Kommentar til rammeverk digitale ferdigheter (@udir)

Som jeg nevnte forrige dagen hadde jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg mente om rammeverket som skal brukes av læreplangruppene som skal bistå i arbeidet med å utvikle og revidere læreplanene for Kunnskapsløftet. Men nå har jeg bestemt meg – og jeg synes at formuleringene for digitale ferdigheter er noe upresise og vage, og lurer egentlig litt på hvorfor – er det meningen å være vag eller handler det om at man ikke føler seg helt trygg her? Det er kanskje meningen å være vag slik at man ikke binder seg for mye, men jeg har likevel noen kommentarer slik innledningsvis – kommer nok tilbake til dette senere også.

Først og fremst bør ferdigheten hete digital kompetanse – det er det som ligger i den tekstlige delen av beskrivelsen mer enn å bare snakke om digitale ferdigheter.

Det er satt opp en nivådeling fra 1-5 for disse ferdighetene – og det er her jeg har noen spørsmål og noen kommentarer.

Tilegne og behandle. Nivå 1: hva har man tenkt når det står «leser hypertekst». En hypertekst er et grensesnitt for en digital tekst og inneholder også kryssreferanser eller (hyper)lenker om man vil. Betyr dette da at i nivå 1 skal kunne klare å lese tekst på skjerm eller betyr det at man kan kjenne igjen og bruke lenker i teksten? Nivå 2: Her står det: «Gjøre enkle digitale søk og leser og tolker informasjon fra digitale kilder». Det er for så vidt greit i seg selv, men når det gjelder å tolke menes det da vurdere kritisk? Og hva er «informasjonsbehandling» – betyr det å finne, innhente og bearbeide? Nivå 3: Setningen «velger og vurderer informasjon og søkestrategier fra digitale kilder» virker litt snodig. Menes det «Bruker søkestrategier. Velger og vurderer informasjon fra digitale kilder»? Nivå 4: Denne er grei. Nivå 5: Jeg lurer egentlig på hva det vil si å «innhente og organisere løpende oppdatert digital informasjon». Digital informasjon har jo egenskapen at den lett kan oppdateres – betyr det at man skal finne den informasjonen som er sist oppdatert eller betyr det noe helt annet? Egentlig burde nivå 5 her egentlig bare hete «bruke OneNote» og «bruke avanserte søkestrategier» – men det blir vel å bli for programorientert.

Punktet produsere og bearbeide er greit nok. Punktet kommunisere er for så vidt greit nok, men jeg synes nok at det er mye gjentakelse og lite substans her.

Punktet digital dømmekraft har et par ting jeg reagerer på. For det første er sosiale medier på Internett – så hvorfor man må skille slik: «bruker nettvett og følger regler for personvern på Internett og i sosiale medier» er litt rart. Dette ligger i nivå 3, og i nivå 4 finner man «bruker Internett og sosiale medier forsvarlig» – hva skal egentlig det bety? Og skiller det seg fra Nivå 5; «har evne til etisk refleksjon og vurdering av Internett og sosiale medier som kommunikasjons- og informasjonskanal»?

Ellers vil jeg kommentere at mange vil nok ha problemer med å konkretisere hva disse nivåene betyr i praksis. Jeg kunne tenkt meg at man på samme måte som å lage rubrikker i forbindelse med vurdering også legger inn eksempler på hva dette betyr i et slikt rammeverk. Det er kanskje det læreplangruppene skal jobbe med? Hvis ikke – så har jeg forslag til konkretiseringer 🙂

Én kommentar

Legg igjen et svar