Liveblog impulskonferansen; Web2.0

svendEtter lunsj var det Svend A Horgen sin tur med foredraget Web2.0 i undervisninga. Se også blogginnlegg fra seminaret vi hadde i april for mer utfyllende informasjon; Nye nettfenomen i undervisninga.

Jeg gikk glipp av innledningen pga andre plikter, men kommer inn når Svend spør «Hva tenker du på når jeg sier web2.0?».  Han viser fram en figur(conversion prism – se lenke til nye nettfenomen) med oversikt over de ulike web2.0-tjenestene; wiki, musikk, hendelser (events), dokumenter, video, blog, micromedia, SMS, nisjenettverk, kundeservice-nettverk – alt organisert rundt «kunsten å lytte, lære og dele«.

Web2.0 med Svend A sine egne ord; brukerstyrt, deling, sosialt

Og han forklarer; legg inn egne kommentarer på f.eks Google Maps, YouTube, blogg (tenke og reflektere sammen med andre), Facebook (knytte sosiale kontakter), Twitter, Wikipedia – mye informasjon på nett, men nokså løst sammensatt. Det finnes imidlertid verktøy for å organisere – det gir en merverdi når informasjon kan flyte på tvers av websider.

Hvem lager informasjonen som ligger på Internett? Det er du, jeg og alle sammen. Vi er produsenter av informasjon; f.eks gjennom podcast, videofilmer, bilder osv – og andre kan se på det vi produserer. Sentralt står imidlertid skrivingen; både hva andre har skrevet, kommentert, blogg og microblogg (Twitter). Gir grobunn for mange spennende læringsaktiviteter, nye premisser for framtidens læring. We need to escape old paradigms.

Hva er undervisning 2.0? Hvilke muligheter åpner seg for en lærer som ønsker å ta i bruk dette i undervisningen?

Blogg;

  • kan lages på 2 min
  • innhold, lenker, inkludere mikroinnhold (plattform som knytter alt sammen)
  • tagging, søk og arkiv (lettere å søke etter gammelt innhold, bloggene blir en stor kunnskapssamling og med mange varierte tema)
  • offentlig (kan begrenses og anonymiseres)
  • kommentarer, innspil og diskusjon
  • nettverksbygging (edusfæren)

I forbindelse med bruk av blogg i skolen kan det gjøre at elevene blir mer motiverte.

Wiki;

  • samskriving, bruke wiki istedet for å sende epost fram og tilbake
  • lage kunnskapsbase over fag/fagstoff som kan utvikles videre av flere
  • kan være litt utfordring å ta i bruk fordi flere sider ligger skjult, finnes nå verktøy for lettere å håndtere dette og få oversikt
  • kan ta wiki-programvare å installere på skolens egen datamaskin/server, eller lag din egen wiki på f.eks wikispaces

I undervisningen åpner wiki for samskriving som er asynkron (skjer nødvendigvis ikke samtidig). Innholdsmessig er wiki dynamisk – og hvis alle bidrar blir kvaliteten høyere og høyere. Man bygger noe i fellesskap – over lang tid, ogpå tvers av skoler. Hva med at man har en felles wiki i f.eks norsk for alle skoler i Norge – eller ha en vennskapsskole i et annet land?. Wikien kan bygges på tvers av fagområder. Alle kan bidra, og den kan brukes til søk og oppslag. Wikien kan være nyttig i forbindelse med eksamen, oppgaveskriving osv. Svend A oppfordrer; Man må spørre seg selv; er det som står her godt nok, kan jeg bidra med noe som gjør kvaliteten bedre, være kildekritisk.

Facebook – se innlegget Nye nettfenomen, del 2. Han viser også til Marita Aksnes til Bjørnsonpresentasjon;

Utfordring: Presentere Bjørnson

  • fortell, tavle, bok (gode lærere?)
  • powerpoint (IKT-entusiaster?)
  • Facebook (pedagogiske sinker?)  Hva lager man; man må tenke på bilde, navn, fødselsdato, bosed, sivilstatus, personlig informasjon, venner, jobb, litterær produksjon osv. Gir dette at man husker Bjørnson bedre? Hva tror du?

Video og podcast (noen ideer);

  • motiverende å høre/se
  • fokus på produksjon
  • delingsaspektet (at andre kan ha nytte, at de slipper å bruke tid)
  • last opp egne filmer på YouTube
  • lage egne lydsnutter
  • kreativitet
  • planlegging
  • motivasjon (moro for den som lager, og moro for den som ser/hører?)
  • elevene kan selv produsere ulikt multimediainnhold (bruk av f.eks Jing – som er gratis, se meny nyttige program til høyre)

Sosiale nettverk. Svend A snakker om Del&Bruk – del det du har, bruk det du får. Svend A sier at dette er et veldig rikt nettsamfunn, og klarer man å filtrere informasjonen vil man kunne finne mye nyttig informasjon her.

Kort repetisjon;

Tidligere var det snakk om R (read) lesing, den nye er RW (read and write) les og skriv – dette skaper nye muligheter for oss. Det handler om å tenke nytt. Gjøre læring spennende, motiverende, engasjerende og aktiviserende. Mange muligheter, mange utfordringer – også mulig å støtte opp under «gammel» pedagogikk. Mulighet til å møte ulike læringsstiler, nye former for læring åpner seg (noen liker epler, andre bananer). Tenk gjennom «Er web2.0 målet eller veien?» – det er viktig å tenke på at web2.0 ikke er målet, men en måte å komme dit.

Oppfordrer til å diskutere i pausene hvordan man kan bruke disse verktøyene i egen undervisning.

  • Svend1.0
    hjemmeside, epost, sms, mobil, 4 venner
  • Svend2.0
    egen blogg (Gjemmesiden), Twitter (microblogging), wiki i flere fag, deler bokmerker (delicious), RSS, sosialt nettverk (Linkedin), Slideshare (dele presentasjoner), Flickr (dele bilder), Google (gmail, blogg osv), Facebook (får stadig flere venner)

Kast deg ut i det og «flaks»

  • lag en egen blogg
  • les andre blogger
  • Delicious, Twitter, SlideShare, YouTube

Pedagogisk?

Mulig tilnærming?

  • bruk LMS-systemet som administrativ støtte
  • ikke alt på en gang
  • legg alle videoene dine på YouTube heretter
  • last opp presentasjoner på slideshare
  • legg opp til elevsentriske oppgaver med web2.0

Oversikt over alle livebloggene mine fra denne konferansen.

2 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s