I dag fant jeg en artikkel med 50 gode tips til hvordan man kan sørge for at man utvikler en organisasjonskultur som fremmer innovasjon i bedrifter (siden jeg skriver mye om skole: flere av disse punktene kan gå inn som en del av nødvendige endringsprosesser knyttet mot skolens organisasjonskultur slik at man kan imøtekomme kravene i Kunnskapsløftet – se evt oppgaven «IKT i skolen – mer enn bare kabler» som du finner som lenke i fanen IKT-ferdigheter man bør kunne øverst på bloggsiden).
Lista var svært interessant, og selv om mange av punktene er punkt jeg har omtalt tidligere har jeg likevel laget en rask oversettelse. Innovasjon er viktig og blir stadig viktigere – dette henger delvis sammen med den raske teknologiutviklingen. Se også tidligere innlegg som omhandler entreprenørskap, organisasjonskultur og kreativitet (du finner dem gjennom å bruke emneordskyen til høyre).
- Husk at innovasjon krever at man ikke har rigide regler og rutiner – bare retningslinjer. Å lage en mer innovativ kultur er en organisk og kreativ øvelse.
- Hvor du kan, når du kan – driv ut frykten av arbeidsplassen. Frykt er «fiende nr 1» i en innovativ kultur.
- Ha det gøy. Hvis du ikke har det moro (eller i det minste nyter en proses) er noe galt.
- Utfordre autoritet, særlig autoriteten til din egen tro
- Begå feil
- Når det gjelder framtiden, ikke spekuler på hva som kanskje vil skje – forestill deg hva du kan få til å skje
- Øk den visuelle stimulien i organisasjonens fysiske landskap. Erstatt grå og hvite vegger med farge, legg til inspirerende bilder og kunst – særlig visuelle effekter som inspirerer til å tenke annerledes.
- Hjelp andre med å få større perspektiv gjennom å lage tverrfaglige team og rotere ansatte i nye prosjekter.
- Still spørsmål om alt. Etter å h spurt, still et nytt spørsmål. Etter å ha stilt forskjellige spørsmål, spør på en annen måte.
- Personlig frihet og tillit. Gi mer tid for å komme med nye ideer og innovasjoner.
- Oppmuntre alle til å kommunisere. Gi dem brukervennlige system for å få dette til å skje.
- I stedet for å se på kreativitetstregning som en måte å helle ny kunnskap inn i hodene til folk, se det heller som en måte å gi dem nye briler slik at de kan se verden på nye måter.
- Det er ikke mulig å få fakta om alt mulig («Not everything that counts can be counted. Not eerything that can be counted counts». Einstein)
- Feil skal feires og omfavnes. 50-70% av alle nye produktinnovasjoner feiler selv i de mest suksessfylte selskaper. Forskjellen mellom de som lykkes og ikke med innovasjon er at de som lykkes har en mengde ideer, piloter og produktinnovasjoner.
- Belønn forsøk på innovasjon.
- Når du skal reklamere for en innovasjon skal du alltid reklamere for fordelene, ikke egenskapene
- Ikke fokus for mye på å ta risiko, fokuser på å redusere risikoen i store og modige ideer.
- Oppmuntre til uformelle møter; en-til-en og små grupper
- Tenk langsiktig
- Lag muligheter; kortsiktig, langsiktig – husk at balanse er kritisk
- Involver så mange du kan i utviklingen
- Bedre hvordan idemyldring og møter foregår i organisasjonen. Lag høyere standard.
- Vær sikker på at folk jobber med de riktige sakene. Identifiser spesifikke utfordringer man skal fokusere på – det skal være mulig å lage spørsmål rundt tema som starter med «hvordan kan vi…»
- Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon…Lever viktige meldinger minst 6 ganger
- Velg ut og installer programvare for å organisere ideer i intranettet
- Ikke fokuser på vekst. Vekst er et produkt av vellykket innovasjon. Fokuser på prosessen med å ta ideer fra tankestadiet til markedsplassen.
- La kundene bli dine innovasjonspartnere (men vær realistisk; kundene ser gjerne videreutvikling og ikke nyskaping)
- Forstå at de beste innovasjonene er initiert av enkeltpersoner. Ikke la prosessene bli så rigide at de kommer i veien for uformell og spontan innovasjon. Bygg inn fleksibilitet (tenk selvorganisering mer enn kontroll).
- Finn nye måter for å få tak i kunnskapen i organisasjonen og nye måter å dele denne kunnskapen med alle. Bruk fortellinger som et middel for å formidle.
- Stimuler interaksjon mellom ulike deler av selskapet som vanligvis ikke samarbeider med herandre
- Utvikle en prosess hvor man prøver ut nye konsepter på en rask og rimelig måte. Lær raskt hva som fungerer og hva som ikke fungerer
- Unngå å bli paralysert av analysering. Det er bedre noe skjer i kaotiske former enn at ikke noe skjer i ryddige former.
- Let etter alternativer
- Det nytter ikke å spare på «grasrotnivå» – kostnader skyldes ofte ineffektive strukturer, prosesser eller manglende trening/kompetanse
- En god kilde til nye ideer er nyansatte
- Få tilbakemelding fra kundene før man bruker ressurser på produktutvikling
- Ha flere ståsteder gjennom å samle folk på tvers av funksjoner – ulikhet gir ikke bare konflikt, det gir også innovasjon
- Inviter partnere tidlig når du skal utforske nye muligheter. Finn måter for å dele ideer, teknologier og annet
- Unngå ekstreme tidsfrister/rammer
- Sørg for å fordele innovasjonsressurser ut i de enkelte enheter framfor å ha en egen avdeling
- La ikke bare noen få være ansvarlig for innovasjon. Innovasjon skal være et ansvar for alle.
- Gi spesifikke, utfordrende og målbare innovasjonsmål
- Ekte endring skjer aldri fra toppen (når startet en revolusjon med kongen)
- Allokering av ressurser er gammeldags tenking, tenk heller å tiltrekke seg ressurser
- Sørg for at alle trekker i samme retning, at alle jobber mot bedriftens nøkkelmål
- Belønn kollektivt, men gjør også innovasjonsheltene synlige
- Sikre at lineære prosesser gir mulighet for nettverksamarbeid
- Fjern alle organisasjonsmessige hindringer slik at alle kan komme med nye ideer rett til toppledelsen
- Systematiser. Finn problemer og løs dem (ikke bare med produkter, også med prosesser, kundeservice og forretningsmodeller)
- Sørg for at man kan ta avgjørelser på lavest mulig nivå
Bra blogg.
Tusen takk 🙂