Mer om blogg i undervisningen

Tidligere har jeg skrevet om blogg som en måte å lære på og i dag har jeg hentet noen flere stikkord fra våre svenske venner i forhold til å bruke blogg som et verktøy i undervisningen, og lagt til noen kommentarer selv. Dette blir nesten en liten stikkordliste over hvilke kriterier man kan ha når man skal vurdere blogg og blogginnlegg – samtidig minner jeg om det som er skrevet tidligere om at elever mener at blogg ikke skal telle mest, men kanskje mer være avgjørende i «vippesituasjoner» fordi noen skriver mye og andre lite osv. Blogg kan være litt problematisk å arbeide med (spesielt i grunnskolen) – se denne informasjonen fra Uninett/Personvernskolen om å pålegge elever å skrive blogg, men jeg synes man bør se fordelene først og fremst og så heller prøve å løse utfordringene 🙂

Bilde: http://www.flickr.com/photos/dbdbrobot/ / CC BY 2.0

Gjennom å bruke blogg som verktøy skal eleven:

  • Fordype sine kunnskaper om språket og bruke blogg som et redskap for kommunikasjon, tanker, læring og problemløsing
    – bruke vanlige språkregler for skriftlig framstilling (ikke bruke «lydskrift», dialektord eller obskure forkortninger, ha korrekt grammatisk oppbygging og ikke ha skrivefeil)
    – skrive lettlest og tydelig, teksten skal være konsis og ha klare poeng
    – tekstbesvarelsen skal henge sammen med oppgavetekst
  • Fordype sine kunnskaper om tekster og tekstoppbygging på web
    – hvordan skal man skrive for online-lesere
    – bloggen er oversiktlig og lett å finne fram i (bloggtittel har sammenheng med innhold, blogginnlegg har tittel som gjenspeiler innhold – dette siste punktet kan forsåvidt diskuteres fordi man gjerne anbefaler å lage en «magnetisk» overskrift og denne gjenspeiler nødvendigvis ikke innhold slik vi vanligvis tenker, den er mer en «teaser» for å trekke lesere hvis man tenker mer blogg og mindre skole)
    – bruk av emneordsky viser gjennomtenkt bruk av tagger
    – evt bruk av visuelle forsterkere (bilde, video, lyd) henger sammen med tekst i blogginnlegg
    – kommentere saklig på andres blogginnlegg
  • Få en mulighet til å prøve en presentasjonsform i digitale medier
    – utnytte de muligheter som ligger i det multimodale gjennom å bruke bilder/illustrasjoner, video, audio osv og tilpasse størrelse i forhold til innlegg og skjermstørrelse
    – bruke visuelle forsterkere der det er naturlig (bilde/illustrasjon, video, audio, animasjoner, presentasjoner, farger osv)
    – bruke «embed»-kode
    – bruke lenker der det er naturlig
    – følge regler for opphavsrettigheter og sitering (her er pdf’en om hvordan man skal sitere elektroniske kilder og sette opp litteraturliste i vanlig skriftlig tekst)
  • Uttrykke seg i bloggen i en sammenheng som stiller høye krav til engasjement, kunnskap, argumentasjonsteknikk, standpunkt og presisjon
    – kunne granske og vurdere ut fra teoretiske kunnskaper og dra egne slutninger som skal uttrykkes gjennom kunnskap om og erfaring i skriftlig framstilling
    – beskrive, analysere, diskutere, reflektere og gjøre rede for innhold og ulike standpunkt, årsaker og virkning
    – aktivt vurdere og ta stilling til spørsmål
  • Variere språket med hensyn til hensikt og lesere (mottakere)
    – ha leseren i fokus, forutse leserens spørsmål og svare på disse, ha en klart definert målgruppe
    – prøve ut ulike tilnærminger og ser hvilket resultat de ulike presentasjonsformene har og tilpasse videre formidling i forhold til dette
  • Vise at man på egen hånd leser og analyserer tekster (spesielt i sammenheng med faget)
  • Vise at man kan søke, vurdere og ta stilling til materiale fra ulike kilder – både trykte og digitale – for å kunne gjøre sammenstillinger, utredninger og argumenteringer
  • Kritisk granske og vurdere argumentasjon, form og budskap i ulike medier (kildekritikk)
Reklamer

11 kommentarer

  1. Tilbaketråkk: uberVU - social comments
  2. Jeg har brukt blogg i vg1 naturfag og geografi. For meg er bloggen et sted å samle de «elektroniske» arbeidene elevene gjør. Det er vanskelig å få de til å reflektere, kommentere og variere språket. Foreløpig har de nok med det tekniske. Og vi har stadig diskusjon om hvilke bilder de kan bruke. Å bruke tags er også vanskelig, har du noen tanker om hvordan vi gjør det på best mulig måte? Jeg har laget en oversikt over vurderingskriterier etter malen til Henning Fjørtoft som du kan se her
    http://docs.google.com/View?id=dhtwrq43_6c2rk52gg. Etter innlegget ditt ser jeg at jeg kan oppdatere den på flere felter.

  3. Siden du bruker dem til å samle elektroniske arbeider bør dere utarbeide en mal for taggingen før dere begynner å blogge. Tags kan godt ha sammenheng med hva slags pensum det dekker. Nå kjenner ikke jeg til akkurat hva dere har, men som et eks kan man tenke seg følgende: naturfag må være en tag, geografi må være en tag – de to er helt opplagte. Deretter må man finne en tag til som omhandler det stoffet oppgaven handler om – og dere har gjerne noen hovedkapitler i pensum, kanskje det kan være en tag slik at man tagger med naturfag + hovedkapittel osv. Hvis man i geografi f.eks tenkte seg at man holdt på med ulike verdensdeler ville du fått geo + Afrika, geo + europa osv. Dersom det er snakk om miljø får du kanskje geo + afrika + miljø, da vil man også kunne søke Afrika og få fram alle arbeider som omhandler Afrika slik at man kanskje også kan se sammenheng mellom ulike deler av pensum? Viktig at man ikke får for mange tagger heller, da mister taggingen mening. Dersom alle bruker samme tagger vil det være enklere både for dem og deg å finne igjen arbeidene også.

    Det du skriver om å variere språk og reflektere er vanskeligere, samtidig er det jo heller ikke norsk som er dine fag og da burde kanskje akkurat de kravene være litt «mildere»(?) – men de bør jo reflektere over innholdet, og kanskje du kan ha noen hjelp i lista jeg lagde over å ta gode notater – at de kan få noen stikkord til hva de skal tenke over tror jeg kan være greit for dem i begynnelsen. Det er gjerne slik at man ikke reflekterer fordi man ikke helt vet hvordan eller hvilken ende man skal begynne i. Når det gjelder bilder har jeg skrevet noe om bilder man kan bruke på denne lenka. Du trenger kanskje også oversikten over hvordan man henviser til elektroniske kilder – mitt forslag ligger her (hele blogginnlegget med litt mer utfylling enn rent skjema finner du her, og en god del om opphavsrett og åndsverk finner du her). Håper det kan være til noe hjelp.

  4. Hei!
    Har du ein oversikt over korleis ein skal henvise til kjelder i ein blogg, altså i eit blogginnlegg?
    Skal ein bruke same siteringsmetode som ved akademisk oppgåveskriving eller finst det eigne metodar for blogg og sosiale media generelt? Bør ein (elev) lage kjeldeliste til eit blogginnlegg?
    Eg har leita etter denne typen reglar og eksempel men finn eigentleg ingen god oversikt. Veit du om noko?

  5. Takk for oversikta, den skal eg bruke i kjeldereferanse-opplæring! Men det eg eigentleg er på jakt etter er korleis ein skal utforme ein skuleblogg. Metode for korleis ein brukar kjelder i ein blogg. For eg tenkjer at blogg er eit eige medium der ein kanskje brukar meir avis- eller journalist- metodar, og der det blir for omstendeleg å skrive kjeldereferansar og kjeldeliste på same måte som i ei skriftleg innleveringsoppgåve. Eg fekk eit tips via denne artikkelen: http://www.mediepedagogene.no/vil-du-bruke-blogg-i-opplaeringen Elles er dette eit såpass nytt felt at ein enno ikkje har rukke å lage anbefalte metodar for det?

  6. Da pleier jeg bare å legge inn lenker i teksten fortløpende som viser til kilde. Alternativt kan man i slutten av innlegg lage en oversikt med lenker til kildene man har brukt.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s