Pendelen svinger raskere og raskere….

Videre i arbeidet med mine mer eller mindre strukturerte intervjuer har jeg fått et par nye innspill i forhold til oppgaven i endringsledelse. Når det gjelder skolen og pedagogikken som skal utøves har jeg fått et utsagn fra en lærer med lang fartstid:

Pendelen svinger fram og tilbake som tidligere, men forskjellen er at den svinger mye raskere nå. Endringene skal skje i større tempo. Tidligere har vi hatt en situasjon hvor vi hadde et strikt klasseromsregime med pugging, så svinger det over til mer frihet og lekende læring – så synes man det går for langt, resultatene blir ikke som forventet og pendelen svinger tilbake. De som bestemmer (gir rammevilkår og planer) sitter så langt unna grasrota at fagkunnskapen blir mindre og mindre oppdatert – ja, tildels mangler man den fullstendig. Selv pedagoger som går inn i slike stillinger ser ut til å «glemme» hvordan det er å være lærer på skolen. Vi blir pålagt oppgaver uten å få de ressursene som er nødvendig til å foreta endringer – skal man få opplæring må midlene omprioriteres og dette går utover elever i form av f.eks mindre renhold eller vedlikehold. På den andre siden vil slike omdisponeringer av midlene vi har fått resultere i sterke reaksjoner fra f.eks foreldre – og det blir en drakamp om hva som skal prioriteres. Vi (lærerne) blir påtvunget oppgaver man ikke behersker (her: IKT-bruk i undervisningen). Rektorene har fått nye arbeidsoppgaver (ikkepedagogisk virksomhet) som de i utgangspunktet ikke har kompetanse på; f.eks regnskap og personalledelse, det vi har lært under utdanningen (lærerutdanningen) er klasseromsledelse – og dette blir noe helt annet.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s