Å lære seg å diskutere – samhandlingens kunst

Kommunikasjon er viktig – og det er vanskelig. En ting jeg tidlig oppdaget var f.eks at man tror gjerne andre ser/vet/forstår ting, men av tidligere erfaring vet jeg f.eks at sjefen ikke har superhørsel eller røntgensyn – man må faktisk snakke med hverandre. Et annet problem er at vi kanskje ikke forstår hverandre rett – og jeg prøver etter beste evne å omformulere hva den andre sier slik at jeg er helt sikker på at vi mener det samme; f.eks sier jeg «så det du mener er altså..(gjentar med andre ord)…». Noen ganger bruker vi «stammespråk» – enten det er av mer familiær art (interne spøker) eller om det er bransjespråk….og da kan det være vanskelig for utenforstående å faktisk skjønne hva det er snakk om. Språk er viktig!

 I dag fant jeg en flott visuell oversikt over hvordan man skal diskutere i klasserommet (ja, og overalt ellers for den delen) som jeg har laget en rask liten norsk utgave av – den engelske originalen finner du her, den er laget av Angela Cunningham (se Teaching Students to Dialogue). Noe av det hun sier er at hun har lært at hun ikke kan forvente at elevene skal komme inn i klasserommet og vite hvordan de skal samhandle med hverandre – det må de faktisk lære….og en slik plansje kan gjerne være til hjelp…

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s