IKT-ferdighet man bør kunne (Etherpad)

I dag har jeg tatt utgangspunkt i samtalen jeg hadde med tenåringene (som nevnt i innlegget «Ikke mye digitale innfødte nei..») – en del av samtalen jeg ikke har referert tidligere…(og dette er også en oppfølging av arbeidet med IKT-ferdigheter)

Vi snakket om dette med hva man brukte datamaskinen til i forhold til lekser og på skolen – og et av spørsmålene jeg stilte var «hvis dere skal samarbeide om å skrive noe – hva gjør dere da?» Vi skriver på hvert vårt dokument (word) og så sender vi over til hverandre og klipper og limer det inn i et dokument etterpå…ja, hvis vi ikke sitter på samme maskin da, da skriver den ene…

Ja, det går an å gjøre ting unødvendig tungvint! Det er selvfølgelig flere løsninger på dette – og løsningen jeg presenterer her er sikkert velkjent for de fleste, men jeg tar den med likevel:

Hva er Etherpad?

Etherpad er et samskrivingsverktøy på nettet. Du kan velge gratisversjon (alle kan se), begrenset utgave (inntil 3 brukere gratis – deretter må man betale) eller en lukket utgave som man må betale for. Her snakker jeg om gratisversjonen.

Hva kan du bruke Etherpad til?

Enklere måte for samskriving (prosessorientert skriving) tror jeg ikke du finner! Flere kan skrive samtidig og du ser hvordan teksten dukker opp etterhvert. Man kan redigere på det andre skriver. Når du er ferdig kan du kopiere hele over i word eller du lagrer på siden – blir lagret for alltid..(man kan jo diskutere om det er en fordel eller ulempe at dokumentet aldri blir slettet og at alle som skriver rett URL både kan lese og redigere – man bør derfor tenke på hva man skriver, her skal man i alle fall ikke skrive noe sensitivt).createEtherpad

Hvordan kommer jeg i gang med Etherpad?

Du kan lage din egen side ved å skrive følgende adresse (URL): http://etherpad.com/din valgfrie tittel i nettleseren (f.eks http://etherpad.com/din-valgfrie-tittel som i dette eksempelet).Pass deg for de særnorske bokstavene Æ, Ø og Å  – og ikke bruk mellomrom; disse blir erstattet av mer kryptiske tegn..OBS: du må huske nettadressen, glemmer du den er det ingen hjelp å få for å finne den igjen!

Hvis navnet ikke er brukt tidligere får du spørsmål om du vil lage side (Create Pad) – og trykker du på denne er du i gang. Alle som går inn på denne nettadressen kan skrive og redigere og teksten blir merket i forskjellige farger avhengig av hvem som skriver.

Hvordan deltar andre?

De kan skrive inn URL’en i egen nettleser.  Du kan også invitere ved å sende over lenka til siden (trykk på “Share this pad”).

Alle deltakerne kommer fram i meny på høyre side, og du blir bedt om å skrive inn navnet ditt (det som skal synes på skjermen) – og du får automatisk tildelt en farge. Det samme skjer for alle andre som kommer til nettsiden…og så er det bare å sette igang med å skrive. Nettstedet har også en chatfunksjon som man kan benytte.

Annen funksjonalitet

Import/Exportfunksjon gjør at du både kan hente et dokument som du skal jobbe videre på eller du kan eksportere siden til andre format når du er ferdig, f.eks eksportere til word. Du får spørsmål om du vil åpne eller lagre fil (den blir lagret uten fargekodingen).

Du kan lagre underveis hvis du ønsker å ha historikk ved å trykke Saved revisions (velge å lagre, og du finner også evt historikk her – kan være lurt dersom man skal inn og skrive i samme dokument flere ganger over tid, da kan du gå tilbake til versjonen dere hadde sist gang hvis andre har vært inne og laget «krøll» i mellomtiden).

etherpad

3 kommentarer

  1. Takk for at du deler. Har brukt Etherpad en del med andre lærerkolleger i forbindelse med et masterstudium, og vi er veldig fornøyd. Oppdaget verktøyet gjennom Guttorm Hveem på NKUL i mai i år. Når det gjelder samarbeidsverktøy bruker jeg Google Dokumenter med mine elever og det fungerer ganske greit det og.

    Men det er en stor utfordring å få elevene (ungdomstrinn) til å forandre på hverandres tekster og bidrag. Jeg diskuterte dette med mine medstudenter/lærerkolleger etter at jeg observerte at vi gjorde nettopp det (språklærere som vi er), vi endret på setningsstruktur, staving osv. Alle i gruppa uttrykte at de synes det var greit og at det var det beste for gruppa at ‘refleksjonsloggen’ fremsto som best mulig og at alle meninger kom med – og da også på godt norsk.

    Hvordan formidler man dette til elever? At det er greit å endre på hverandres tekster? Jeg jobber med dette i forbindelse med wiki også – og det ser i begynnelsen ut til at elevene har nok med sitt eget og trenger å bli trent i å ta et kollektivt ansvar. Kan vi kreve det?

    Mange spørsmål her, men samskrivingsverktøy og samarbeidslæring er spennende!

    Flott blogg forresten!

  2. Tusen takk. Du stiller aktuelle spørsmålstillinger – det er helt sikkert, hvordan skal vi endre på hva andre skriver uten å være redd for hvordan de oppfatter oss….selv om det er til det beste for helheten (og kanskje man lærer noe også). En vanskelig balansegang og så er man vant til at det er læreren som korrigerer og ikke medelever – kunne vært spennende å høre om andre har noen innspill….oppfordring sendt!

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s