VØSL-skjema – læreres digitale kompetanse

I forbindelse med at jeg så på Nye veiledninger til læreplanen i norsk og kroppsøving, omtalt i et annet innlegg bet jeg meg merke i bruk av VØSL-skjema, og som ikke-pedagog var dette et ukjent begrep for meg  – og søkte derfor videre etter informasjon og fant følgende;

Når du skal lære noe nytt, kan du bruke et VØSL-skjema. Vet du hvorfor du skal skal sette deg inn i nytt stoff, er det lettere å lære, og vi påstår at du kan få jobben gjort effektivt og raskt.

Dette hørtes fint ut – og jeg fant også ut at bokstavene stod for:

  • V = Vet. Du skal skrive ned det du vet fra før om emnet.
  • Ø = Ønsker. Du skal skrive ned det du ønsker å lære om emnet.
  • S = Slik vil jeg lære. Du skal skrive ned f.eks kilder du vil bruke og lesemåter du vil benytte.
  • L = Lært. Du skal skrive ned det du har lært.

Inspirert av dette har jeg laget et VØSL-skjema – og skulle ønske at lærerne ute i alle fall kunne tenke gjennom dette i forhold til (pedagogisk) bruk av IKT i undervisningen (S har jeg skrevet forslag på selv etter spørreundersøkelsen som er omtalt i innlegget om Klasseromsledelse).
vøsl

2 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s