Hvordan legge til rette for innovasjon og kreativitet i bedriften?

I dag fant jeg en artikkel med 50 gode tips til hvordan man kan sørge for at man utvikler en organisasjonskultur som fremmer innovasjon i bedrifter (siden jeg skriver mye om skole: flere av disse punktene kan gå inn som en del av nødvendige endringsprosesser knyttet mot skolens organisasjonskultur slik at man kan imøtekomme kravene i Kunnskapsløftet – se evt oppgaven «IKT i skolen  – mer enn bare kabler» som du finner som lenke i fanen IKT-ferdigheter man bør kunne øverst på bloggsiden).

Lista var svært interessant, og selv om mange av punktene er punkt jeg har omtalt tidligere har jeg likevel laget en rask oversettelse. Innovasjon er viktig og blir stadig viktigere – dette henger delvis sammen med den raske teknologiutviklingen. Se også tidligere innlegg som omhandler entreprenørskap, organisasjonskultur og kreativitet (du finner dem gjennom å bruke emneordskyen til høyre).

  1. Husk at innovasjon krever at man ikke har rigide regler og rutiner – bare retningslinjer. Å lage en mer innovativ kultur er en organisk og kreativ øvelse.
  2. Hvor du kan, når du kan – driv ut frykten av arbeidsplassen. Frykt er «fiende nr 1» i en innovativ kultur.
  3. Ha det gøy. Hvis du ikke har det moro (eller i det minste nyter en proses) er noe galt.
  4. Utfordre autoritet, særlig autoriteten til din egen tro
  5. Begå feil
  6. Når det gjelder framtiden, ikke spekuler på hva som kanskje vil skje – forestill deg hva du kan få til å skje
  7. Øk den visuelle stimulien i organisasjonens fysiske landskap. Erstatt grå og hvite vegger med farge, legg til inspirerende bilder og kunst – særlig visuelle effekter som inspirerer til å tenke annerledes.
  8. Hjelp andre med å få større perspektiv gjennom å lage tverrfaglige team og rotere ansatte i nye prosjekter.
  9. Still spørsmål om alt. Etter å h spurt, still et nytt spørsmål. Etter å ha stilt forskjellige spørsmål, spør på en annen måte.
  10. Personlig frihet og tillit. Gi mer tid for å komme med nye ideer og innovasjoner.
  11. Oppmuntre alle til å kommunisere. Gi dem brukervennlige system for å få dette til å skje.
  12. I stedet for å se på kreativitetstregning som en måte å helle ny kunnskap inn i hodene til folk, se det heller som en måte å gi dem nye briler slik at de kan se verden på nye måter.
  13. Det er ikke mulig å få fakta om alt mulig («Not everything that counts can be counted. Not eerything that can be counted counts». Einstein)
  14. Feil skal feires og omfavnes. 50-70% av alle nye produktinnovasjoner feiler selv i de mest suksessfylte selskaper. Forskjellen mellom de som lykkes og ikke med innovasjon er at de som lykkes har en mengde ideer, piloter og produktinnovasjoner.
  15. Belønn forsøk på innovasjon.
  16. Når du skal reklamere for en innovasjon skal du alltid reklamere for fordelene, ikke egenskapene
  17. Ikke fokus for mye på å ta risiko, fokuser på å redusere risikoen i store og modige ideer.
  18. Oppmuntre til uformelle møter; en-til-en og små grupper
  19. Tenk langsiktig
  20. Lag muligheter; kortsiktig, langsiktig – husk at balanse er kritisk
  21. Involver så mange du kan i utviklingen
  22. Bedre hvordan idemyldring og møter foregår i organisasjonen. Lag høyere standard.
  23. Vær sikker på at folk jobber med de riktige sakene. Identifiser spesifikke utfordringer man skal fokusere på – det skal være mulig å lage spørsmål rundt tema som starter med «hvordan kan vi…»
  24. Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon…Lever viktige meldinger minst 6 ganger
  25. Velg ut og installer programvare for å organisere ideer i intranettet
  26. Ikke fokuser på vekst. Vekst er et produkt av vellykket innovasjon. Fokuser på prosessen med å ta ideer fra tankestadiet til markedsplassen.
  27. La kundene bli dine innovasjonspartnere (men vær realistisk; kundene ser gjerne videreutvikling og ikke nyskaping)
  28. Forstå at de beste innovasjonene er initiert av enkeltpersoner. Ikke la prosessene bli så rigide at de kommer i veien for uformell og spontan innovasjon. Bygg inn fleksibilitet (tenk selvorganisering mer enn kontroll).
  29. Finn nye måter for å få tak i kunnskapen i organisasjonen og nye måter å dele denne kunnskapen med alle. Bruk fortellinger som et middel for å formidle.
  30. Stimuler interaksjon mellom ulike deler av selskapet som vanligvis ikke samarbeider med herandre
  31. Utvikle en prosess hvor man prøver ut nye konsepter på en rask og rimelig måte. Lær raskt hva som fungerer og hva som ikke fungerer
  32. Unngå å bli paralysert av analysering. Det er bedre noe skjer i kaotiske former enn at ikke noe skjer i ryddige former.
  33. Let etter alternativer
  34. Det nytter ikke å spare på «grasrotnivå» – kostnader skyldes ofte ineffektive strukturer, prosesser eller manglende trening/kompetanse
  35. En god kilde til nye ideer er nyansatte
  36. Få tilbakemelding fra kundene før man bruker ressurser på produktutvikling
  37. Ha flere ståsteder gjennom å samle folk på tvers av funksjoner – ulikhet gir ikke bare konflikt, det gir også innovasjon
  38. Inviter partnere tidlig når du skal utforske nye muligheter. Finn måter for å dele ideer, teknologier og annet
  39. Unngå ekstreme tidsfrister/rammer
  40. Sørg for å fordele innovasjonsressurser ut i de enkelte enheter framfor å ha en egen avdeling
  41. La ikke bare noen få være ansvarlig for innovasjon. Innovasjon skal være et ansvar for alle.
  42. Gi spesifikke, utfordrende og målbare innovasjonsmål
  43. Ekte endring skjer aldri fra toppen (når startet en revolusjon med kongen)
  44. Allokering av ressurser er gammeldags tenking, tenk heller å tiltrekke seg ressurser
  45. Sørg for at alle trekker i samme retning, at alle jobber mot bedriftens nøkkelmål
  46. Belønn kollektivt, men gjør også innovasjonsheltene synlige
  47. Sikre at lineære prosesser gir mulighet for nettverksamarbeid
  48. Fjern alle organisasjonsmessige hindringer slik at alle kan komme med nye ideer rett til toppledelsen
  49. Systematiser. Finn problemer og løs dem (ikke bare med produkter, også med prosesser, kundeservice og forretningsmodeller)
  50. Sørg for at man kan ta avgjørelser på lavest mulig nivå

4 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s