Hva er det som gjør en god sjef god?

I dag er jeg inspirert av Harvard business Review «12 Things Good Bosses Belive» som stiller spørsmålet hva er det som gjør at en sjef blir god. For det er jo slik at noen sjefer oppfattes som «gode» i betydningen dyktige og respekterte mens andre er «dårlige». Min beste sjef var en som jeg visste hva jeg kunne forvente av og jeg visste og at han spilte etter regelboka. Det at man vet hva man kan forvente og også vite at man blir behandlet etter de samme reglene gir en trygghet som jeg tror blir undervurdert – helt til du møter det motsatte, da ser man hvor bra det egentlig var. Det er mer enn nok av «bulldosere» der ute. «Mennesket er bedriftens viktigste ressurs» skrev jeg i en oppgave tidligere i uka – og det å ha et menneskeorientert syn på ledelse tror jeg er viktig. Ikke at man skal lage sosial varmestue eller ikke sette krav – det er ikke det jeg mener, men rett og slett vanlig folkeskikk…det kommer man faktisk ganske langt med. Å huske at respekt, tillit og lojalitet er ting som må opparbeides – det er ikke noe som følger med stillinger automatisk.

 Her er de 12 punktene som er nevnt i artikkelen; Gode sjefer tror: 

  • Jeg har en feilaktig og ufullstendig forståelse av hvordan det føles å jobbe for meg. Min kommentar: jeg tror det er sunt å ikke tro at man vet hvordan man er som sjef – kanskje du tror at alle har stor respekt for deg, og kanskje de har det også….men kanskje de har det av frykt. Hvis alle alltid er enige med deg – er det fordi du tar de rette beslutningene eller er det fordi du omgir deg med «nikkedukker».
  • Min suksess – og suksessen til mine ansatte – avhenger i stor grad av å lede i åpenbare og dagligdagse saker, det er ikke noe magisk eller banebrytende ved mine ideer eller metoder. Min kommentar: det er jo stort sett den daglige gangen som tar opp mesteparten av tiden, og å lede det som er hovedvirksomhet er det man skal fokusere på. Jeg får noen assosiasjoner til dette: «når du hører hovslag er det mest sannsynlig at det er en hest, ikke en zebra». Det opplagte er sannsynligvis det som er sant, man trenger ikke finne på nye ting bare for å finne på nye ting alene.
  • Å ha ambisiøse og godt definerte mål er viktig, men det kan ikke oppta all tid. Min jobb er å fokusere på de små gevinstene/vinnerne – de som gjør at de ansatte får en liten fremgang hver dag. Min kommentar: ta små steg om gangen framfor å prøve å ta et stort er det som det handler om her. Skal du spise en elefant er det samme sak: en liten bit om gangen.
  • Min jobb er å være et menneskelig skjold, å beskytte mine ansatte fra distraksjoner, eksterne innblandinger og idioti – ikke minst min egen.
  • En av de viktigste og samtidig vanskeligste delen av jobben er (den fine) balansen mellom å være for pågående og det å ikke være selvsikker nok.
  • Jeg forsøker å være trygg nok til å overbevise de ansatte om at jeg har ansvaret, men ydmyk nok til å innse at jeg ofte kommer til å ta feil. Min kommentar: det er menneskelig å feile – og det er bare den som ikke gjør noe som ikke kommer til å gjøre feil noen gang. Samtidig er det viktig at ansvaret er plassert – og det er en lederoppgave. Et annet viktig poeng er at man har en kultur der man faktisk kan prøve – og feile – ellers vil man aldri få til endringer og progresjon.
  • En av de bestene testene på om jeg utfører godt lederskap og samtidig en test av min organisasjon er svaret på spørsmålet «hva skjer hvis man (de ansatte) gjør en feil?»
  • Innovasjon er avgjørende for alle virksomheter. Min jobb er å oppmuntre de ansatte til å generere og teste ut nye ideer. Samtidig er det min jobb å hjelpe dem med å drepe de dårlige ideene som genereres, det samme med mange av de gode ideene også. Min kommentar: dette henger tett sammen med de to foregående punktene.
  • Mitt mål er å kjempe som om jeg har rett, og lytte som om jeg tar feil – og lære mine ansatte det samme.
  • Dårlig er mye sterkere enn god – det er viktigere å fjerne det negative enn å fremheve det positive. Min kommentar: vet ikke helt om jeg skal være enig eller uenig i dette. Det heter jo også at om man skal gjøre endringer skal man fokusere mer på det man skal gjøre mer av (det gode) og fokusere mindre på det man skal redusere på (det dårlige). I tillegg hører vi jo ofte det at for hver irettesettelse kreves det flere ganger skryt for å oppveie…og jeg heller kanskje mer til denne tenkingen enn det som står i artikkelen.
  • Hvordan jeg gjør ting er like viktig som det jeg gjør. Min kommentar: helt enig. Lederen må gå foran med et godt eksempel – må være en god rollemodell. Det er selvfølgelig viktig hva man gjør også, men hvordan man gjør ting og hvordan man oppfører seg er helt klart essensielt i hvordan man blir oppfattet.
  • Siden jeg har makt over andre er risikoen stor for at jeg framstår (og opptrer) som en ufølsom tosk – uten å innse det selv. 

2 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s