Rektor og rollen som spydspiss

Jeg fant følgende to utsagn på D&B-nettverket, og har tenkt å referere til dem i oppgaveskrivingen min:

Når det gjelder IKT så har det i alt for lang tid vært et teknisk anliggende og overlatt til skolens systemansvarlige. Med fare for å tråkke noen på tærne så mener jeg at bruk av IKT i skolen er en viktig pedagogisk sak og således må frontes av skolens pedagogiske ledelse. Rektor er skolens øverste pedagogiske leder og må derfor også vise igjen mht bruk av IKT. Man skal selvfølgelig ikke beherske alt som heter teknikk, men ha pedagogiske vyer og tanker omkring pedagogisk bruk av IKT.
Noe av problemet når det gjelder IKT i skolen er at det er forskjell mellom skolene. Tror likevel at ulik kompetanse, vilje og erfaring innen egen skole er et vel så stort problem. Har skolene planer for bruk av IKT og er trykket stort nok? Er ledelsen og kollegiet samkjørte og enige om bruk av IKT? Er god pedagogisk bruk av IKT vel definert?
Det er få områder i skoleverket der spriket er større enn innen IKT-sektoren. Da hjelper det lite at skoleledelsen spriker like mye!
(Sitert deler av innlegget til  Bjørn Olav Lea)

En rektor har mange oppgaver og eller kan ikke ha kompetanse på alle områder. Men som skolens øverste pedagogiske leder må rektor legge til rette for at IKT blir en naturlig del av det pedagogiske arbeidet. I det ligger det at rektor må ha tilstrekkelig kompetanse til å gjøre de grep som er nødvendig for at dette skal være mulig. Rektor må sørge for at IKT kommer inn i skolens virksomhetsplan, at penger til nødvendig utstyr settes av (prioriteres), at det er en del av personalets plan for kompetanseheving, at den enkelte lærer utfordres i å tenke etter «hva legger JEG i begrepet DIGITAL KOMPETANSE i MITT fag og i mine TIMER».
Jeg tror ikke at en rektor behøver å ha spisskompetanse på web 2.0-teknologier, men må ha nok kompetanse til å ta de nødvendige grep for å innfri krav og forventninger fra nasjonale og regionale føringer! Rektor må bidra til at skolen har en oppdatert IKT-plan som avspeiler dette. (og aller helst en VISJON som hele organisasjonen tror på )
(Sitert deler av innlegget til Atle Haga )

4 kommentarer

  1. Ja, ikkje vanskeleg å vere samd i dette. Men, før vi kan slipe spydspissen så må det tekniske funke. Ingen inovativ bruk av web 2.0 før siste versjon av flash er rulla ut og.
    IT i opplæringa er framleis avhengig av at greien funkar kvar dag – alltid.

  2. Det er jeg helt enig med deg i – det er ikke noe som er så håpløst som at det stopper opp på det tekniske, da kan man være så pedagogisk som man bare vil 🙂

  3. Viktig tema, men savner at du referer til kilde når du siterer meningsytringer fra Del&Bruk. Opphavsperson bør vises til og gjøres ære på- det er en viktig del av informasjonskompetansen i en digital tid. Dette vil bli ekstra viktig å huske på etter hvert som mer og mer blir lagt ut med Creative Commons – lisens.

  4. Jeg er helt enig – og beklager selvfølgelig. Grunnen til glippen var at jeg ikke var sikker på om disse ønsket navnet på trykk, derfor lenket jeg heller innlegget opp mot diskusjonen.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s