Digital kompetanse er noe (helt) annet enn digitale læringsressurser

Jeg får håpe at ikke noen får piggene ut med en gang de leser overskriften, men den hører sammen med noen tanker jeg har gjort meg etter at jeg har skrevet flere ting inn i Del&Bruk-wikien i løpet av helgen (Mer konkret; det jeg skriver på er en forklaring på punktene jeg satte opp i et tidligere innlegg «Hvilke IKT-ferdigheter bør man lære seg».)

Selv om jeg har skrevet mye tidligere om ting jeg vet relativt mye om ser jeg at det også er ting på lista som jeg kjenner mindre til – litt slik aha-opplevelse for meg selv. Nå håper jeg jo at andre også tar utfordringen og bidrar med innhold – og at vi ikke får slik 90-9-1-regel her også (selv om det er jo hyggelig at ting blir lest). Jeg har brukt en del tid i helgen på skrivearbeid – noe jeg gjør fordi dette er viktig for meg; det er så viktig at vi lærer oss å disse basisferdighetene og jeg vet at selv om vi tror dette er opplagte ting – ja, så er det ikke så opplagt likevel. Prøv selv; kan du disse ferdighetene som er beskrevet? Hva med husets tenåring? Mulig du blir overrasket…Jeg har reflektert litt over det i innlegget «Digitale innfødte?»

I dag har jeg vært ute og snakket med 3 skoler om IKT-reglement, og ikke minst om digital kompetanse – noe som bringer meg tilbake til overskriften i dette innlegget. Jeg er mer og mer overbevist om at digital kompetanse og digitale læringsressurser er helt forskjellige ting; digital kompetanse – synes jeg – henger mer sammen med punktlista i nevnte wiki enn med digitale læringsressurser. Hele meningen med digital kompetanse skal jo være at vi – som deltakere i samfunnet – ikke skal være nødt til å stå på utsiden, nærmest diskrimineres fordi vi ikke klarer å orientere oss i den informasjonsmengden som finnes på nettet. Vi ser jo hvordan den ene bedriften etter den andre og også det offentlige stadig formidler sin informasjon til oss ut fra en forutsetning om at vi er digitale – og alle har vel erfart hvor vanskelig det er å gjøre noe på en gammeldags og analog måte. En liten historie jeg hørte i går; bestemoren til en bekjent hadde fått beskjed i banken om at hun burde skaffe seg nettbank. Damen er altså 89 år og har aldri skrudd på en datamaskin! Dette blir framtiden (eller kanskje vi skal si er nåtiden) – selvbetjening over nett…Utviklingen mot et mer digitalt samfunn i seg selv er ikke negativt, noe jeg gjenspeiler i innlegget «Bærekraftig demokrati i en digital tidsalder».

Selv om jeg altså har min definisjon på digital kompetanse; det går ut på :

  • å ha visse basisferdigheter,
  • problemløsning ved bruk av IKT,
  • kommunikasjon,
  • kunne bruke flere kilder og
  • sosiale/etiske spørsmål knyttet opp mot bruken

ser jeg at fokuset vi har stort sett er

  • teknisk (få nettverk som fungerer, nok datamaskiner til alle osv) og nå i stadig økende grad et fokus på
  • hvilke digitale ressurser man kan finne, det være seg gratis eller ikke eller
  • vi har diskusjoner som går på å begrense tilgang eller ikke

……og jeg synes vi begynner i litt feil ende.

Om du er enig eller uenig håper jeg i alle fall at du tar en utfordring: er det noe du kan noe om så bidra med innhold på wikien – bidra med mye eller lite, alle monner drar. Hvis vi alle gjør en innsats er det overkommelig arbeid – og kanskje vi kan hjelpe andre som ikke er fullt så digitale som oss? Jeg bidrar fordi jeg i alle fall skal gjøre min del for å øke den digitale kompetansen, hva med deg?

5 kommentarer

  1. Skolen har siden skolereformene på 1800-tallet implisitt hatt som mål å gi elevene «teksttlig papirbokkompetanse og analog dannelse», for å omskrive til dagens irriterende pedagogikksjargong.

    Elevene har brukt over ti år på å lære å tilegne seg kunnskap fra tekst i fra bøker, og finne fram hvilke bøker de kunne bruke som kilder. Likevel har en stor del av elevene gått ut uten å skjønt seg på bøker, og tilegner seg i liten grad ny kunnskap fra «bokteknologien», jfr det forslitte faktoidet om «1/5 går ut av skolen uten…..».

    Siste tiår har det kommet en ny teknologi for å utveksle informasjon som er mer krevende og rikholdig enn papirbøkene, Skal vi venta at elevene skal skjønne noe av denne, når en så stor del av dem slet med å forstå papirteknologien?

  2. Hei og takk for kommentar – kanskje noe til ettertanke for noen og enhver?

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s