Opphavsrett, men ikke åndsverk?

Jeg reiser rundt på skolene om dagen og snakker om Feide og IKT-reglement. Som det framgår av tidligere blogginnlegg (f.eks «Forslag til avtale mellom elev og skole om bruk av IKT»,  «Oppfølging avtale om IKT- tips til lærer» og «IKT-reglement med veiledning») er jeg opptatt av at man ved gjennomgang også kan ta opp relaterte temaer som nettvett, nettikette, digital mobbing (se dette oppslaget fra VGnett), kildekritikk og opphavsrett.

I forbindelse med det siste – opphavsrett – dukker det av og til opp spørsmål som jeg plutselig blir litt i tvil om, og for å være sikker i min sak tok jeg derfor kontakt med Gisle Hannemyr (se innlegget «Opphavsrett i ei digital tid»). Han har sendt raskt svar tilbake til meg (tusen takk Gisle) og siden jeg regner med at kanskje andre har tilsvarende spørsmål legger jeg ut spørsmål og svar her på bloggen:

I forb.med utarbeidelse av IKT-reglement for grunnskole sier vi noe om at eleven har opphavsrett på det de lager selv. Dette kan nok stort sett ikke regnes for å være åndsverk(?), men vi kan vel likevel si at de har opphavsrett? (åndsverk i den forstand at de har verkshøyde)

Det stilles egentlig ikke kvalitetskrav for å oppnå verkshøyde, det holder at frembringelsen er et resultat av «individuell, skapende åndsinnsats» (jf. http://hannemyr.com/faq/legal_dm02.shtml#verkshoyde )

Jeg synes derfor dere kan ta utgangspunkt i at elevarbeider ER åndsverk og dermed er vernet i hht. loven.  Ikke minst kan dette være et greit utgangspunkt når barna skal lære om opphavsrett (ingen grunn til å problematisere verkshøydebegrepet på dette trinnet).

Har dette noen konsekvenser, er det noen hensyn vi må ta?

Som sagt – jeg mener det kan forsvares å betrakte elevarbeider som åndsverk, og dermed er de vernet av åndsverkloven.

Et annet spørsmål som jeg ikke helt har funnet svar på er hvorvidt skolene har unntak fra noen regler; altså om man kan bruke ting mer fritt når det er i undervisningssammenheng? Betyr det i så fall at elever kan klippe og lime fritt fra nett?

Ikke «fritt» – men skolen har gjennom KS en avtale med Kopinor som både lar elever og lærere kopiere stoff fra nettet – men med noen begrensninger.  Her er Kopinors beskrivelser av avtalen:
http://www.kopinor.no/avtaler/avtaleomraader/grunn_og_videregaaende_skoler
http://www.kopinor.no/avtaler/avtaleomraader/grunn_og_videregaaende_skoler/digital_bruk

(Hjemmel for disse avtalene finner du i åndsverkloven (§ 13 b) – Avtalelisens for bruk av verk i undervisningsvirksomhet). Er noe fortsatt uklart er sikkert Kopinor og/eller KS behjelpelig med ytterligere informasjon.

Jeg er litt opptatt av at skolen har en holdning i forhold til hvordan man skal bruke ting på nett med tanke på at mange elever ikke får noen innspill på dette hjemme – og at den praksisen de legger seg til på skolen vil derfor være avgjørende for hvordan de oppfører seg ellers.

Ja. Bl.a. fildelingsproblematikken gjør jo at barn og unge nå får en del opphavsrettproblematikk rett inn på livet.  Veldig fint dersom skolen griper fatt i dette.

sammensatte_teksterVil nevne med at det er et (lite) kapittel om opphavsrett med tanke på skolen i boka «Sammensatte tekster»:
 http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=7492&isbn=9788202278267

Oppdatert 27/9-09: her er også en ressurs; Clara – informasjonssentral for opphavsrett og klarering

One comment

Legg igjen en kommentar

