5 vanskelige ting – nettbasert undervisning

Inspirert av en liten meningsutveksling på Twitter i dag fant jeg denne artikkelen; 5 (Really) Hard Things about Using the Internet in Higher Education og har laget et lite (og særdeles løst) sammendrag for hvert punkt – og jeg synes nok at disse punktene er ganske beskrivende, ikke bare for høyere utdanning – men for nettbasert undervisning i det hele. Anbefaler også denne artikkelen; 13 (Educational) Things I’d Rather Do Over the Internet som bl.a sier noen av fordelene ved å bruke nettet og nettbaserte verktøy.

  1. Vi har ingen selvopplevd erfaring når det gjelder modeller for bruk
    Hvis det er slik at man lærer av erfaring er de fleste lærere ganske «grønne» i forhold til nettbasert undervisning – fordi fenomenet er såpass nytt at man ikke har forsøkt det selv som student. Man prøver likevel å integrere det i undervisningen, men uten å vite hva som virker og hva som ikke virker – man tar utgangspunkt i den erfaringen man har; nemlig ordinær klasseundervisning
  2. Teknologien utvikler seg hele tiden – og raskt
    Man skal hele tiden forholde seg til nye program og applikasjoner, og når det gjelder nettbaserte verktøy for undervisning har ikke disse stabilisert seg ennå – og gjør det kanskje ikke heller på lang tid.
  3. Vanskelig for andre å forstå hvordan nettkurset er bygget opp og fungerer
    Nettbasert undervisning har som styrke at man kan få fleksibilitet, noe som gjør det vanskelig for andre å forstå innhold og utbytte – man må i tillegg  forklare både prosesser og krav knyttet mot undervisningen.
  4. Annen dagsrytme
    I motsetning til tradisjonell klasseromsundervisning som er synkron, kan man på nett få asynkron undervisning – eller en kombinasjon. Alle tre varianter har sine styrker og svakheter.
  5. Ny lærerrolle
    Blir forskjellen mellom lærer og elev mindre? Man kan ikke utøve klasseromsledelse på samme måte.

Når det gjelder dette med gode lærere generelt så fant jeg denne artikkelen – og gir et lite sitat som avslutning på dette innlegget:

Tour guides are people who see depth and texture and connections where others don’t. That is why the best teachers are masters of the obvious. They see the same things that we do, but they are aware of so much more. And when they point it out, it changes the way we see everything

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s