Undervisningstips: En uvanlig middag (norsk)

Dette undervisningstipset er hentet fra TEFL clips, og jeg tok den med fordi jeg rett og slett syntes den var litt artig. I utgangspunktet har de tenkt den brukt mot engelsk – men jeg har oversatt den til norsk i eksempelet her. Om man ikke bruker akkurat dette videoklippet finnes det mange andre klipp der ute som kan passe i en tilsvarende setting eller i settingen «hva tror du skjer nå» – det er om å gjøre å ta ideen og gjøre den til sin, endre litt, finne andre poenger, gjøre om litt på teksten, bygge videre, å finne noe som passer inn i øvrig undervisning.

Kompetansemål: norsk skriftlig/muntlig (evt engelsk skriftlig/muntlig). Siden man bruker digitale verktøy (YouTube , Wordle, tekstbehandler) kan man kanskje henge på noen mål innenfor digital kompetanse også.

  • Først forteller du elevene at de skal få se et videoklipp av to menn som spiser middag – og spør om de kan gjette hva som er uvanlig. Deretter får de teksten under (den kan du enten legge i LMS eller du kan kopiere opp og levere ut eller du kan ta den som diktat) og be dem om å fylle ut de manglende ordene. Her er teksten:

Store Jim sitter ved bordet i midten av rommet og venter på mat. Charles står ved siden av en dampende kjele. Han holder en skje i den ene hånden og en gaffel i den andre. Han stikker skjea i kjelen og tar ut en kokt ______ (a). Han bestemmer seg for at den trenger et par minutter til og putter den tilbake i kjelen. Men Store Jim er utålmodig og gir Charles en tallerken. Charles ser den er litt skitten og tørker av den med ermet. Han legger _______(b) på tallerkenen sammen med fire skjeer med______(c). 

Charles setter tallerkenen på bordet, kvesser kniven og setter seg ned sammen med Store Jim. Han fjerner _________(d) og legger dem på en asjett. Han fjerner forsiktig __________(e) fra _______(f), beholder den øvre delen for seg selv og gir Store Jim tallerkenen med _______(g). Men Store Jim liker ikke dette og bytter tallerkener. 

Charles legger ned kniv og gaffel, tar opp _______(h) og biter av et stykke. Han nikker til Store Jim for å vise at det er godt. Store Jim er skeptisk og tar forsiktig en bit. Det ser ikke ut som om han deler Charles entusiasme for dette måltidet.

  • Du kan evt få noen av elevene til å lese sitt forslag til løsning, evt at de kan sammenligne løsningene.
  • Vis videoklippet – etterpå kan man fylle inn med riktige ord i teksten ((a) støvel  (b) støvelen (c) kokt vann (d) skolissene (e) overstykket (f) sålen (g) sålen (h) sålen)
  • Ta bort teksten og gi dem i stedet en ordsky (jeg limte inn full tekst i wordle og lagde norsk ordsky, se også beskrivelse for å lage ordsky og flere tips for wordle i skolen). Be dem gjenfortelle historien ut fra ordskyen (stor skrift = ord brukt mange ganger i teksten, liten skrift = ord brukt få ganger i teksten).

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s