Digitale innfødte?

Denne uka har det vært Del&Bruk-konferanse, dessverre hadde jeg ikke mulighet til å delta selv – men jeg har forsøkt å danne meg et inntrykk gjennom blogginnlegg (f.eks Bjørn Helges Lærerrommet og Mitt hJØRNne av web’en) og twitringer.

twittterkommentarEn av de første tingene som slo meg var når denne twitringen kom;
og jeg tenkte «er det slik?»…..
Litt senere kom en ny twitring;twitterkommentar1
og jeg sendte tilbake (på Twitter) spørsmålet «Hvorfor ikke?» og fikk raskt svar «barn/unge må også læres opp til å ta i bruk ny tekn. Ikke noe som skjer av seg selv. Vi er egentlig alle i samme båt :-)». En annen twitrer fulgte opp med «Er visst også mye empiri som ikke støtter Digital native-ideen. Gjengen født 1982-> bruker ikke nett mer avansert», og første twitrer utdypet ytterligere «det er vel egentlig det jeg mener, læreren overvurderer ofte elevenes kompetanse fordi de liksom er «digital natives»».

Jo mer jeg tenkte over det, jo mer mening ga det – vi er kanskje av den oppfatning at elevene er mye mer digitalt kompetente enn læreren. Det store spørsmålet er derfor; hvordan definerer vi digitalt kompetent?

På den ene siden er det vel ikke tvil om at elevene gjerne er mer fortrolig med datamaskin og Internett enn mange lærere – på den andre siden; hva kan de egentlig? Dette har jo vært et gjentatt spørsmål i flere av mine blogginnlegg, men jeg tenkte jeg skulle gjøre en liten test….og igjen var det husets tenåring som måtte i ilden. Hun er ikke alltid så glad for å være prøvekanin for meg, men følte at hun skulle være på trygg grunn denne gangen – tross alt har hun blitt stjerneeleven min i forhold til gjennomgang av IKT-reglement (som jeg har blogget om tidligere). Men…ny aha-opplevelse for oss begge!

Jeg tok utgangspunkt i listen over IKT-ferdigheter man bør lære seg – og her var det på nytt mange hull…og som nevnt tidligere; hun er ganske digital – i alle fall tilbringes mange timer foran skjermen. Bare en enkelt ting som «hvordan skal man skrive en god emnelinje i en epost» utløste en lengre diskusjon. Det første som falt henne inn var at man kunne skrive «hei» i emnelinjen – ikke helt ukjent som emnelinje har jeg registrert på utallige eposter jeg har mottatt gjennom årene. Jeg forklarte at siden jeg får mange eposter er det vanskelig for meg å finne igjen eposten som omhandler noe bestemt dersom alle skrev «hei» i emnelinjen – da måtte jeg åpne epostene for å finne ut hva de handlet om….For meg er det mye bedre om emnelinjen oppsummerer hva eposten handler om; f.eks «Kurset i digital kompetanse 9.oktober» – og så man man gjerne starte eposten med «Hei,….her kommer informasjonen om….». Dette ga tydeligvis mening, og forhåpentligvis læring – jeg personlig er ganske lei av alle «hei»-meldingene (og så kommer hva det handler om lenger ned i eposten). Jeg mener at denne type digital kompetanse har vi lett for å glemme i vår iver etter å bruke alle mulige typer verktøy vi har tilgjengelig på nettet, men som det sies i reklamen «det enkle er ofte det beste» (og jeg tror også at denne type kompetanse er svært viktig å kunne for elevene).

Hva kan jeg så trekke av læring selv ut fra dette? Jo, elevene har mange mangler på ganske elementære ting når det gjelder bruk av IKT….og det er nok en riktig observasjon at vi tror at de kan mer enn de faktisk kan – og at vi derfor ikke tror det er nødvendig å lære dem slike basisferdigheter, eller er det slik at også læreren må ha slik opplæring? Er vi alle i samme båt? Jeg tror at de er ikke så digitalt kompetente som vi tror – og jeg tror også at denne type ferdigheter er viktigere enn at man nødvendigvis skal ha læreboka på nett, vi må begynne i rett ende.

En annen refleksjon som jeg har gjort meg etter å ha lest blogginnlegg og twitringer er; det er nok slik at det er en menighet av lærere som er ganske digitalt kompetente og som har lyst, pågangsmot og vilje til å gjøre endringer – til å gjøre en forskjell. Problemet er at alle i denne menigheten er ganske enige, og de som har innvendinger står utenfor – eller som en skrev til meg;

Jeg tror det er mange «her ute» som er enige, de som ikke er enige leser nok heller ikke bloggen din, dessverre…

Jeg tror nok også at det er tilfelle – dessverre – men jeg skrev tilbake «man kan likevel ikke gi opp».

En tredje refleksjon er; det er ikke så enkelt når man skal prøve å omsette det som blir snakket om til praktisk handling på egen skole. Det er greit å se historier og eksempler andre har gjort; men jeg må vel si meg enig i Bjørn Helges utsagn (bloggen Lærerrommet) om at han er klar for mindre anekdoter og mer kompleksitet. Jeg skrev litt det samme selv i forbindelse med en konferanse om sosiale medier; «På den andre siden er jeg vel egentlig litt mer klar for å få enda mer konkrete eksempler – se hva man bør og ikke bør gjøre….noen av foreleserne hadde tatt med noen slike eksempler også – veldig bra!»….Det blir gjerne slik at vi hører mye av det samme (i alle fall de av oss som deltar på flere konferanser), og selv om det er mange gode innspill og tanker som tåler å bli gjentatt må vi også komme videre! (ikke misforstå; jeg tror konferanser med innspill er viktig i arbeidet for å komme framover – men tror også at vi må prøve å gjøre ting mer håndfast, mer hands-on, mer praktisk..og så må vi huske at vi står på ulikt sted – noen kan mye og noen kan lite..og ikke minst; husk at ikke all god læring nødvendigvis inneholder bruk av IKT).

Jeg ser at lista over IKT-ferdigheter har blitt flittig besøkt, og dette sier meg at den oppfattes som «matnyttig» – det å få konkretisert og omsatt i noe som er praktisk håndterlig må være veien å gå (uten at vi av den grunn skal gjøre absolutt alt digitalt – det skal brukes der det er naturlig, effektivt og lærerikt). Ellers tror jeg faktisk (kanskje naivt, dere får unnskylde en ikke-pedagog) at prinsippene for læring er mye de samme som i god markedsføring (her en veldig enkel framstilling);

  1. gi meg et budskap
  2. få meg til å bry meg (om budskapet)
  3. gi meg en knagg å henge det på slik at jeg husker det

6 kommentarer

  1. Interessante betraktninger, Eva, og som du har lest, er jeg jo enig i mye av dette. Det er en illusjon at elevene er gode innen IKT – det de er bedre enn mange som er eldre enn dem, til, er å tørre – og de lærer ganske fort. Men å overlate IKT-utviklingen til dem og tro at det går bra, eller å stole på at de har kompetansen som trengs?
    Vår jobb er å vise hvordan IKT kan være en ressurs, ikke tidsfordriv.

  2. Ja, ikke sant? Det du skriver om å vise at det ikke bare er et tidsfordriv…viktig å vise dem nytte og utfordringen er å gjøre det på en måte som gjør det interessant. Det ironiske i at man diskuterer å stenge tilganger osv er jo at når man kommer i jobb så er det ofte slik at man sitter foran datamaskinen hver dag – og det uten å spille spill og surfe rundt hele dagen….og selv om noen bedrifter vurderer å stenge for sosiale medier så må jo noe av målet for skolen også være å gjøre elevene klar for denne hverdagen? Jeg har også tro på at hvis undervisningen er interessant nok vil man få oppmerksomme elever – enten man bruker IKT eller ikke….

  3. Veldig interessante tanker rundt dette med hva vi tror elevene kan. Er selv bibliotekar i videregående og prøver å innarbeide et opplegg ved skolen hvor alle elevene får tilbud om kurs i søking på internett. I de klassene jeg har vært i til nå, vil jeg tippe at et sted mellom 80 og 90% av elevene tror at det er de som har betalt mest penger som får treffene sine øverst på trefflista. Det jeg tenker, er at de bruker et verktøy i skolearbeidet som de overhodet ikke har fått noen opplæring i utover en beskjed om å være «kritiske» (antar jeg). Men man kan ikke være «kritisk» til noe man ikke vet hva er og det er vi voksne som må lære dem det. Men jeg synes ting begynner å løsne litt nå. Kanskje Kunnskapsløftet har hatt noe å si ? Selv kommer jeg fra en sektor som begynte å lukte på det digitale i 1980-årene og kjenner igjen mange av mekanismene rundt dette å lære seg det «nye». Kanskje trenger det ikke å være så vanskelig ? Nå er det veldig pop med Web 2.0 og det er flott at så mange er interesserte i dette, men det blir litt som å bygge hus uten at grunnmuren er lagt først.

    Veldig bra blogg forresten. Her skal jeg følge med framover!

  4. Tusen takk for hyggelig kommentar – og så positivt at dere jobber med informasjonssøk…det er viktig – og som du kanskje har sett har jeg tidligere nevnt flere ganger at bibliotekarer er ressurser i forhold til både informasjonssøk og kildekritikk og at dette er ressurser må dra nytte av i akkurat et slikt arbeid. Jeg håper du ikke har noe imot at jeg bruker noe av kommentaren din i et blogginnlegg jeg skal skrive i dag – om den noe tvilsomme æren å ligge øverst på googlesøk 🙂

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s