10 ting du kan gjøre når det bare er igjen 5 min av timen

I dag fant jeg noen gode tips hos The Apple om hva man kunne gjøre når det bare var igjen fem minutter av skoletimen, og tipsene syntes jeg var så gode at jeg rett og slett gjengir dem i oversatt form her:

Skriv en oppsummering.
Få elevene til å skrive en oppsummering om hva de har lært akkurat den dagen, og sørg for at de daterer slik at de senere kan se hva de skrev. Dette er en god øvelse for å forsterke innlæringen og gjør at de også kan forberede spørsmål til neste dag om ting som de ikke forstod.

Lag en spørreundersøkelse.
Du kan bruke fakta for å få barna til å tenke etter om det var noe de ikke syntes var riktig eller list opp mulige alternativer på hvordan elevene kunne ha gjort noe annerledes enn hva som faktisk skjedd. Gode eksempler kan være historiske fakta; ville de gjort noe annerledes enn hva historiske personer gjorde?

Skriv notater.
Få elevene til å skrive notater om hva de har lært og så gi notatet til en annen elev. På den måten får hele klassen fakta de kanskje ikke hadde fått med seg selv. Når timen er slutt samler lærer sammen notatene.

Toalettrull-spillet.
Få elevene til å rive av 1 til 5 «tørk» av en toalettrull. Når alle har statt sin bit forteller du at de skal gi samme antall fakta fra det de har lært i skoletimen som antall «tørk» de har valgt. Du må variere reglene fra gang til gang, neste gang du gjør dette vil sannsynligvis de fleste bare ta av 1 «tørk»).

Billett for å forlate timen.
Gi alle en billett. Be hver elev om å skrive en faktasetning fra det som har vært gjennomgått. Når de forlater rommet må de levere billetten. Dersom svaret ikke er korrekt må de få en sjanse til å svare på et alternativt spørsmål fr de forlater klasserommet.

Les en bok.
Du klarer fint å lese deler av en bok i løpet av de siste 5 minuttene (er boka kort leser du hele).

Spill «hangman».
Bruk dette spillet for å få dem til å gjette ord relatert til hva de har lært denne dagen.

Kast ball.
Sitt i sirkel. Bruk en liten ball og kast den til en elev. Eleven som tar i mot ballen må fortelle en ting fra hva de har lært eller stille et spørsmål om noe de ikke forstod. Deretter kaster eleven ballen videre og det fortsetter til det ringer ut.

Spill pictionary.
Skriv opp 3-5 ord relatert til dagens undervisning og få en elev til å tegne «ordet» på tavla mens de andre gjetter. Den som gjetter rett ord er den neste som får prøve seg. Wikipedias engelske forklaring av pictionary.

Puslespill.
Ha et sett ulike puslespill/pusleark som elevene kan fullføre. Det kan bli ordjakt, kryssord, gåter, gjemte bilder osv.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s