Delaktighet gir engasjement

Undersøkelser om informasjonsflyt viser som regel at informasjonen mellom avdelinger ofte går mellom lederne og at den gjerne blir værende der – om dette kan relateres mot skoler vet jeg ikke noe om, men jeg noterer det nå her likevel som en tanke. Når informasjonsflyten stopper opp slik får man et arbeidsmiljø som kjennetegnes av mangel på delaktighet – altså i hvilket omfang de ansatte er aktivt involvert i planlegging, beslutningstaking og å kunne komme med forslag til problemløsning. Delaktighet er ikke bare det å få komme med sine innspill, men innebærer også det å etablere en følelse av eierskap. Klarer man å mobilisere god delaktighet øker det selvtillit og man vil gjerne se en mobilisering av engasjement – lærerne vil oppleve at deres ideer og meninger får vekt. Generelt kan man også si at engasjerte medarbeidere lettere går løs på problemstillinger og tar initiativ til forbedringer.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s