Bli kjent med dine elever

Jeg kom tilfeldigvis over denne lille listen på The Apple (Why Students Are (and Aren’t) Motivated in Schools), og syntes umiddelbart at den hadde noe for seg. Hvor ofte kommer man ikke opp i situasjoner som man feiltolker fordi man tror noe annet enn det som faktisk er saken?

Tidligere har jeg skrevet (10-på-topp-feil i undervisningen):

Skoler tror at instruksjon er uavhengig av motivasjon. Vi må passere punktet der vi tror noe er viktig å kunne – selv om man aldri bruker det/får bruk for det. Den menneskelige hukommelse glemmer gladelig ting som ikke har noen hensikt og hvorfor skal man da bruke tid på å lære elevene dette. Prøv heller å finne ut hvorfor noen ønsker å vite noe før du lærer det bort – og lær dem grunnen til hvorfor man skal lære det samtidig.

Hva motiverer den enkelte? Det kan være greit å kanskje vite framfor å tro eller anta…. (se også Motivasjon i det 21. århundre og Vi er alltid motiverte).

Artikkelforfatteren sier at hun lager en liten undersøkelse (som vist under), og at resultatet ofte kan være overraskende:

Ulike elever liker ulike ting. Som din lærer håper jeg å kunne kjenne deg som individ. Denne undersøkelsen kan hjelpe meg å forstå hva du liker og ikke liker med skolen slik at jeg kan jobbe med deg og dine andre lærere for å gjøre skolen bedre. Det er ikke noe rett eler galt svar, bare fullfør setningene med egne ord/ideer:

  • I fritiden liker jeg å ……………
  • Hvis jeg hadde femti kroner ville jeg kjøpe …………..
  • Det jeg liker best med skolen er ……………….
  • Det jeg liker minst med skolen er ………………
  • Når læreren retter oppmerksomhet mot meg …………………
  • Når mine klassekamerater retter oppmerksomhet mot meg ………………..
  • Når jeg blir frustrert liker jeg det når læreren ……………….
  • Mitt favorittfag er ………………………
  • Det faget jeg liker dårligst er ………………….
  • Jeg skulle ønske mine lærere visste at ……………….
  • Når jeg er ferdig med oppgaven(e) liker jeg …………………..
  • Når lærerere ringer mine foreldre ………………….
  • Når jeg gjør noe jeg ikke liker å gjøre i timen så ………………
  • Du kan se når noe er vanskelig for meg fordi …………………….
  • Det jeg jobber med som en del av min individuelle opplæringsplan er …………………………
  • Belønningen jeg gjerne skulle hatt er ……………………….

Det som slår meg er at man kan bli bedre kjent, men samtidig kreves det en grad av tillit – har man ikke tillit så er det kanskje vanskelig å være ærlig når man skal utlevere seg slik som her. Hva synes andre, er dette en god ide?

2 comments

  1. Takk, Eva; for en god side med kloke spørsmål og refleksjoner.

Legg igjen en kommentar

