Undervisningstips: Innovasjon/oppfinnelser

Det er slik at noen innovasjoner/nyskapninger skjer ved rene tilfeldigheter – å være på rett tid til rett sted eller å plutselig oppdage nye bruksområder. Mange har latt seg inspirere av naturen (Leonardo Da Vinci burde være et godt utgangspunkt), andre ser et konkret behov og lager noe som løser problemet mens noen rett og slett finner opp noe ved en tilfeldighet. I forhold til fagområder som f.eks entreprenørskap kan derfor et opplegg rundt dette være aktuelt, men det er kanskje andre også (tar gjerne tips til hvilke kompetansemål noe slikt kan dekke) – i tillegg til kravene i forhold til digital komptanse (som om det skulle være nødvendig å si).

Siden jeg er mest opptatt av IKT i undervisningen er det opplagt at man vil trenge en PC med nett-tilgang, tekstbehandler, presentasjonsprogram, (kanskje) bildebehandlingsprogram  og noe verktøy ellers (se oversikten min over hva jeg synes man skal ha på en skolePC)  – og jeg tror nok det kan være lurt å gjøre noe forarbeid i forhold til hvilke kilder som kan være aktuelle å bruke slik at man i alle fall har noe utgangspunkt.

Først og fremst må man finne ut hva slags produkt/oppfinnelse  man skal undersøke nærmere; det kan være alt fra penicillin som ble oppdaget ved en tilfeldighet (man glemte prøvene og oppdaget senere muggen) til internett, men jeg foreslår at man kanskje tar et mer håndfast produkt (eks ostehøvel, binders – gamle og gode, postIt-lapper som ble til ved at man oppfant noe helt annet enn det som var tenkt, borrelås – også litt tilfeldig, glidelås – noe utvikling over tid, boklys – kanskje litt unødvendig(?), klær med innlagt elektronikk – nyere teknologi osv)

Etter at man har bestemt seg for produkt er det tid for å gjøre søk for å finne informasjon – altså en ypperlig anledning til å ta inn dette med gode søk, dette er jo en høyaktuell digital kompetanse som etter min oppfatning er blant de viktigste…de må få fram relevante treff og de må læres opp i kildekritikk og kritisk refleksjon og ikke minst må de kunne organisere informasjonen på en fornuftig måte. I besvarelsen kan elevene gjerne skrive noe om hva de har tenkt når de skulle se etter informasjon, at de ikke bare skulle bruke oppslagsverk – brukte de f.eks bedriftens egne sider, andre sider/artikler, norske/utenlandske, vitenskaplige sider, databaser osv. Skal man være riktig pirkete (og hvor pirkete man skal være må avhenge av alder på elevene i dette tilfellet) setter man opp en kildeliste/litteraturliste – her kan du lese om hvordan du setter opp en slik for elektroniske medier. Dersom det er utvikling over tid kan man gjerne sette begivenhetene inn i en tidslinje slik at man forteller i kronologisk rekkefølge. Planlegging og organisering kan man f.eks bruke tankekart til og når det gjelder besvarelse/presentasjon er det mange mulige former man kan velge – se evt fanen IKT-ferdigheter på toppen hvis du trenger tips til både presentasjonsmuligheter og tips i forhold til hvordan man gjør søk osv. Noen metoder for analog problemløsning har jeg tips til i dette blogginnlegget.

Aktuelle læringsmål: å få forståelse av innovasjon og teknologisk design (interaksjon vitenskap, teknologi og samfunn), se at noe er resultat av hva vi finner i naturen og andre er resultat av at man skal dekke behov – at vi stadig utvikler for å gjøre ting enklere eller for å få gjort en oppgave. Se at nye produkter kan ha både god og dårlig innflytelse på oss (eks er bæreposer i plast et gode eller onde – kan se det som et gode i form av dekker et behov og som et onde i forhold til miljøvern, brusflasker med skrukork er på samme måte omstridt – lur løsning, men dårlig for tannhelsen osv). Digital kompetanse: Lære søk og kildekritikk, kritisk refleksjon og organisering er at det å skrive er viktig uansett fag – det er ikke bare i norsk at rettskriving, gramatikk, formatering osv er viktig. Her kan man også trekke inn skriving i ulike sjangre, og presentasjonen kan og bør være multimodal (bruke flere virkemidler; tekst, bilde, lyd, video osv). Ikke minst kan slike prosjekter også styrke dette med samarbeidstrening, gjerne gjennom bruk av sosiale medier.

Spørsmål som kan være et utgangspunkt og gjerne inngå som en del av besvarelsen kan være:

  • Hvorfor fikk vi dette produktet? Er det tatt utgangspunkt i å dekke behov, er det tilfeldig, hva er man inspirert av i utformingen?
  • Hvilke begivenheter førte til at vi fikk produktet? Har vi fått produktet som en effekt av andre faktorer, f.eks nedlegging av hjørnestensbedrifter har medført økt tilgang på arbeidskraft eller ført til at lokalsamfunn har måttet finne nye ideer for å opprettholde bosetting og sysselsetting? Kan produktet ha framkommet fordi noen plutselig så et bruksområde andre ikke har sett tidligere?
  • Hvilke utviklingsfaser hadde produktet? Hva gjorde at vi fikk endringer over tid (videreutvikling) – behov, ny teknologi, brukervennlighet? (i besvarelse/presentasjon kan man gjennom bilder/tegninger/figurer vise hvordan utviklingen har skjedd)
  • Hva slags betydning har produktet for deg og meg? Er det nødvendig/fornuftig (se eks bruskork, plastpose over)? Gjør det ting lettere?
  • Hvor mange lages hvert år og hvor mange arbeidsplasser skaper det? (dette har litt med at innovasjon er viktig for samfunnsøkonomien)

Evt diskusjonsspørsmål kan være:

  • Man sier at det å være geni er 10% inspirasjon og 90% transpirasjon (noen sier at forholdet er 1% og 99%). Hva betyr dette og er du enig – hvorfor, hvorfor ikke? (er det ikke slik at noen er født oppfinnere eller er det bare hardt arbeid)
  • Identifiser en ny oppfinnelse som du eller noen du kjenner har brukt i løpet av det siste halvåret. Er dette en helt ny oppfinnelse eller er det en videreutvikling av noe annet (kommer man ikke på noe produkt kan man evt se på utvikling innenfor IT, både programvare og hardware – i den siste tiden er det gjerne lesebrett og Ipad som har vært omdiskutert).
  • Oppfinnere tar ofte patent på sine oppfinnelser. Hva betyr det å patentere og på hvilke måter beskytter patenten? Bør man alltid ta patent?
  • Hva kan en oppfinner gjøre for å få flere ideer, at det blir lettere å få nye ideer? Hvordan blir man kreativ og kan man trene opp evnen? Kan bedrifter gjøre noe for at kreativiteten blir større innenfor bedriften (se f.eks dette innlegget)?
  • Hva tror dere vil skje av utvikling i tiden framover? Hva slags nyskapninger vil vi se? Har vi noen behov som det ikke er gode løsninger på i dag?

I forhold til tema kreativitet har jeg skrevet noe om dette tidligere, se f.eks blogginnlegget om kreativitet og lær deg å være nyskapende  Man kan også ta utgangspunkt i produkter man har rundt seg og se om man kan finne andre bruksområder eller finne andre løsninger for å dekke samme behov. Utfordring fra meg til skolen; spørsmål rundt f.eks kan man bruke mobil, mp3-spillere osv i forbindelse med skolen – kanskje til refleksjon både for lærere og elever?

Én kommentar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s