6 mulige grunner for at skolens digitale verktøy ikke blir brukt

I dag en rask oversettelse av «6 Possible Reasons Your Educational Technology Is Underused» fra ICT in Education.

  1. Lærerne vet ikke hva som er tilgjengelig. Selv om du vet er det ikke sikkert alle andre vet. Vet du hva som er tilgjengelig i musikkrommet, når sjekket du hva som var av naturfagutstyr?
  2. Lærerne vet ikke hvordan de skal bruke det – eller hvorfor de skal bruke det. Gi forslag, spør om andres mening.
  3. Lærerne vet ikke hva elevene vet. Et eksempel: hvis du underviser i geografi og vil at elevene skal tegne en graf som viser nedbør…da vil ikke du kaste bort tid på å lære elevene hvordan man skal lage et diagram i regnearket – da bruker du av tiden som er avsatt til naturfagundervisningen. Skaff oversikt over hva elevene har lært og skal lære – og planlegg etter dette.
  4. Lærerne føler seg ikke trygge eller mangler kompetanse. Øk dine ferdigheter og tryggheten kommer også.
  5. Det er vanskelig å booke ressursene – og når det er vanskelig lar man heller være.
  6.  Omgivelsene er ikke innbydende – og det kan være mange ulike grunner til dette. Gammelt utstyr, skitne tastatur, ødelagte mus eller mange oppslag om hva du ikke har lov til å gjøre. Utstyret kan være ustabilt – virker det en dag så kanskje det ikke gjør det neste dag. Rommet kan også være lite funksjonelt, kanskje det er for varm eller med for mye støy.
Reklamer

Én kommentar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s