Liveblog teknologikonferansen; Den sosiale medierevolusjonen og den digitale framtid

arnekrumsvikNeste mann ut er Arne H Krumsvik – som har landet med sjøfly i dag, av alle ting. Finn lurer litt på dette….(beklager dårlig bilde, sitter litt langt bak i salen i dag – må ha strøm tilgjengelig på PC-monsteret mitt…iflg noen av de andre er laptopen min i kategorien flyttbar, ikke bærbar)

Han skal snakke om sosiale media i valsetakt, tung-lett-lett….slik at alle skal kunne følge med. Først en liten videosnutt (han sier han skal skremme oss litt) – videoen ligner litt på denne (i alle fall er tanken bak lik – vise hvordan dette har utviklet seg og i hvilken fart, at vi ikke vil søke etter produkter og tjenester – de vil finne oss). Nå har jeg funnet den rette ved god hjelp av naboen; lenke til videoen Arne viste.

Nettstedene utvikles med utgangspunkt i deltakernes nettverk.

Personene som etablerer denne typen nettsteder starter med å invitere personer i sitt eget nettverk til å delta. Nye medlemmer gjentar denne prosessen, og slik vokser nettverket. Nettstedene består gjerne av elementer som profiler på medlemmer, link til venner/bekjente, info om venner, automatisk oppdatering av adressebøker, blogger, grupper (diskusjoner, ta initiativ til event), IM (lynmelding, eks MSN), dele foto (eks Flickr). Sosiale nettverk kan også organiseres rundt forretningsforbindelser, slik som Linkedin.

Drivere for sosiale nettverk

  • I want to send a message
  • I wnt to join a group
  • I want to create a relationship
  • I want to post content

Arne forteller at som småbarnspappa var det ikke aktuelt å gå ut på by’n – men gjennom sosiale media kan han føle seg litt «på høyden», han ser hva som skjer, han lever på en måte gjennom bekjentskaper…..tror ikke han mener det like bokstavlig som han sier det, mer at han vil understreke poenget.

Origo

Han lurer på om det er mange som er Origomedlemmer – overraskende mange….han viser litt hvordan det ser ut, hvilke grunnaktiviteter man har i dette nettverket. I tillegg kan man lage sine egne mininettverk, egne soner. Dette er viktig, tidligere var man mer anonym, det var mer fjasing og tulling, koblet seg med mennesker man ikke kjente osv – og alt dette var moro. Nå er vi mer opptatt av å være oss selv og ha nettverk med de vi kjenner. Problemet/utfordringen er hvem man skal være – skal han være småbarnspappa eller en som er interessert i sjøfly?

Navet i alle typer sosiale nettverk er personlig profil – hvem man er, venner og kontakter, det man har å si, soner man er med i. Han spøker; det er ikke alltid du vil vite alt om andre – han sier det av egen erfaring, angret i ettertid…..

Man møter andre med samme interesser når man deltar i soner – det vil derfor oppfattes som interessant for deg å være med (min kommentar; viktig poeng). Soner, medlemmer og bidrag kan plasseres på kartet – dette mener Arne er en av styrkene ved Origo, dette gjør at Origo kan presentere lokalt stoff for riktige lesere (høy grad av personalisering og målretting – dette er jo blant de ting man antar blir viktige i tiden framover). Lokalsoner er Origo sine samlesider for lokalt innhold (han fremhever Firda – som er langt framme når det gjelder dette).

Han sier at man får respons på Origo. 30% av alle innlegg har minst en komentar, 21% av alle bilder blir kommentert, 51% av alle billed-delere har fått minst en «Bra!» (min kommentar; det er veldig hyggelig når du får en slik tommelen opp – i alle fall syntes jeg det var det) og den gjennomsnittlige bidragsyter på Origo har levert 52 bidrag.

Hvorfor er det slik at noen yrkesgrupper sent tar i bruk disse nye verktøyene?

Arne snakker litt om journalister som er en gruppe han har god kjennskap til. Det viser seg at disse ofte er sene med å bli med i sosiale nettverk og bruke sosiale medier som arbeidsverktøy. Arne mener det har litt med profesjon å gjøre og samtidig at det har noe med at vi ikke ønsker å sette opp laptopen etter middag for å se om vi skal rette noe, om noe er kommentert, om vi skal kommentere tilbake – det er et medium som er kontinuerlig, det tar aldri slutt i motsetning til mer tradisjonelle medier hvor publisert er publisert og ferdig med det! Vi er nå inne i en brytningstid.

  • Journalistene: nettavisenes diskusjonsforum er mindre viktige for ytringsfriheten enn papiravisenes leserbrevspalter
  • Brukerne: nettavisenes diskusjonsforum er viktigst for ytringsfriheten

Dette er dramatisk for avisene…På tvers av alle aldersgrupper oppfattes nettet som viktigste debattkanal. En viktig kanal for å ytre seg, for å delta. De profesjonelle (her: journalistene) er så opptatt av sin rolle at de nekter å delta. Kanskje det er slik for andre grupper også? Utfordring er å håndtere endring i oppfatning og adferd – varig endring av adferd som vi alle blir utfordret på, enten vi velger å delta eller ikke.

Applaus. Finn kommer igjen og skal ta fram spørsmål sendt over mobilene:

  • journalister vil være uavhengige og ikke ha venner på facebook (bruker etikk som forsvar)? han forstår man kan tenke slik. man må ha en rolleforståelse nedfelt i etikk, en god del av dette handler om teknologiske forutsetninger (vær varsom plakaten – før trykkpressa starter, nå annerledes og kanskje vi må tenke annerledes), må være organisert – verne om privatliv og fritid
  • hva med de som sitter på Facebook hele dagen og ikke gjør jobben sin? spark dem – gjør man ikke jobben sin skal det ha konsekvenser, mange blir hektet (dette er ingen unnskyldning)
  • har du gode eksempler på bedrifter som har gode eksempler på bruk av Facebook, stikkord sikkerhet? han vil sende den over til Bente og diskusjon i morgen (hva betyr sosiale medier for din bedrift og sofadebatt)
  • kan det tenkes at sosiale nettsteder kan virke som sosial terapi? ikke tvil om det, det at det er lov å ytre seg er bra
  • vil tradisjonell epost full av spam bli erstatta av interaktivt media? de som sender spam vil prøve å misbruke nye sosiale medier også

Overrekking av bok og ny applaus…..Nå quizpause visstnok

Oversikt over alle livebloggene mine fra Teknologikonferansen til ITforum Sogn og Fjordane

Én kommentar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s