Ikke mye digitale innfødte nei…

I dag har jeg gjort en (bitte)liten undersøkelse om ungdommers digitale kompetanse gjennom å snakke med et par tenåringer (14 år) som bruker mye tid foran datamaskinen – bare for å få bekreftet mine mistanker om at en god del digitale ferdigheter mangler. Samtalen ble omtrent slik:

Vet dere hva sosiale medier er? Ikke helt sikker..men tror vi kan bruke sosiale medier til å snakke med andre og å avtale ting. Kjenner dere til noen sosiale medier? Tror ikke det.. Hørt om noen av disse twitter, facebook, flickr, slideshare, delicious? Ja, hørt om twitter – er ikke det en side hvor man kan snakke med andre? Har ikke hørt om de andre unntatt Facebook fordi jeg har konto der selv, tror nesten alle på ungdomsskolen er på Facebook. Noen av lærerne? Tror ikke det. Hadde det vært fint om lærerne var på Facebook? Nja…vet ikke helt. Hva gjør du på Facebook da? Snakker med andre og ser hva de andre skriver, det kan være ganske moro å se hva andre skriver og legger ut av bilder og sånn..Har du lagt ut bilde av deg selv? Ja, men likte det ikke så jeg sletta det. Nå har jeg ikke bilde. Tror du bildet er slettet for alltid? Nei, jeg har det her på PC’en min. Visste du at når du opprettet Facebook-konto at du godtok at de eier det du legger opp på siden? Nei, det visste jeg ikke. Hvis jeg sier at bildet av deg kan være lagret et annet sted selv om du har slettet det, hva synes du om den tanken? Den liker jeg ikke. Tenker du noen gang på at noen i framtiden kan komme til å se det du skriver nå, f.eks hvis du skal søke jobb? Nei, men det burde jeg kanskje. Jeg skriver i alle fall ikke noe dumt om andre – det har jeg lært at jeg ikke bør gjøre. Det er flott! Hva annet gjør dere på nettet? Er på Habbo, men der har vi nick (kallenavn) fordi vi ikke vil at de som vi ikke kjenner skal vite hvem vi er. På Facebook må du jo oppgi navnet ditt. Når dere skriver, hvordan skriver dere da? Vi skriver akkurat som vi snakker. Så det blir litt slik «skjer’a» istedet for «hva er det som skjer»? Ja, og så bruker vi smilefjes og SMS-språk..Hvordan tror dere at andre som ser hva dere skriver tenker om dere hvis dere har mye skrivefeil, skriver slang og har mye feil tegnsetting? Tja…de tror nok kanskje at vi er veldig unge eller dumme..det har vi ikke tenkt på. Alle skriver slik.

Vi diskuterer litt rundt dette med sosial identitet, og de mener at dette bør man snakke om – dette har de egentlig ikke tenkt over…det at andre som ser hva de skriver, legger opp av bilder osv gjør seg opp en mening om dem – et slags førsteinntrykk – det skjønner de nå og de ser at det kan være lurt å tenke gjennom hva man publiserer. Jeg visualiserer et bilde for dem; tenk om jeg reiste i jobbintervju i hullete bukser, håret til alle kanter og passe morgentrøtt – hva tror de potensiell arbeidsgiver vil tenke da? (mye latter når de forestiller seg en slik situasjon, men de er i alle fall sikker på at den jobben får jeg nok ikke – de ser også hva jeg prøver å formidle gjennom denne visualiseringen)

Bruker du internett i forbindelse med lekser? Ja, søker etter informasjon. Hvor søker du da? Jeg går alltid på wikipedia og ser om jeg finner det der. Hvis ikke så kanskje jeg bruker google, men finner nesten alltid ting på wikipedia. Hvem skriver det som ligger på wikipedia? Der kan alle skrive. Tror du at alt som ligger der er sant? Nei, det kan nok være noe som er feil også. Hva gjør du da? Vi har lært at vi må bruke flere kilder. Hvordan gjør du det da? ….googler? Er det andre måter å finne ut om det er sant eller ikke, f.eks se om det er mange som besøker siden eller vite hvem som står bak nettsted osv? ……vet ikke helt egentlig, vi har ikke snakket mye om det.

Det å kunne søke godt og vite hvilke søkemotorer man bør benytte ser derfor ut til å være en av tingene disse burde lære i alle fall – i tillegg en mer bevisst holdning til hva man faktisk kan bruke og hvordan man kan bruke det. Jeg viser CC-lisensen på denne bloggen – slik har de aldri sett før.

Når du finner informasjon på wikipedia som du skal bruke i leksene, hva gjør du da? Klipper og limer..Har du lov til det? Tja…vet ikke helt, sikkert ikke! Er det ikke noe med opphavsmann? Det du bruker på wikipedia kan du fritt bruke, men du må skrive at du har hentet det fra wikipedia, henter du informasjon andre steder kan det være du ikke har lov – da kommer dette med opphavsrett inn.  Ja, vi må sette opp kilder. Hvordan gjør du det da? Jeg pleier å skrive inn hele nettadressen i en parantes bak det jeg har hentet, eller så skriver vi opp alle kildene helt til slutt. Har du prøvd å lage lenke fra dokumentet ditt til wikipedia? ….?? hva mener du? (jeg viser hvordan man lager en lenke). Det var lurt! Dette burde vi lære på skolen. Men…det er jo litt dumt når vi må skrive det ut da for da ser man ikke nettadressen (jeg legger på en fotnote og legger hele lenka i den) – det var jammen lurt! Dette burde vi også lære, og så var det jo veldig lett egentlig..

Jeg viser også hvordan man kan bruke delicious, slideshare og dropbox….og de syntes det var veldig spennende og at dette burde de få opplæring i. De så straks hvilke muligheter det kunne ligge i det, men dette var helt ukjent for dem før vi begynte. Bruk av f.eks RSS var helt ukjent – både som begrep og i bruk. Pdf er de heller ikke helt sikker på hva er..

Epost var grei skuring, de hadde faktisk også tanker om emnelinjen – her skal man skrive det eposten handler om (dette ble jeg veldig glad for å høre). Lange passord hadde de også…og selv om de ikke ville si hva passordet var kunne det virke som om de var sterke, dvs med kombinasjon av store og små bokstaver, tall og tegn. Utmerket! Når du opprettet eposten tenkte du noe over hva slags navn du skulle ha der? Nei, egentlig ikke….hvorfor lurer du på det? Jeg forklarer at jeg av og til ser noen som bruker navn som «prinsessa», «festløven» og «sexy_girl» – og spør dem «tenk hvis jeg skulle f.eks bruke sexy_girl@hotmail.com som min epostadresse (og jeg bruker den jo i jobb også) – hvordan tror dere de jeg jobber med vil oppfatte meg da?»  Mye latter (bør jeg bli fornærmet?), og de mener nok at jeg blir oppfattet som veldig innbilsk. De tror nok ikke det er et godt navn, og heller ikke «festløven» er særlig lurt…men de sier også at dette har de ikke tenkt på tidligere.

Vi hadde også en lengre seanse om bruk av video og de sier at de syntes ideen om at man kan ta opp video (gjerne via mobilen) kan være bra. Jeg spør om det er problematisk å overføre video fra mobil til PC og får et helt klart nei – dette er ikke vanskelig. Vi snakker litt om at man kan videreforedle videoen i f.eks moviemaker ved å legge til tekst, legge på lyd osv og så laste den opp til YouTube – og de sier at nå synes de at det er lett å laste opp til YouTube, men første gangen var det litt vanskelig. De vet også at man kan bestemme om bare de selv eller alle skal kunne se filmen. Det å så kunne legge videoen inn (via embed-kode) i LMS synes de må være kjempebra – da kan de f.eks se forsøket flere ganger når de skal skrive rapport, og så er det jo bra for de som kanskje ikke er på skolen den dagen.

URL-forkortingsverktøy har de heller aldri hørt om, men det konseptet gikk rett hjem med en gang…og så lett som det var! Zip-filer var også ukjent, men når jeg sier at det blir omtrent slik; hvis du har en luftmadrass som er full av luft og du skal ta den med deg – hva gjør du da? Slipper ut luften selvfølgelig slik at den blir enklere å håndtere. Jeg sier det er nesten slik når vi bruker winzip, winrar, 7-zip osv – vi pakker sammen f.eks bilder slik at de blir mindre og derfor tar mindre plass og gjør at vi kan sende dem f.eks i epost (der er det ofte begrensning på størrelse). Dette synes de er lurt, men ingen har lært dem hvordan eller fortalt om det i det hele tatt.

Det var så mye, mye mer…men her må jeg nesten stoppe. Men jeg håper at jeg har oppnådd hensikten med innlegget; å vise at rimelig digitale tenåringer faktisk har store hull når det gjelder digital kompetanse (selv om jeg selvfølgelig ikke kan generalisere helt, noen har selvfølgelig mye kompetanse også). Spørsmålet er litt; hvor skal de lære dette? Prøve og feile selv, lære det hjemme, lære det på skolen, lære av venner eller andre? Uansett hvordan og hvor de lærer det er det i alle fall helt sikkert at uten slik kompetanse blir ikke datamaskinen så mye et arbeidsverktøy, men mer et redskap for underholdning (og tildels kommunikasjon)!

17 kommentarer

  1. I URLen har jeg lagt en linkt til en eksamensoppgave – her finner du helt konkrete tall på den manglende digitale kompetanse – eller digital analfabetisme om du vil. I det legger jeg at svært mange bare inntar en ren konsumentrolle, det vil si at de bare zapper fra det ene mediet til det andre, litt ukritisk. Tallene er fra videregående skole.

  2. Takk for den – det er alltid greit å kunne komme med fakta og ikke bare synsing 🙂

  3. Nei det er jammen ikke godt å vite hvilken ende man skal begynne i. Her må man gå mer systematisk til verks enn man skulle tro. Veldig mange ungdommer surfer formålsløst rundt på nettet, uten å ane hvordan de faktisk skal systematisere sin egen nettbruk. Her har vi en jammen en jobb å gjøre. Oversikten din over digitale ferdigheter i et tidligere blogginnlegg og på wikien til del og bruk, er veldig fin, forresten.

  4. Jeg har tro på at man i alle fall må begynne i den ene enden… Takk for kommentar og hyggelig at du synes serien med IKT-ferdigheter og wiki er bra – det er godt med en oppmuntring 🙂

  5. Mange takk – hyggelig å høre det kan komme til nytte 🙂

  6. Dette stemmer helt overens med mine erfaringer, og går i strid med spissformuleringen om at skolen ikke mangler digital kompetanse – den sitter bare på feil side av kateteret. Med noen svært få unntak er elevenes «kompetanse» svært spesialisert. Den viktigste kompetansen mange av dem har, er at de ikke er redde for å prøve.

  7. Å prøve og feile er en god metode som ofte er brukt med stort hell og der har nok elevene gjerne et fortrinn… Vi burde alle prøve og feile mer – men selvfølgelig trenger vi på andre siden ikke finne opp hjulet selv hver gang. Litt veiledning kan jo være bra å få. Noe av poenget mitt med dette og tidl innlegg om IKT-ferdigheter er at digital kompetanse ofte blir sett på som et teknologisk utfordring og at man setter likhetstegn mellom digital kompetanse og digitale læringsressurser….jeg mener digital kompetanse omhandler det å fungere rimelig tilfredstillende i et digitalisert samfunn.

  8. Interessant innlegg, jeg kjenner meg godt igjen, og vet heller ikke alltid helt hvor jeg skal begynne, særlig når det gjelder kildekritikk. Jeg vil gjerne bruke et par av svarene her i et innlegg jeg skal ha om klasseledelse og IKT neste uke, håper det er greit, du skal selvsagt oppgis som kilde, med lenke og det hele:)

  9. Bare bruk det du vil ha – bare hyggelig om det kommer til nytte. Jeg har også skrevet noe i forhold til klasseledelse tidligere og i forbindelse med noe annet arbeid – så jeg tar meg friheten av å sende det over til deg på epost. Lykke til 🙂

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s