Forbrukertrender [undervisningstips]

07.04.12 at 20:17 Legg igjen en kommentar

I de siste par årene har jeg laget oppgaver hver eneste uke til forskjellige tema/fag, og tenkte jeg skulle komme med noen tips til oppgaver på bloggen i tiden framover. Siden jeg er mest opptatt av diskusjon og kreativitet blir nok oppgavene mye preget av dette. Jeg prøver så langt som råd er å koble både mot kompetansemål på den ene siden og utfordringer i den virkelige verden på andre siden – og med et skråblikk mot digital kompetanse der det er naturlig, samt å være tro mot rammeverket Leap21 som jeg har omtalt tidligere.

Dagens tips har jeg tenkt mot to fagområder; samfunnsfag (10. trinn: leggje ein plan for å starte og drive ei bedrift ut frå ei undersøking av grunnlaget for ei slik bedrift) og utdanningsvalg – og med tanke på entreprenørskapstrening. Man kunne også tenkt seg å trekke inn kompetansemål også fra norskfaget mot en slik oppgave. En annen grunn for oppgaven er at mange av jobbene som eksisterer i dag vil forsvinne, og nye oppstå – uten at man kanskje ikke helt vet hvilke. Her er oppgaven:

En av forbrukertrendene som trendwatching.com peker på er at vi blir stadig mer opptatt av personlig tilpassing. Vi ønsker oss at den røde løperen rulles ut for oss, vi vil ha skreddersøm. Det er ikke lenger det store å reise billig og på uspesifisert hotell, nå ønsker vi oss fire-stjerners hotell med alt inklusive.

  • Hva slags type tjeneste mener dere man kunne tilby kunder i ditt nærmiljø?
  • Hva kunne vært skreddersydd den enkelte kunde?
  • Hva slags type jobb ville dette være?
  • Hvordan skal man tjene penger på den?
  • Hva slags kompetanse vil man trenge – og hvordan får man den?

Her er man nødt til å gjøre en undersøkelse først av hva som kan være etterspurt, det handler jo enten om å dekke et i dag udekket behov eller komme med et helt nytt konsept som man mener det vil være etterspørsel etter. Noe som også må vurderes er hvordan man skal tjene penger på dette, og om det er noe man kunne ha interesse for. For det siste handler det jo mye om å komme i akkurat rett tid, for tidlig eller for sent i markedet er like ille. Deretter må man finne ut hva slags kompetanse man trenger for å utføre denne type tjeneste, og hvor man kan få den. Nærmiljøet er satt inn for å få fokus mot lokal næringsutvikling. En videreutvikling kunne også være å tenke seg et samarbeid med det lokale næringsmiljøet og kommune. Det kan kanskje være greit å tenke litt på hva slags type nye jobber vi har fått de siste årene f.eks. personlig trener, personlig innkjøper (klær og mat), coach osv. Mer tradisjonelt er kanskje barnevakt og å ha noen til renhold av bolig – men dette er også i samme gate. Andre ting folk er opptatt av i dag er f.eks. kosthold, egen helse, miljø. Teknologien gir oss uante muligheter i så måte, fra virtuelle trenere på mobilen til sensorer for overvåking av egne kroppsfunksjoner eller ettersyn av f.eks. eldre. Se 12 supertrender når det gjelder forbrukere på denne bloggen for andre tips til hva man bør tenke på når det gjelder å tilby noe til sine kunder.

Verdien av å skaffe seg kompetanse er viktig, og derfor er det tatt med. Det er jo slett ikke sikkert at man faktisk får denne type kompetanse i dag – kanskje dette er noe helt nytt og hva skal man da gjøre?

Digitale verktøy å vurdere opp mot en slik oppgave vil være; tankekart eller begrepskart for idemyldring, notatverktøy for å organisere informasjon med finner i undersøkelsen, presentasjons-verktøy for å presentere ideen/ideer, evt. regneark for å regne ut hva man må ta for å gå i pluss (og her kan det jo utvides i det uendlige med type beregninger som må til), kommunikasjonsverktøy for å innhente informasjon og samarbeide med næringsliv/kommune/andre.

About these ads

Entry filed under: læring. Tags: , , .

Kalibrering Usynlighetskapper [undervisningstips]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på Digital dømmekraft

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 329,736 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 173 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 173 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 173 andre følgere

%d bloggers like this: