Digital storytelling – ferdighet for det 21. århundre

Jeg har skrevet en del om digital storytelling  – eller digital historiefortelling – tidligere også og gjentar nok deler av det her også, men synes dette er så viktig å ta med seg i skolen. Inspirasjon kommer fra et hefte fra Microsoft som også inneholder en del eksempler på ulike slike historier som har blitt laget av elever i alle aldre, ja – faktisk har det vært brukt i barnehager også. Jeg synes det er viktig å tenke prosjektorientert og tverrfaglig i skolen – at IKT ikke er et eget fag – og da kan denne måten å jobbe på være en vei i riktig retning. (se også tema for photostory mm for å få noen ideer til hva slags historier man kan lage).

Elever i dag ønsker å bli engasjert i egen læring og bli inspirert til å utvikle egne ferdigheter og talent – og de ønsker å fortelle historier gjennom å bruke teknologi. Ved å integrere digital historiefortelling i undervisningen kan du nå dagens elever og samtidig hjelpe dem med å utvikle ferdigheter som er nødvendige i dagens komplekse, teknologirike verden.

Digital historiefortelling fungerer kanskje ikke for alle – men erfaringen viser at denne måten å lære på er en spennende og utfordrende måte å engasjere elever i læringsprosessen og inspirere dem til livslang læring. Det viser seg at spesielt når man bruker tema som har betydning for elevene  – ting som har innflytelse på dem – da øker også interessen for samfunnsproblemer (også globale), å analysere, de investerer i sin egen oppførsel og opptreden og de blir begeistret over å lære. Mange lærere kan vise til at karakterer har gått opp etter at man tok i bruk digital historifortelling.

Digital historiefortelling gir en stemme til de som ikke alltid deltar i klassen og når man jobber sammen om et prosjekt er man mindre tilbøyelig til å være borte fra skolen. De utvikler samarbeids- og kommunikasjonsevner, de arbeider med praktisk problemløsning og de tenker mer kritisk. Når man integrerer teknologi i slike prosjekter øker fordelene ytterligere. Bare spør elevene om hva de helst vil gjøre; skrive en stil eller lage en digital historiefortelling. De fleste vil ønske å lage en digital historiefortelling – det handler om å kombinere historier med en mix av grafikk, tekst, tale, video og musikk for å formidle informasjon om et spesielt tema gjennom å bruke teknologiske verktøy.

Digital historiefortelling er ikke bare lek, det har stor læringseffekt fordi prosessen med å konstruere slike digitale historier inspirerer til å finne dybdekunnskap, tenke mer komplekst og for å formidle på en kreativ måte. Samarbeid gjør at de må finne måter til å integrere hverandres arbeid, bli enige om stemning og vinkling av informasjonen.

Å lage digitale fortellinger er et prosjektarbeid – med de fordelene et prosjekt har; lære gjennom å gjøre (learning by doing), lære sammen, lære seg konfliktløsning, investere i egen læring, utvikle kreativitet, nettverking og publisering.

 Digital storytelling i forhold til krav i det  21. århundre:

  • Oppmuntrer til undersøkelser og forskning
  • Engasjeres i en dynamisk, interaktiv læringsprosess
  • Øker evne til kritisk tenking, de tenker dypere, klarere og mer komplekst om innhold – særlig hvis innholdet er utfordrende.
  • Det gir praksis i logikk, det å tenke sekvenser og konstruering av argumenter gjennom å lage storyboards for så å redigere.
  • Det oppmuntrer til skriving og til å arbeide med å skrive bedre.
  • Gir elevene en stemme
  • Gir mulighet til å fortelle fra en personlig synsvinkel (enten sin egen eller at man taler på vegne av en annen karakter)
  • Hjelper til med å beholde kunnskapen lenger – det emosjonelle aspektet hjelper elevene til å huske bedre
  • Bedre læring gjennom at man oppmuntrer til mer effektiv kommunikasjon. En sideeffekt er at man får mer diskusjon, oppmerksomhet om samfunn (lokalt og globalt) – og man kan trekke linjer mellom det som skjer i klasserommet og det som skjer i omverdenen. Publisering øker dette båndet enda mer.
  • Øker kreativiteten, nye måter å tenke på og organisere materiale.
  • Øker digital kompetanse – en kompetanse som vil være helt avgjørende i det 21. århundre.

Dersom man ser på NETS (National Education Techonolgy Standards) viser det seg at alle de seks kravene blir oppfylt gjennom å arbeide med digital storytelling;

  • kreativitet og innovasjon
  • kommunikasjon og samarbeid
  • undersøkelser og forståelse av informasjon
  • kritisk tenking, problemløsning og beslutningstaking
  • eBorger – være en del av det digitale samfunnet
  • bruke teknologi
Advertisements

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s