Sønn av Odin? Slekt og slekters gang

Nå har jeg tatt en liten pause fra pensum, og har de siste dagene heller kost meg med å fylle ut mer i slektstreet. Det er ganske artig når man holder på, selv om man skal ha tunga ganske rett i munnen mens man holder på. Vanligvis bruker jeg Embla som programvare (denne er på norsk), men i tillegg har jeg fått smaken på å bruke geni – veldig lett og intuitiv å bygge seg utover og laster raskt (flashbasert), jeg bruker gratisversjonen (engelsk). I tillegg får du raskt informasjon om slektskapsforhold og du kan raskt få slått sammen duplikater (det eneste jeg ikke liker er at hvis du først har «merget» to personer så er det umulig å reversere prosessen, så jeg har et par stykker som er på feil plass som jeg ikke får fjernet). Du kan selv velge om det skal være søkbart/lesbart for alle, eller om det skal holdes helt privat – og siden det ligger på nett kan flere jobbe i samme slektstre samtidig (hvis du gir tilgang).odin

odinNå har jeg kommet ganske langt tilbake i tid på noen grener, så langt tilbake at det må vel regnes som fiksjon – bl.a viser det seg at min mann er direkte etterkommer av den norrøne guden Odin iflg kildene (min mann synes dette blir å trekke det litt vel langt). Det er likevel andre i slektstreet som er velkjente, og når jeg bygger ut i flere retninger (med flere inngiftetrær) er det nesten som å lese en historiebok. Nå har jeg vært med vikinger på tokt – og mye magi var det tydeligvis i «hine hårde dager». Det er ufattelig til reisevirksomhet enkelte har bedrevet, både mot øst, vest og syd – spesielt med tanke på datidens framkomstmidler (og jeg som synes jeg reiser mye – ikke noe i forhold til disse gamle gutta). Korstog og kriger – og kjærlighet er det også. Moralen er også ganske varierende – fra det voldsomt gudfryktige til det svært hedenske og umoralske. Moro er det i alle fall 🙂

Begge jentene har hatt oppgave på skolen om å tegne opp nærmeste slekt, men anbefaler de som gir slike oppgaver om å prøve ut f.eks geni som digitalt verktøy. Eller hva med å ta utgangspunkt i historien og få elevene til å gå inn for å vise slektskapsforhold mellom de personene som man leser om – det er mye tilgjengelig ute på nett, og kanskje det kan inspirere noe mer enn å bare lese pensumboka. Selv prøver jeg å sette navnene inn i en større kontekst – hva slags tid lever disse i (er det vikingtid, folkevandring, middelalder), hvilke endringer er i ferd med å skje (store slag, revolusjoner, oppfinnelser).

Se også innlegget mitt om hva Kvasir og norrøne guder har felles.

7 comments

  1. Jeg er i alle fall veldig fornøyd for oversikten sin del, det eneste jeg har å utsette er at jeg ikke synes det er godt tilrettelagt for utskrift 🙂 Lykke til!

  2. Hvis det er gode utskriftsmuligheter du ønsker fra et online slektsprogram, så kan jeg anbefale dinslekt.no. Der kan du lage pdf-filer av forskjellige typer slektstavler, og du kan lage ane- og etterslektsrapporter som egner seg for utskrift. Det er selvsagt gratis, og du kan importere slekta di som gedcom fil fra embla eller geni:

    http://dinslekt.no/info.php

Legg igjen en kommentar

