Opphavsrett, men ikke åndsverk?

22.09.09 at 20:07 1 kommentar

Jeg reiser rundt på skolene om dagen og snakker om Feide og IKT-reglement. Som det framgår av tidligere blogginnlegg (f.eks «Forslag til avtale mellom elev og skole om bruk av IKT»,  «Oppfølging avtale om IKT- tips til lærer» og «IKT-reglement med veiledning») er jeg opptatt av at man ved gjennomgang også kan ta opp relaterte temaer som nettvett, nettikette, digital mobbing (se dette oppslaget fra VGnett), kildekritikk og opphavsrett.

I forbindelse med det siste – opphavsrett – dukker det av og til opp spørsmål som jeg plutselig blir litt i tvil om, og for å være sikker i min sak tok jeg derfor kontakt med Gisle Hannemyr (se innlegget «Opphavsrett i ei digital tid»). Han har sendt raskt svar tilbake til meg (tusen takk Gisle) og siden jeg regner med at kanskje andre har tilsvarende spørsmål legger jeg ut spørsmål og svar her på bloggen:

I forb.med utarbeidelse av IKT-reglement for grunnskole sier vi noe om at eleven har opphavsrett på det de lager selv. Dette kan nok stort sett ikke regnes for å være åndsverk(?), men vi kan vel likevel si at de har opphavsrett? (åndsverk i den forstand at de har verkshøyde)

Det stilles egentlig ikke kvalitetskrav for å oppnå verkshøyde, det holder at frembringelsen er et resultat av «individuell, skapende åndsinnsats» (jf. http://hannemyr.com/faq/legal_dm02.shtml#verkshoyde )

Jeg synes derfor dere kan ta utgangspunkt i at elevarbeider ER åndsverk og dermed er vernet i hht. loven.  Ikke minst kan dette være et greit utgangspunkt når barna skal lære om opphavsrett (ingen grunn til å problematisere verkshøydebegrepet på dette trinnet).

Har dette noen konsekvenser, er det noen hensyn vi må ta?

Som sagt – jeg mener det kan forsvares å betrakte elevarbeider som åndsverk, og dermed er de vernet av åndsverkloven.

Et annet spørsmål som jeg ikke helt har funnet svar på er hvorvidt skolene har unntak fra noen regler; altså om man kan bruke ting mer fritt når det er i undervisningssammenheng? Betyr det i så fall at elever kan klippe og lime fritt fra nett?

Ikke «fritt» – men skolen har gjennom KS en avtale med Kopinor som både lar elever og lærere kopiere stoff fra nettet – men med noen begrensninger.  Her er Kopinors beskrivelser av avtalen:
http://www.kopinor.no/avtaler/avtaleomraader/grunn_og_videregaaende_skoler
http://www.kopinor.no/avtaler/avtaleomraader/grunn_og_videregaaende_skoler/digital_bruk

(Hjemmel for disse avtalene finner du i åndsverkloven (§ 13 b) – Avtalelisens for bruk av verk i undervisningsvirksomhet). Er noe fortsatt uklart er sikkert Kopinor og/eller KS behjelpelig med ytterligere informasjon.

Jeg er litt opptatt av at skolen har en holdning i forhold til hvordan man skal bruke ting på nett med tanke på at mange elever ikke får noen innspill på dette hjemme – og at den praksisen de legger seg til på skolen vil derfor være avgjørende for hvordan de oppfører seg ellers.

Ja. Bl.a. fildelingsproblematikken gjør jo at barn og unge nå får en del opphavsrettproblematikk rett inn på livet.  Veldig fint dersom skolen griper fatt i dette.

sammensatte_teksterVil nevne med at det er et (lite) kapittel om opphavsrett med tanke på skolen i boka «Sammensatte tekster»:
 http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=7492&isbn=9788202278267

Oppdatert 27/9-09: her er også en ressurs; Clara – informasjonssentral for opphavsrett og klarering

Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Hvordan lære lærere teknologi? Liveblog; Teknologikonferansen (oversikt)

1 kommentar Add your own

  • […] Oppdatert 14/8-09: Bildespill om CC rettet spesielt mot barn og unge – på svensk Oppdatert 2/9-09: diskusjonen går heftig rundt opphavsrett, lisensiering og finansiering – et par innlegg som er lesverdige i den sammenheng: Gisle Hannemyr; Mot en bærekraftig digital almenning,  JonBlogg; Alt skal ikke være gratis, men må vi vente i 70 år?,  JonBlogg; Dele, ikke stjele…samt om vernetiden, Dagbladet (Eirik Newth); Nei til kunstneropprop mot fildeling Oppdatert 22/9-09: Opphavsrett, men ikke åndsverk? […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,356 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: