Tips for 1. klasse-undervisningen

I kveld har jeg hatt besøk av min lærernabo og har fått gode tips som jeg bare måtte dele videre (selv om det ikke handler om IKT i det hele tatt).

Hun foretok en kartlegging – først og fremst for egen del – i forbindelse med oppstart i høst. Det gikk bl.a på hvilke bokstaver de kjente til. Kartleggingen var helt enkel; på et ark skrev hun først alle de store bokstavene og så de små – i tillegg noen enkle spørsmål av typen; skriver du med høyre eller venstre og så hørte hun hvor langt de kunne telle (om de f.eks kunne tallrekka opp til 20). De tegnet en blå ring rundt alle bokstavene de kjente – og så tok hun fram det samme arket igjen nå og denne gangen markerte hun med rød ring de bokstavene de hadde lært seg. En enkel, men effektiv måte å vise progresjon på – og ikke minst syntes elevene det var kjekt å se. Plutselig kunne de som ikke syntes de kunne noe særlig se at de faktisk har lært en god del likevel. Flott å vise på foreldresamtale også. For sin egen oversikt har hun også laget en matrise med navn på alle elevene nedover og bokstavene bortover, og så krysser hun ut de bokstavene de kan – enkel oversikt som raskt viser hvordan klassen ligger an.

En liten kommentar fra meg her; jeg synes også å bruke opptak må være god dokumentasjon for å vise leseferdigheter, prøv det i Fronter eller i OneNote – enkelt og greit.

Et annet tips hun kom med var et uttrykk hun hadde introdusert selv; Brumletekst. Konseptet er som følger; hun har en bamse som klassen fant navn til i høst – og navnet ble da Brumle. Brumle får være med elevene hjem på rundgang – og med seg har han en Brumlebok. Når Brumle er med hjem tegner elevene noe på venstre side – gjerne noe som Brumle er med på hjemme hos dem. På høyre side skriver de noe om hva Brumle har opplevd denne ettermiddagen – og enten kan de forsøke å skrive selv eller de får foresatte til å skrive for seg (her ler hun litt og sier at det er ganske mye forskjellig Brumle opplever rundt forbi). Dersom de ikke skriver tekst selv skal de skrive såkalt Brumletekst – det er rett og slett at de skriver de bokstavene de kan i sammenhengende rekkefølge (så da kan det se slik ut: SISIRFJAELDIS osv). Dette er ren trening på å skrive bokstaver – og en fin måte å få dem til å skrive på også. Neste dag blir Brumle og boka hans tatt fram. Elevene forteller hva de har tegnet, og lærer leser opp teksten. Hun leser også brumleteksten – og lager seg en formening om hva det skal bety; f.eks at Brumle sier her at han har sovet litt dårlig eller at Brumle sier at…Elevene synes dette er veldig moro. Hun sier at de kutter ut Brumletekst etterhvert nå siden elevene har begynt å skrive ord selv.

I Kunst-og håndverk holder klassen på å lage kosedyr i filt. Denne klassen fikk lov til å tegne mønster selv (tok sjansen på det) så her er det mange forskjellige dyr som blir laget. Noen tegninger ble små – så da forstørret de bare før de klippet ut bitene i filt, elevene synes det er moro å få lage noe som de faktisk har tegnet selv. En utfordring er at mange trenger hjelp til å sy – og tidligere ble det derfor lang kø med elever som skal hjelpes. Hennes måte å løse det på er; hun lagde lapper med nummer på – et slags køsystem. Antall lapper = antall elever, og lappene er merket fra nr 1 og oppover.. Når elevene trenger hjelp henter de seg en lapp og et ark med utfyllingstegninger og så går de tilbake til plassen sin og arbeider med tegningen. Lærerne roper opp nummer etterhvert og så kommer den eleven som har nummeret fram og leverer lappen sin og får hjelp. Snakk om effektivitet 🙂

Advertisements

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s