Ikke gå i fella

I dag helt annerledes blogginnlegg enn de siste dagene – men jeg har vært inne på dette temaet tidligere også (f.eks i blogginnleggene  «Lar du deg lure» og «Hvorfor det er så vanskelig å ta de rette avgjørelsene«. Det handler rett og slett om at vi ofte lar oss lure av hjernen – og blogginnlegget er rett og slett en (rask) oversettelse av «Top 10 Thinking Traps Exposed»:

Stole på de første tankene

  • Spørsmålet de stilte var «Er befolkningen i Tyrkia større enn 35 millioner? Hva er ditt beste estimat?» – og det viste seg at dersom de byttet ut tallet i spørsmålet med 100 millioner hadde de som ble spurt en tendens til å gi et høyere estimat enn de andre (for ordens skyld skal svare være vel 72 millioner). Fellen kalles forankring – og brukes f.eks av erfarne selgere som først viser deg et dyrere alternativ.

Hva kan du gjøre:

  • Alltid se et problem fra ulike perspektiver (unngå å bli sittende fast med bare et enkelt utgangspunkt).
  • Tenk på egen hånd uten først å konsultere andre (få så mye data som mulig og prøv å dra noen konklusjoner uten at andre påvirker deg)
  • Søk informasjon fra en rekke kilder

Status quo – bli ved det «gamle»

  • Vi har en tendens til å gjenta etablert atferd med mindre vi får de rette intensivene til å endre atferden.

Hva kan du gjøre:

  • Vurdere status quo som et annet alternativ (ville jeg velge min nåværende situasjon hvis det ikke var fordi den var «kjent»
  • Kjenn dine mål (vær eksplisitt om dem og vurder objektivt om dagens tilstand er bra)
  • Unngå å overdrive byttekostnader (de er ofte ikke så ille som vi tror – tenk f.eks på hvor enkelt det egentlig er å bytte strømleverandør/bank/forsikringsselskap osv.

Beskytte tidligere valgHva kan du gjøre:

  • Godta at det er greit å gjøre feil
  • Lytt til folk som ikke var involvert i tidligere avgjørelser (dette er et godt tips for bedrifter som vurderer å avslutte igangsatte prosjekter eller avvikle – ta inn folk utenfra som ikke kjenner til tidl planer og som ikke er følelsesmessig engasjert. I slike situasjoner har man lett for å se på tidligere kostnader og prøve legitimere disse framfor å se på framtidig gevinst)
  • Fokuser på målene dine (vi vil nå mål – og da er det ikke snakk om skrittene vi tar for å komme dit – men hvordan vi best kan oppfylle målet fra nå…altså litt i tråd med punktet over)

Se hva du (selv) vil se

  • Du leter etter informasjon som støtter ditt synspunkt og unngår informasjon som utfordrer eller er i strid med den. Uansett hvor nøytrale og objektive vi tror vi kan håndtere en beslutning vil alltid hjernen intuitivt bestemme seg for et alternativ med en gang… 

Hva kan du gjøre:

  • Utsett deg selv for motstridende informasjon
  • Få inn «djevelens advokat» – finn en som kommer med motargumenter
  • Ikke spør ledende spørsmål

Bygger på ufullstendige forutsetninger

  • Vi lager konklusjoner før vi sjekker om vi har nok informasjon (typisk: stereotypier)

Hva kan du gjøre:

  • Lag forestillingene eksplisitte
  • Bruk harde data framfor mentale forenklinger

Alle andre gjør det

 Hva kan du gjøre:

  • Analyser informasjonen og skjerm deg mot andres meninger – i alle fall i en periode
  • Vær modig – ikke vær redd for å påpeke at keiseren går uten klær
  • Vær på vakt overfor «sosiale bevis» (se hvor populært dette er)

Skudd i mørke.

  • Typisk at vi tror vi kan påvirke resultatene – selv om det er irrasjonelt (f.eks når man velger egne tall til lottorekka framfor at den lages maskinelt) 

Hva kan du gjøre:

  • Forstå at tilfeldigheter er en del av livet
  • Vokt deg for overtro

Vi tror på mirakler (f.eks at vi tror sannsynligheten er så liten at det blir et mirakel)

Hva kan du gjøre:

  • Ikke la deg lede av magefølelsen når det gjelder å anslå sannsynlighet
  • En ting er sannsynlighet for at noen vinner i lotto to ganger – en helt annen ting er at en bestemt person pekt ut i forkant vinner…

Ikke aller minner er skapt like

  • Vi analyserer informasjon basert på erfaring (på hva vi kan huske). Jo mer spesielle hendelser – jo større potensiale for å forvrenge tenkingen rundt dem.

Hva kan du gjøre:

  • Få riktige data
  • Vær oppmerksom på egne følelser
  • Vær kritisk til media (vurder relevans og nøyaktighet)

Gjennomsnittlig er over gjennomsnittet.

  • Folk har kunstig syn på seg selv – de overvurderer ofte sine ferdigheter og evner.

Hva kan du gjøre:

  • Være ydmyk
  • Omgi deg med ærlige mennesker 

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s