IKT-ferdighet man bør kunne (framstille tall grafisk)

Som et nytt innlegg i serien om IKT-ferdigheter har jeg i dag sett på hvordan man kan framstille tall grafisk. Dette er for å kunne lette forståelsen – og som jeg skrev i forbindelse med ulik type intelligens kan det for noen være enklere å forstå grafikk enn bare rene tall.

De fleste er kjent med regneark som excel o.l programvare, og her finner man en rekke ulike måter å presentere tall på – de mest brukte er nok ;

  • stolpediagram (søylediagram)
  • linjediagram
  • kakediagram

Jeg har tidligere laget et eksempel på hvordan man setter inn diagram, du finner det i dette innlegget. Excel har mange ulike måter utover de som er nevnt over for å representere data og tall grafisk – her er det å prøve seg fram og leke litt…

gaugeDersom man bruker Google Spreadsheet (Google Docs)  finner man i tillegg noen litt mer fancy presentasjons-måter. I mine små eksempler tok jeg utgangspunkt i noen statistiske data fra SSB (andel med PC, internett og bredbånd i perioden 2003-2008) og min første gadget (insert – gadget, og så velger du type) viser Gauge og er da status i 2003 (bilde over). Denne illustrerer kanskje ikke så veldig godt (?) – det er gjerne ikke den beste måten å vise slike data på.

En litt morsommere måte å vise de samme tallene som jeg brukte  i Gauge-eksempelet over er ved å bruke Bars of Stuff (her får du ulike valg for hva som skal presenteres – jeg har valgt tog) – og den er vel mer forklarende i forhold til å vise forskjellene.

train

En måte å presentere på som er veldig i skuddet om dagen er Motion Chart og her har jeg laget en liten video (se under) som viser to ulike representasjonsmåter; første del viser et boblediagram med sporing over tid (jeg liker ikke helt de store etikettene, dette er sikkert mulig å fjerne), bedre er gjerne andre del som viser et søylediagram som vokser i takt med tiden (videoen har jeg laget med Screenr og brukt «embed»-kode for å vise fram her på bloggen, dessverre måtte jeg gå veien om YouTube også for at embedkoden skulle bli godtatt…  – her finner du en introduksjon til Screenr).

 

Framgangsmåten er; i Google Docs velger du Create New – Spreadsheet for å få fram regneark. Du lager tabell med de opplysningene du vil visualisere – se eksempel under på hvordan det ser ut. Merk alle felt i tabellen din og velg Insert – Gadget. Nå kan du enten velge All eller Chart for å få fram Motion Chart. Velg dette og trykk Apply for å få fram presentasjonen.

googlespreadsheet

2 comments

Legg igjen en kommentar

