IKT-ferdighet man bør kunne (ikke-lineær presentasjon)

I dag en kombinasjon av to ting; litt om ikke-lineære presentasjoner og litt om læring (kanskje særlig eLæring) – begge deler en del av ikt-ferdighetene synes nå jeg (dagens innlegg er inspirert av Rapid E-Learning blog)

Hva er en ikke-lineær presentasjon?

Det er en presentasjon som ikke nødvendigvis følger i rekkefølge slik man vanligvis tenker når man lager en powerpoint, da begynner man på lysbilde nr 1 og blar seg gjennom til slutten av presentasjonen. En ikke-lineær presentasjon gjør at du kan hoppe fram og tilbake mellom lysbildene og for å gjøre det litt tydeligere har jeg laget en helt enkelt presentasjon som du finner her og det er denne jeg henviser til i teksten under (du får ikke opp selve powerpointen, men en pdf med innlagt animasjon – knappen avslutte fungerer derfor ikke i pdf-utgaven) Husk at det ofte er denne måten elevene ellers oppfører seg på nettet – de hopper fram og tilbake mellom nettsider.

pdfBilde1Presentasjonen er laget i powerpoint og består av totalt fem lysbilder. På framsiden har jeg satt inn egendefinerte handlingsknapper og hvis man trykker på dem kommer man til ulike sider (se bildet under hvordan knappene henviser til ulike sider) – dette gjør at den som ser presentasjonen kan bla seg fram og tilbake, det blir mer utforskende og mer interaktivt.pdfLysbildeoversikt

Hvordan legger jeg til egendefinerte handlingsknapper?

I powerpoint har du valget lysbildeframvisning i menyen. Trykk på denne for å få fram undermeny; velg handlingsknapper. Jeg har brukt egendefinert handlingsknapp i eksempelet, men som du ser har du flere ulike valg. Den egendefinerte handlingsknappen kan du lage i ulike størrelser.

handlingsinnstillingerNår du har laget knappen kommer det fram et vindu hvor du kan lage handlingsinnstillinger. Siden jeg viser til sider i samme presentasjon velger jeg Følg hyperkobling til og velger så Lysbilde for å markere hvilket lysbilde som skal komme fram hvis man trykker knappen (du får en oversikt over alle lysbildene i presentasjonen). Du har også andre mulige valg for handlingsknapp f.eks at den skal vise til en bestemt nettside, spille av lyd osv.  Trykk OK når du er ferdig.

For å sette inn tekst eller bilde på knappen gjør du følgende; etter å ha laget knapp og lagd handlingsinnstillinger høyreklikker du på knappen for å få fram meny hvor du kan velge Sett inn tekst – denne teksten kommer fram på selve knappen (hvis du bare får valget Flytt hit, kopier hit, avbryt tar du først og venstreklikker på knappen og deretter høyreklikker du).

Noen tips og noe å tenke på i forhold til ikke-lineære presentasjoner.

Lag utforskende innhold – ikke la den være lineær, dette er gjerne mer motiverende for elevene. Gi dem en grunn til å bruke innholdet (relevanse)- du kunne f.eks lage en slags prøve med ulike valg og hvor de ulike valgene førte til ulike sider…vise at de ulike valgene har ulik effekt/resultat. Det er bare kreativiteten din som er begrensningen – ikke heng deg opp i at f.eks powerpoint har begrensede muligheter. Lag bilder på knappene, bruk presentasjon som en flervalgtest, sett inn andre typer medier som video og lyd – kort sagt; skap interaktivitet. Hva slags interaktivitet man skaper avhenger av hva slags læringsmål man har for presentasjonen; skal man formidle faktainformasjon (og dette kan man gjøre utforskende som vist i eksempelet) eller skal man drive problemløsning (flervalgsprøver, simuleringer osv).

Det er en forskjell på informasjon og forståelse, og noen tips i forhold til presentasjoner;

  • Ha klare læringsmål for presentasjonen
  • Hvordan skal du avdekke forståelse (hvordan skal du finne ut at de forstår, ikke bare forstå hvordan – men hvorfor)
  • Gi informasjon og lag øvelser for læring (la dem bruke fakta slik at de kan se at man kan bruke den informasjonen man har fått til å ta beslutninger tatt på utførelse, eks. hvis dette er situasjonen hva ville du velge – og så vise konsekvens av ulike valg)
  • Gi tid til refleksjon (still spørsmål og få dem til å tenke på informasjonen i en kontekst som er viktig for dem, sett informasjon inn i virkelige case, lag en læringsjournal; få dem til å skrive egne tanker rundt emnet for å personalisere informasjonen slik at det bare ikke blir et faktaark)
  • Lag muligheter for utforsking (eks over er et veldig enkelt design. Du kan også lage en personalisert søkemotor med predefinerte sider den skal søke i  – presenter dem for en utfordring og få dem til å lete opp svaret, og siden du har valgt sidene har du kontroll over hva de får av treff + fin måte å både se på søkeord og kildekritikk)

Én kommentar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s