Tilgjengelighet: tips for alle som sliter med øye-hånd-koordinasjon

For en tid tilbake lovte jeg å komme tilbake til hvordan man kan bruke innebygde funksjoner i pc og andre enkle strategier for å gi bedre muligheter til de som kanskje ligger litt slik i grenseland (altså ikke de mer alvorlige tilfellene) – og i dag et nytt innlegg i denne serien.

Øye-hånd-koordinasjon er en utfordring for en god del elever, og det har betydning for omtrent alle oppgaver som innebærer bruk av blyant og papir. Så hvordan kan man lette skoledagen for disse?

Jeg fant noen gode tips hos TheApple «10 Strategies for Visual-Motor Integration Problems», og her er et sammendrag og noen ekstra kommentarer fra meg:

Husk at denne type problem ikke er likt for alle – for noen kan det være visuelt (se forskjell i form, huske hvordan bokstaver ser ut), andre har et motorikk-problem (omtrent som å skrive med den omvendte hånden av den du bruker til vanlig) og noen med koordinasjonen. Disse tipsene kan være til hjelp for alle som har problemer med skrivingen. Først anbefales det å arbeide med å øve på de ferdighetene som er vanskelige og så arbeide seg mot å endre oppgaver eller gi ekstra tid for å fullføre etter hvert som eleven blir eldre.

For de yngste kan man integrere måter å øke ferdigheter uten å bruke blyant, f.eks klippe ut ting, lage former eller ting med leire, øve på å bruke knapper, glidelås, knytte skolisser, helle ut ting (helle melk i glass) osv. De yngste vil kanskje også like å tegne av bilder ved å legge et ark over, legge puslespill, arbeide med labyrinter – alt slikt som kan hjelpe med oppbygging av øye-hånd-koordinasjonen.

Noen elever gjør feil som de ikke ser de gjør og disse kan dra nytte av studieteknikk, f.eks evaluering av vanskelighet på oppgave før man starter og strategier for hvordan man sjekker arbeidet. Et eksempel kan være et arbeidsark med både divisjon, multiplikasjon, addisjon og subtraksjon – her kan det være at eleven har problemer med å se at det er ulike symboler; en ide da er å markere de ulike matematiske symbolene med ulike farger – rødt for addering, grønt for subtraksjon, blått for multiplikasjon osv.(bruk markørpenn/highlighter)

Unngå å bruke visuelt kompliserte arbeidsark. Hvis dette ikke kan unngås så la eleven dekke til de oppgavene man ikke jobber med med et ark slik at informasjonsmengden reduseres. På PC kan man bruke zoom eller forstørrelsesglass for å avgrense informasjonsmengden.

Modifiser oppgaver og utstyr når det er nødvendig gjennom å korte ned oppgaven – tenk kvalitet og ikke kvantitet.

Lær dem tekstbehandling slik at de har en strategi for hvordan de kan kompensere når det gjelder skriftlige oppgaver. Å lære seg touch er noe alle elever vil dra nytte av – det er i alle fall helt sikkert.

For eldre elever kan det være nyttig å få kopier av andres notater, at de får lenger tid til å fullføre skriftlige oppgaver – og at de kan få lov til å gi muntlige framfor skriftlige besvarelser. Samskrivingsverktøy kan være fornuftig i disse tilfellene, og jeg kan ellers anbefale f.eks OneNote – se f.eks det jeg har skrevet om opptak i OneNote tidligere.

Vis medfølelse for de som sliter («ja, jeg vet at skrivearbeid er vanskelig og jeg vet også at du gjerne blir trøtt og frustrert fordi det koster deg så mye»). La dem også forstå at både lærere og familie arbeider sammen for å hjelpe dem videre. Du kan bruke en analogi for å forklare eleven hvorfor de skriver så sakte «du er akkurat som en helt moderne PC som er tilkoblet en skriver som jobber tregere. Du har så gode ideer, la oss prøve å finne en vei til å få dem ut». Ha en idemyldring rundt hvilke metoder som vil fungere best i denne situasjonen (diktere ideer, bruke PC, grafisk framstilling osv).

Én kommentar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s