Ja til (pedagogisk) bruk av mobil på skolen!

Well informed people know it is impossible to transmit the voice over wires and that were it possible to do so, the thing would be of no practical value.
Editorial in the Boston Post, 1865

I dag har vi heldigvis kommet litt lenger enn hva sitatet over viser og i diskusjonen rundt hva man skal bruke og ikke bruke, hva man skal forby og hva man skal tillate i forhold til digitale verktøy på skolen stiller jeg meg i dag bak forskere som vil ha mer bruk av mobilen på skolen (takk til Stefan Pålsson som gjorde meg oppmerksom på nyhetsinnslaget gjennom en Twittermelding).

Jeg benytter meg av kameraet på mobilen selv til tider i forbindelse med både blogg og studier – f.eks i innlegget På skolebenken i dag, (og senest nå i kveld så jeg at tenåringen her i huset hadde tatt bilde med mobilen sin fra et kjemiforsøk på skolen i dag – og satt det inn i rapporten hun hadde laget i etterkant.)

Iflg nyhetsinnslaget mener 2 av 5 rektorer at mobilbruk er et (større eller mindre) problem – at den tar oppmerksomheten bort fra pedagogisk virksomhet, at den er et forstyrrende element. Alexandra Weilenmann, som er forsker i informatikk ved IT-Universitetet i Göteborg, mener at grunnen er at vi har for lite kunnskap om hva mobilen kan benyttes til og at den derfor ikke sees på som en ressurs i skolen. Hun sier at mobiltelefonen har blitt en integrert del av vår hverdag – både på jobb og hjemme – og at det er unaturlig at skolen skal være mobilfri sone (de unge må lære seg å bruke dette verktøyet også). Hun mener at noe av grunnen til at mobil ikke er integrert i pedagogisk bruk er en refleksjon av vårt generelle syn på mobilbruk; vi har et elsk/hat-forhold til mobilen; på den ene siden er den grei å ha når vi selv skal bruke den, mens vi gjerne irriterer oss når andre ringer eller mottar en melding.

Hun sier videre at elevene har jo med seg mobilen, og de har ferdigheter i bruk som skolen ikke benytter seg av. Vi må se på mobilen som en ressurs og som en mulighet, se på hvordan man kan bruke mobilen på en god og fornuftig måte og se på hvordan man kan dra nytte av ferdighetene også pedagogisk. De yngre elevene kan f.eks bruke kamerafunksjon og ta bilder av planter, importere bildene og lage f.eks en collage – som en del av arbeidet med å forstå naturen eller lære mer om ulike planter. Eldre elever kan f.eks bruke videofunksjon for å dokumentere forsøk i kjemi, og gjerne gjøre opptaket tilgjengelig for andre elever (f.eks for elever som ikke var tilstede – mitt tips; få  inn videosnutten i LMS’et så kan de se forsøket på nytt i forbindelse med rapportskriving).

Det er mange tekniske muligheter, men hun sier videre at dette selvfølgelig ikke kan innføres «over natta» – det tar tid og fordrer kunnskap hos lærerne.

Min kommentar; Jeg mener selvfølgelig ikke at det skal være fritt fram – nei, det må inn i ordnede former. Forskeren kommer med et par opplagte forslag – bilde og video – og det er to gode, enkle forslag (stikkord; sammensatt tekst, bilderedigering). Andre ting du kan bruke mobilen til;  lydopptak i forbindelse med intervju/reportasje – passer fint inn med prosjektarbeid og til lydredigering. Jeg laster ned forelesninger fra iTune Edu og ser dem på mobilen (bruker hodetelefoner). Det samme gjelder podcast og lydbøker, både norske og utenlandske (språktrening kan og være stikkord her). Ser at enkelte skoler aktivt bruker SMS for å sende beskjeder – en helt opplagt bruk i dag hvis du skal nå denne målgruppen.

Å skrive meldinger ved hjelp av mobil er faktisk skrivetrening, selv om vi sikkert kan diskutere lenge og vel om «SMS»-språk er bra eller ikke. Jeg har selv sett elev med funksjonshemming (i dette tilfellet døv m/tilleggshandicap) som har lært seg å kommunisere rimelig godt når han ble presentert for verktøy av typen tekstmelding og IM (lynmelding f.eks MSN) – her handlet det om å få et verktøy som engasjerte og motiverte, i motsetning til å forsøke å skrive med blyant – det siste ble egentlig bare et måte å reprodusere intetsigende figurer for ham med resultat tilnærmet null læring (nå er det nesten for mye andre veien – det renner inn med tekstmeldinger til tider, men man må se positivt på det).

Et par tips til, men med en betenkning (kostnad ved bruk – hvem skal betale?): Bruke mobilen til å innhente informasjon – i denne videoen tips til f.eks å samle statistisk materiale gjennom SMS (gjerne med ekstrapoeng om man får fra noen som er utenlands). Bruk av GPS-funksjonalitet til f.eks geocaching eller «rebusløp». Søk etter annen informasjon (wap). Og helt, helt opplagt – mobilen er og blir, selv med alle nye applikasjoner, først og fremst et verktøy for kommunikasjon – enten ved å ringe, sende SMS/MMS, epost, chat osv.

Oppdatert 6/10-09: Helsingborg Dagblad «mobilen är mitt liv….»
Oppdatert 7/10-09: Lokusbloggen «Zenna Atkins; Elever bør oppfordres til bruk av mobilen i klasserommet»

Reklamer

11 comments

  1. Mycket bra artikel, känns faktiskt som det börjar röra på sig vad gäller mobiltelefonen i lärandet, vill gärna tipsa om de försök, projekt med mobilen i lärande som är gjorda på Smedingeskolan, Kungsbacka kommun, Sverig Finns att läsa på min blogg http://iktskola.ning.com/profile/MatsLarsnas
    Jag finns också som @larmats på twitter
    Jag ska dessutom just idag prata för Utbilningsradion i stockholm om mobilt lärande
    En artikel som kom 20 aug i lärarnas tidning illustrerar också att nåt är på gång http://www.lararnastidning.net/

  2. Flott innlegg!
    Jeg er en høgskolestudent som skal bli lærer,og i forbindelse med en gruppe-eksamen så har vi tenkt til å teste ut akkurat dette,ved å bruke applikasjoner på telefonen inn i et undervisningsopplegg.
    Har du kjennskap til noen som har gjort dette tidligere? Evt noen tips og råd på.veien?

  3. Det er forsøkt ut litt forskjellige plasser, men noe av utfordringen er at i grunnskolen skal ting være gratis og da er det et problem med å bruke mobil (hvem skal betale, kan man kreve at elevene har osv). Jeg skal undersøke hvem dere bør snakke med og tar kontakt med deg igjen.

  4. Interessant innlegg. Men et par av linkene ser ikke ut til å fungere.

  5. Det kan nok tenkes at dette begynner å bli så gammelt stoff at det har blitt flyttet, men jeg håper fortsatt at ideene kan leve videre 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s