Flere web2.0-verktøy

Tre nye verktøy – wiki, podcast og video (tidligere innlegg om blogg, rss og tagging).

wikiAlle kjenner vel til Wikipedia som et oppslagsverk, et oppslagsverk hvor alle kan bidra med informasjon – enten ved å skrive nye artikler eller redigere og kommentere andres artikler. Wiki fungerer på samme måte, det er to-veis-kommunikasjon og den fremmer samarbeid på nett. Fordelen er at mange kan bidra med informasjon, mens ulempen kan være mangel på kvalitetssikring og at innhold kan være feil, utdatert eller ustrukturert. I skolen har vi et prosjekt foran oss hvor elevene på yrkesskole gjennom en egen lukket wiki skal komme med forklaringer i forhold til ulike begrep de møter i sin utdanning. Dette ser ut til å bli veldig bra – her ser man hvordan flere bidrar og hvor mange kan få gode innspill og forklaringer. Det samme kan man se for seg i en hvilken som helst bedrift, enten en intern wiki eller en ekstern hvor også kunder kan delta -jeg tenker særlig i forhold til å få dokumentert hvordan man gjør ting, en måte å få fram taus kunnskap på (se også «Kunnskap som bedriftens viktigste ressurs»). Flott verktøy som fremmer delingskultur og som i praksis viser at to hoder er bedre enn ett.

podcast1Podcast er en form for radiosending som man kan laste ned til PC eller mp3-spiller (hvis man ikke vil høre på dem fra nettet) – og som man kan lytte på når man har tid, lyst og anledning. Det finnes et utall podcaster innenfor mange temaer, selv har jeg lastet en del ned via iTunes (må riktignok laste ned programvare først) – her ligger f.eks en mengde språkopplæringspodcaster. Disse kan lastes ned selv om du ikke har iPod, jeg lagrer dem på PC’en og så overfører jeg dem som ordinære mp3-filer til min høyst ordinære spiller. Rent bortsett fra språk kan man finne f.eks ulike typer foredrag eller bruksanvisninger. I noen språkfag er det primært det muntlige som står i fokus og da kan man trekke god nytte av å ha tilgang til noen podcaster med en «innfødt». Skal man se mer mot næringslivet så kan man jo tenke seg at man også kan bruke podcast til «å snakke direkte til kundene» (jeg, direktøren, setter veldig pris på ….). Synes imidlertid at ikke alle passer like godt på «radio» – så man må tenke på hvem som skal snakke. Et par feller er det her også; lengden på podcasten er essensiell – den må ikke bli for lang (lang nedlastingstid, begrensninger på mp3-spillerne, vanskelig å holde på lytteren hvis ikke stoffet er spesielt interessant – virker mot sin hensikt) og selvfølgelig kan det være et problem at ikke alle spillere klarer å spille av ditt format (?).

Videoer er jo alltid morsomt, og kanskje noe av det som er den store fordelen med internett. Her kan man se levende bilder og det er jo helt ideelt hvis man skal demonstrere noe i en klassesituasjon, enten det er nyhetsinnslag eller faktaopplysninger, reise og kultur osv. Jeg «embedder» video inn i læringsplattformen(lager en kobling til videoen som så spilles av i en egen videoavspiller – se eksempel under), og man får da økt interaktivitet umiddelbart (henter gjerne fra YouTube – se også  TeacherTube og YouTube-Edu) samtidig som det kanskje blir litt mer «spennende» og man kan vise prosesser som vanskelig lar seg beskrive på en statisk bokside.  Mange bedrifter har begynt å legge ut videoer også, f.eks kan man få en egen kokk inn på skjermen som viser hvordan man skal lage ulike typer matretter. Video er problematisk i forhold til at det er mange ulike formater, og den skal tilpasses til en mengde ulike nettlesere og videoavspillere – feiler man her vil effekten gjerne bli at man som kunde blir mer misfornøyd ved at man ikke får se enn om det ikke var lagt ut video i utgangspunktet. På den andre siden er video en merverdi som kan gi større lojalitet og kundetilfredshet generelt.

Her en video fra YouTube som er embedded inn i blogginnlegget mitt, en video som jeg ler like godt av hver gang jeg ser den…

7 kommentarer

  1. Følte at eg vart stoppet opp lit på første setning i tredje avsnitt: «Videoer er jo alltid morsomt…» 🙂 (Ref. samtale igår samt tidligere blogging fra deg ang. språk & setningsoppbygning)

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s