenkt på hvorfor du blogger – er det for å tjene penger, lage en ny karriere, hva prøver du å oppnå?

Et godt innlegg kan være langt eller kort, det kan være i punktform eller som en fortelling med tekst, bilder og video, det kan ha underholdnings- eller læringsverdi…eller begge deler.

Noen spørsmål du kan stille deg er:

  • Hvem er målgruppen jeg skriver for
  • Hvorfor trenger de hjelp med dette
  • Hvorfor er de i den situasjonen
  • Hva og hvordan kan jeg skrive for å hjelpe dem
  • Hvordan kan jeg skrive på en måte som gjør at innholdet er relevant for dem uavhengig av når og hvor de leser det

Har du ikke noe nytt å fortelle eller legge til så ikke skriv om det – internett har nok verdiløs informasjon og du trenger ikke legge til mer. Gjennom å skrive innlegg som har betydning vil leserne anerkjenne deg som en som «leverer» – og bli mer lojale.

Jobb hardere enn noen annen

Å gjøre bloggen din til en toppblogg kan sammenlignes med bilkjøring. Hvis du kjører på en rett vei trenger du bare komme opp i en viss hastighet og holde den – du trenger ikke presse ned gasspedalen ytterligere. Kommer du til en bakke derimot må du gi mer gass for å holde farten til toppen. På samme måte som å kjøre opp bakker er det med blogging – du lager ikke bare bloggen og tror leserne kommer av seg selv. Du må jobbe hardt for å fortjene tillit og få lesere – og når du har fått dem fortsetter du med det harde arbeidet for å stige til nye høyder.

Praktiser det du sier

«Example isn’t another way to teach, it is the only way to teach»
– Albert Einstein

Har du en toppblogg går du foran som et godt eksempel, du er en rollemodell for dine lesere. Det er derfor viktig å ikke bare fortelle, du må gjøre det du sier også – vær et levende bevis for at det du sier er riktig.

Min kommentar: det er litt slik som jeg sier; jeg skriver ikke om produkter og tjenester jeg ikke har prøvd selv – jeg må ha prøvd det i praksis slik at jeg vet hva jeg snakker om. Noen erfaringer er gode, andre erfaringer er dårlige – og det er nok litt slik at jeg helst skriver om det jeg liker og ikke så mye om det jeg misliker.

Ikke skriv for å tilfredstille andre

«So you have some enimies…good, that means you stood up for something!» – Winston Churchill

Du skriver for å formidle et budskap, ikke for å tilfredstille verden. Uansett hva du skriver er det alltid noen som vil være uenige (forvent at 10% alltid vil ta ting personlig).

Gjennomsnittsbloggeren prøver å tilfredstille leserne med det de skriver. De overanalyserer hva leserne ønsker å høre og de skriver for å bli aksepterte. Skal du bli en toppblogger kan du godt skrive om kontroversielle emner, men ikke bare for å skape konflikt – du skriver om det du tror på. Du står for hva du sier selv om andre er uenige – samtidig er du ikke redd for å innrømme at du har tatt feil når det er tilfellet.

Min kommentar: se også blogginnlegget om hvordan man håndterer kritikk

Vær ærlig

Det finnes to typer bloggere; de ekte – de som skriver ærlig og jordnært. Den andre typen vil framstå som større enn de er, blåse opp det de skriver og love gull og grønne skoger når det gjelder å selge produkter.

Lesere er smarte, kanskje du kan blende dem med store ord og løfter i begynnelsen – men etter hvert vil de finne ut at du ikke har noe å tilby og slutte å besøke din blogg. Ha derfor respekt for dine lesere, vær ærlig og sannferdig – da beholder du lesernes lojalitet.

Ikke vær redd for å være sårbar

Som en toppblogger er du ikke redd for å dele ting om deg selv, kanskje ting du ikke er stolt av. Du er ikke interessert i å skape et glansbilde av deg selv, her handler det om hva som gagner leseren (min kommentar: her handler det altså ikke om å skrive om alt man ikke er stolt over eller svake sider for enhver pris – det handler om å skrive om dette hvis det passer inn i konteksten for øvrig, da må man være ærlig med slike ting).

Gjennomsnittsbloggeren bekymrer seg for hva andre tenker om han/henne og vil ikke skrive noe som ikke taler til egen fordel.

Oppgrader deg selv

Selv om du er en toppblogger kan du ikke hvile på laurbærene – du må oppgradere deg selv, holde deg orientert slik at du beholder ekspertisen. Her er noen tips til hvordan:

  • Abonner på feeds til andre toppbloggere
  • Sett av tid til å lese nye artikler
  • Les de beste bøkene innenfor ditt fagfelt
  • Nettverk
  • Spør om tilbakemeldinger fra leserne og andre
  • Bruk tilbakemeldingene til å bli bedre

Forandre livet til leserne gjennom skrivingen

Hvordan vet du at innholdet ditt endrer lesernes liv? Gjennom at de forteller deg det, gode tilbakemeldinger er ofte ikke mer enn høflige kommentarer. Kommer de til å adoptere det du sier og ta det i bruk – sannsynligvis ikke ofte. Mange glemmer hva de leser så snart de har klikket videre.

Kraftfullt innhold derimot har muligheten til å endre liv og få lesere til å handle. Når du får kommentarer fra lesere om hvordan det du har skrevet har ført til at de har endret seg – da betyr det noe.

Men hvordan kan du få til slikt innhold – det er ingen oppskrift på det, men her er noen tips:

  • Skriv fra hjertet
  • Ha leserne i tankene – og sett deres behov foran alt annet
  • Ikke vær redd for å være sårbar
  • Forstå problemene mennesker står ovenfor. Vær sikker på at din skriving gir løsning på problmene
  • Vis hvordan du har overkommet et lignende problem 

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s