Klasseledelse

09.11.12 at 11:54 10 kommentarer

Jeg har nevnt det før, og jeg nevner det igjen; twitter er en utømmelig kilde for gode tips – alle de tingene du ikke har tid/lyst til å lete etter selv, alle tingene du går glipp av bare fordi du ikke vet. I dag kom et tips via @hennif, en video som viser hvordan en amerikansk lærer utøver klasseromsledelse i førsteklassen sin. Nå tror jeg nok ikke at vi kommer til å se mye av dette i norske klasserom, i alle fall ikke med det første – men det kan gi noen tips. Jeg vet f.eks. at selv opp i vgs er det lærere som tar imot elevene i døra, og de får ikke lov til å sette seg ned før viktige beskjeder er gitt – da holder man fokus.

Entry filed under: læring. Tags: , , , .

IKT Orkide – endringsledelse Hvorfor er historie viktig?

10 kommentarer Add your own

  • 1. Aasne Midtbø Aas (@Sjova)  |  09.11.12, kl. 11:58

    Fantastisk!!!

  • 2. Hilde R Anfindsen  |  09.11.12, kl. 12:48

    Interessant! Denne skal jeg vise til barne og ungdomsklassen min – i engelsk!

  • 3. Ragnvald Holst-larsen  |  09.11.12, kl. 13:45

    Det bare mangler en liten «Halleluja» innimellom – veldig amrikansk da. Jeg skal vise den til min vg1 klasse så ser de at det finnes lærere som er enda mer gira enn meg. Hvis elevene gjør dette hele dagen må de jo også bli veldig slitne. Læreren for min 4.klasse på dal skole gjør noe lignende og har masse morsomme ting for elvene. Jeg må si jeg beundrer stort barneskolelærerne som er kreative og villige til å jobbe hardt for at barna våre har de bra på barneskolen. Jeg synes egentlig at de burde ha færre timer og mer like vilkår som vi har på videregående – det er et hav av forskjell i situasjonen for dem og for oss. Tusen takk alle barneskolelærere !! ( men ikke vær redd for at dere må være sååå hypre i en vanlig time….) En god gammeldags frøken med mye omsorg, kjærlighet og tålmodighet er kanskje å forettrekke foran en amrikaner med adhd…..men litt kreativitet er jo bra – så som en ide Eva er det godkjent

  • 4. evabra  |  09.11.12, kl. 13:58

    Ja, helt klart veldig amerikansk :-) Jeg tror nok også at det av og til kan bli litt for mye av det gode, litt slik som i amerikanske show hvor det er mye klapping og roping hele tiden – det blir litt slitsomt etterhvert. Det jeg liker i denne videoen er at lærer er veldig tydelig på at det er hun som er sjefen i klasserommet, og at hun er tydelig på hva hun vil de skal gjøre – som en kontrast til den litt tafatte læreren som jeg tidvis ser ute; nå må dere være snille og sette dere og høre etter da. Liker også godt at hun er klar på at de enten skal lytte, gjenta eller gjenfortelle til den ved siden av. Tror også på at det å måtte reise seg gjør at man følger med på den beskjeden som da blir gitt. Så ikke helt slik som dette i klasserommet tenker jeg, men ta ut noen av ideene bak og gjøre dem om til noe for egen praksis. Takk for kommentar.

  • 5. Torger Åge Sinnes  |  09.11.12, kl. 19:22

    Dette her er det Chris Biffle som står bak. Var i gang med litt slikt, men så bestemte kommunen at alle skulle satsa på VFL. Så då vart det å trakka litt stilt i gangane med whole brain teaching..

    http://www.wholebrainteaching.com/index.php/blog/Chris-Biffle.html

  • 6. Snorre Løvås  |  09.11.12, kl. 21:29

    Sir, YES SIR!… Begynnelsen minna meg veldig om rekruttskolen i myk versjon gitt.

    Tror ikke jeg med min personlighet, allerede i 6-7 årsalderen, hadde likt en slik hverdag noe særlig. Både på grunn av metoden og støynivået. Ville blitt dratt inn til spesialsamtaler fordi jeg ikke deltok i klassen.

  • 7. evabra  |  10.11.12, kl. 12:57

    Hehe, ser den – som jeg sier i en annen kommentar; dette er nok litt vel mye amerikansk :-) Men noen gode poeng er det å trekke ut her – kanskje mest det med hvem som må være sjef i klasserommet, hvis det ikke er læreren er det alltid en elev som er villig til å ta rollen.

  • 8. evabra  |  10.11.12, kl. 12:57

    Spørsmålet mitt er egentlig; hva tenker du om det – var wholebrain teaching en god eller dårlig strategi?

  • 9. Torger Åge Sinnes  |  10.11.12, kl. 16:08

    Morsomt for ungane. Morsomt for lærar. Fordel med tips om dette frå lærarskulen av, men det skjer vel neppe.

    Var nett i Skottland på skulevitjing. Fascinerande. Åpne landskap….mykje støy….mykje læring! Tydeleg kvar Kunnskapsløftet er henta frå…

  • 10. evabra  |  10.11.12, kl. 17:02

    Ang Skottland; jeg har sett samme i England – store rom, flere klasser samlet, flere lærere i samme rom (støtte). Spurte elevene hva de syntes og de sa de fikk mer hjelp enn de hadde fått tidl med tradisjonell undervisning. Noe å tenke over..

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på Digital dømmekraft

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 342,533 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 187 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 187 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 187 andre følgere

