Strategi for bruk av sosiale medier – gode tips

På Mashable i dag (3 great social media policies to steal from) var det flere gode tips til retningslinjer for bruk av sosiale medier som jeg gladelig gjengir på bloggen.

Grunnen til at man bør utforme en strategi er bl.a at etterhvert som sosiale medier blir utbredt vil også dine ansatte bruke dem – både privat og på jobb. Det er viktig at alle – både bedrift og ansatte – har samme forståelse for hva som er forventet, hva man kan og ikke kan skrive om, hvordan man løser problemer og lærer hva man bør unngå når det gjelder både personlige og profesjonelle uttalelser. Jeg har startet med å kopiere over et lite stykke fra Livblog Teknologikonferansen  (hva betyr sosiale medier for din bedrift) her;

Enten man vil eller ikke skaper man seg en identitet, spørsmålet er hva slags identitet man skaper seg. Yngre tenker gjerne ikke så mye over det, men virksomheter har nok et mer bevisst forhold til det. Forstå hvordan man kan spre egne nyheter. En identitet som gjør at andre kan stole på deg, forholde seg til deg som person eller det din virksomhet står for. Man må dele; tanker, innsikt, tips – by på seg selv – enten man er privat eller virksomhet

Jeg er tilhenger av at man ikke trenger finne opp hjulet hver gang – og tipsene fra Mashable om å laste ned Kodak sin strategi (pdf) og å sjekke ut hhv Intel og IBM sine strategier, som begge ligger tilgjengelig på nett, er gode tips. Dette er bedrifter med erfaring og ressurser til slikt arbeid – så det du finner her holder mål!

Mashable har plukket ut en ting fra hver av disse bedriftene som de anbefaler at du kopierer (jeg har oversatt fritt – du får selv avgjøre om teksten er god eller om du synes oversettelsen ikke holder mål);

Kodak har enkle, klare og rett-fram retningslinjer;

Selv om du snakker som individ kan andre oppfatte at du snakker på vegne av Kodak. Dersom du blogger, diskuterer fotografi/fotografering, trykker eller har andre emner som kan assossieres med Kodak – vær i forkant og forklar at du arbeider for Kodak, men at du ikke er offisiell talsperson og tilføy teksten: «Meninger og holdninger er mine personlige og reflekterer ikke nødvendigvis Kodak-gruppen sine» (min kommentar; jeg har en slik i menyen på høyre side)

Intel har gjort en god jobb med å fortelle hvorfor dårlig/negativt innhold ikke skal modereres;

Det gode, det dårlige, men ikke det stygge. Hvis innholdet er positiv eller negativt og i rett kontekst godkjenner/godtar vi innholdet – uavhengig om det er er til fordel eller til ulempe for Intel. Hvis innholdet er stygt, offensivt og ute av kontekst avviser vi innholdet.

Dette var vi også innom på Teknologikonferansen, og jeg har hentet ut et lite avsnitt fra Liveblog teknologikonferansen; (Sosiale Media):

Hva slags dialog har du med kundene dine?

Hva er resultat hvis du åpner for å klage; for det første trenger du ikke få mange like henvendelser – for det andre hjelper brukerne hverandre..sier at åpenheten gjør det mer effektivt – samarbeid selv om de er misfornøyde. Sier at også det som er bra må også kommuniseres.

IBM inspirerer ansatte til å være ettertenksomme/bevisste i sin innholdsproduksjon;

Hvis det:

  • hjelper deg, dine kollegaer, våre kunder eller partnere til å gjøre sin jobb og løse problemer;
  • øker kunnskap eller evner;
  • bidrar direkte eller indirekte til å bedre IBM sine produkter, prosesser og strategier;
  • bygger nettverk;
  • hjelper IBM å promotere sine verdier

– da gir det verdi. Selv om det ikke nødvendigvis er direkte relatert til forretningsvirksomhet vil bakgrunnsinformasjon som du velger å dele om deg selv; f.eks informasjon om familie og personlige interesser – kunne hjelpe til med å bygge relasjoner mellom deg og dine lesere..men det er helt ditt eget valg om du velger å dele denne informasjonen eller ikke.

Slik her på tampen vil jeg dele en historie jeg hørte i dag; en bedrift (her i fylket) har bestemt at man skal gå på Facebook for å være i kontakt med sine kunder – men….de har bestemt at det ikke skal stå noe bedriftsrelatert der (?). Min reaksjon; hva i alle dager er hensikten da – hva skal de skrive om? Så vidt meg bekjent (har ikke Facebook selv, prinsipiell avgjørelse) står det veldig lite på den kontoen..

Se også bloggen til Mediebruket (Arild Nybø) med innlegget «Framlegg til reglar for debattforum» , NRKBeta «Fem tips for suksess på det sosiale nettet»  , Nina Nordbø  «Journalister og det farlige privatlivet» – og mitt eget «Du eksisterer ikke…»

Oppdatert 6/10-09; NRKBeta «Effekten av sosiale medier» – hva kan du oppnå hvis du bruker sosiale medier korrekt. Oppdatert 9/10-09 IT-avisen: «Kleskode for avatarer» – om at du også må tenke på hvordan du framstår visuelt

6 kommentarer

  1. Tilbaketråkk: Pragmatisk web « Eva 2.0

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s