Innføring av LMS i 3 skoler i dag – en liten refleksjon…

I dag har vi i prosjektet (Digitalt Skulesamarbeid i Sogn og Fjordane) hatt en liten intro for tre skoler som skal igang med LMS (Learning Management System, læringsplattform). I forkant har vi hjulpet til med å strukturere LMS’et (skolebygningen) og vi hjelper med å importere brukere. En kort oppsummering av dagen er slik;

  • lærerne var ganske stille, men det virker som de var ganske klare for å prøve å bruke dette – det var i alle fall et flertall som var enige i dette
  • jeg tror vi klarte å formidle at det er mulig å spare tid og ressurser ved fornuftig bruk – så flere fornøyde ansikter når vi skisserte opp noen muligheter
  • man skal lagre informasjon et sted; ikke ha ukeplaner både på hjemmeside og i LMS – vårt motto; hjemmeside er hovedsaklig for statisk informasjon, lekseplaner/ukeplaner osv hører hjemme sammen med annen fagspesifikk informasjon i LMS (vi liker ikke redundans)
  • alle lærerne var enige om at bare det å kunne ha automatisk retting av f.eks gloseprøver vil være en god ting – og at det skal prøves! De syntes prøveverktøyet virket greit – i alle fall ingen som startet med hyperventilering
  • alle var enige om at det å laste opp en fil (dokument, bilde, lenke, lydfil) så enkelt ut og at dette skal gå greit
  • ingen som syntes at det å bruke teksteditoren så problematisk ut
  • vi fikk formidlet at man skal bruke foreldrepålogging av to grunner; sikre foresattes rett til innsyn (uten at de nødvendigvis skal se alt) og at med implementering av Feide vil det være urimelig å gi alle foreldre en Feideident. For 1. klasse (6-åringene) bør man kanskje gi foresatte fullt innsyn, men fra de er 7 år bør man vurdere hva som er naturlig. Foreldrepålogging gir innsyn i portefølje – og det synes vi er det som er mest riktig.
  • vi fikk formidlet at det å tenke på å sperre tilgang til deler av nett (Facebook, MSN osv) er et kappløp de aldri kommer til å vinne, og at det er bedre å sette kreftene inn på det å lære gode holdninger
  • vi fikk formidlet at det er bedre å tenke på å lage andre typer oppgaver enn å fokusere på plagiatkontroll
  • IKT skal brukes når det er fornuftig å bruke det
  • man må ta høyde for at kanskje ikke alle har tilgang på PC, og på skolene hadde de foreløpig ikke nok maskiner til at hver elev får en egen
  • at for de to nederste klassetrinnene kunne man f.eks bruke lydinnspilling som dokumentasjon i LMS – det samme i høyere klassetrinn i f.eks språkfag
  • at å avslutte seansen med å vise at det finnes ganske gode hjelpefunksjoner tilgjengelig i LMS’et var viktig og ga en trygghet for at dette skal vi få til

Alt i alt tror jeg lærerne kom til at dette ikke var så komplisert som man kanskje ville tro – og at vår tilnærming med at man skal starte enkelt og gå gradvis fram er det beste. Ikke en eneste en kom med ytring om at de syntes det var vanskelig at elevene var flinkere på data enn dem selv! Vi reiste hjem med en følelse av at det kommer til å gå bra for disse skolene 🙂 ……og i morgen skal vi gjøre det samme for to skoler til, men med omtrent dobbelt så mange lærere tilstede som i dag… Oppdatert 26.08.09: dette er blogginnlegget fra dag 2 (En myk start – bruk av LMS)

PS; ser også at de to adminstratorkursene vi arrangerer lokalt ble fulltegnet på kort tid – dette var tydeligvis et godt tilbud!

Én kommentar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s