Undervisningstips: arkitektur og modellering (Sketchup)

Oppdatert 19.04.10: se også innlegget «Arkitektur som tverrfaglig tema»

Av samme Kunst&Håndverkslærer som tipset om å lage brettspill mm i photoshop (evt at man bruker annet bilderedigeringsprogram hvor man kan jobbe med layers/lag) fikk jeg også et tips til – det omhandler arkitektur. Elevene ble sendt ut i byen (Florø) for å ta bilder av hus fra forskjellige vinkler og de skulle også måle opp (de skrittet opp etter først å ha øvd på omtrent hvor lang en meter skrittlengde er). Deretter tegnet de opp husene i Google Sketchup og så la de på bildene (som de selv hadde tatt med digitalt kamera) inn på de riktige sidene på modellen. Jeg synes det er ganske bra resultat – her er et eksempel lagd av 8. klasse (klikk på bildet for større versjon).

Så jeg tenkte at nå skal jeg forsøke på nytt igjen også – jeg har hatt problemer med å få Sketchup til å virke skikkelig i Vista, men nå med windows7 ville jeg gjøre et nytt forsøk. Når 8.klassinger fikser dette så måtte vel jeg også 🙂

Det hele er ganske enkelt, man skal kunne klare å få dette til rimelig greit. Last ned programmet, installer og så er du i gang. Det finnes noen ganske greie opplæringsvideoer man kan se på – men her er en liten videosnutt hvor jeg viser litt om hvordan man kan starte med å leke seg. Bildet jeg limer på er en del av framsiden av Universitetsbygningen i Karl Johansgate i Oslo – den hentet jeg rett og slett via Google Streetview – så her trenger man ikke bare gå i lokalmiljøet, selv om jeg synes at det kunne være artig at elevene f.eks lager sine egne hus som modeller – og så kan de laste dem opp til Google Earth etterpå. Se f.eks på 3D-bygningene i London i Google Earth – dette kan dere gjøre på deres hjemsted også. I Sketchup finner du et målebånd som gjør at du kan måle eksakt til riktig størrelse, eller du kan rett og slett taste inn verdien når du bruker pull/push-verktøyet (da setter du den på flaten du skal bruke og taster f.eks 8m og trykker enter – skal du ha 7,5 m må du bruke punktum i mellom). Dersom du ikke ønsker å legge på et eget bilde kan du velge mellom en god del ulike strukturer – fra asfalt til vann, fra fliser til tre…Modeller kan lages i både 2D og 3D – så er det sagt også.

Læringsmål er selvfølgelig knyttet opp mot Kunst&Håndverk og det er digital kompetanse. I tillegg kan man ta med matematikk – målestokk er jo aktuell kompetanse her (lag en modell i målestokken 1:100 f.eks)

Læreren som tipset meg fortalte at de også lagde miniatyrmodeller av bygningene (i messing, men man kan kanskje tenke andre materialer også) – og da var det viktig å både få til konstruksjon og ikke minst målestokken måtte være korrekt (jeg mener han sa de lagde disse i 1:200).

Som dere vil se på videoen under kan man fortsette å bygge ut og endre så mye man vil – det trenger ikke være hus, her kan man faktisk lage ganske avanserte modeller hvis man legger litt jobb i det. Hva med å lage f.eks prototype til nye typer møbler? Du kan møblere rom eller du kan lage modeller som du kan se fra flere kanter. Det er ikke spesielt vanskelig når man først kommer i gang. Det er ganske mange avanserte muligheter – men som jeg nevnte tidligere har jeg ikke fått utprøvet denne før nå, så videoen viser altså mine første minutter på Sketchup.

5 comments

  1. Hei, takk for innlegget (føler meg delvis skyldig). Flott eksempel på tverfaglig arbeid og ein lærar som veit å bruke verktya i praksis. Kjekt. Eg skal utfordre studentane våre, som jobbar med KOH i det daglige, til å dele historier frå sin kvardag og sjå om eg får publisert noko her.

  2. Ja – slik er det å være «partners in crime» – det kan det bli blogginnlegg av, fortsett gjerne med oppfordringer 🙂 Håper og at dine KOH-studenter er kreative og kommer med friske innspill…

  3. Hei Eva! har nytta meg av nokre av dine gode tios i samband med arkitekturoppgåve i samband med studiet mitt. Mellom anna har eg lenka opp til sida di, og til demonstrasjonen du har lagt ut om Scetchup:-) Helsing Heidi – sjå gjerne bloggen min om du har lyst: http://www.blaom.wordpress.com

  4. Hyggelig at du kan bruke tipsene – og jeg har nok allerede vært inne og smygtittet på bloggen…nesten så jeg kunne tenke meg å ta emnet jeg også 🙂

Legg igjen en kommentar

