Å skape orden av kaos

18.12.11 at 22:13 3 kommentarer

Som alle etterhvert er vel kjent med så er OneNote mitt favorittprogram – jeg klarer meg rett og slett uten. Der samler jeg og organiserer jeg ulike typer informasjon som jeg skal bruke. Ofte blir jeg spurt om hva slags mal man skal lage seg – og mitt svar er at det er vanskelig å si hvordan andre skal jobbe, man må på en måte finne ut hva som passer best for en selv. Det er riktignok noen unntak, og jeg tenkte jeg skulle dele noen tanker om det her.

Det første er at når det gjelder elevers bruk av et notat/organiseringsverktøy så er det stor forskjell fra elev til elev. For meg er det ikke nøye hvor jeg har lagret mine personlige notater i OneNote, jeg bruker søkefunksjon for å finne dem igjen. Hvis jeg lager noe som jeg skal dele med andre så lager jeg mer struktur. Enkelte elever jobber slik jeg gjør, andre må ha hjelp til å lage seg et system. Typisk spørsmål er hva slags fane skal jeg lagre dette bak – så jeg ser at det kan være fornuftig å hjelpe dem å lage en form for system – og samtidig lære dem hvordan man kan søke.

Skal man bruke et slikt verktøy til å dele informasjon, f.eks. type referater, så kan det være fornuftig å lage en struktur slik at man lett kan gjenkjenne fra gang til gang. En slags standardisering på dette er derfor fornuftig. Jeg lager slike ting selv også; f.eks. hva et undervisningsopplegg skal inneholde av informasjon og at det er samme oppbygging hver gang.

En erfaring fra det private næringslivet som man kanskje kunne tenke på mer i skolen er at ofte blir prosjekter og/eller arbeidsprosesser i en bedrift standardisert i måten man lagrer og rapporterer på. Det betyr f.eks. at man skal navngi ting på bestemte måter og at de skal lagres på bestemte plasser. Grunnen er enkel, det gjør at enhver kan gå inn og se akkurat hvor langt i prosessen man har kommet og hva som er laget ferdig. Det kan jo faktisk være at noen får en stein i hodet en vakker dag – og da er det viktig at man raskt kan sette noen andre inn i jobben. Hvor ofte er det ikke at man har informasjonen i hodet – og da er det vanskelig for andre å finne fram. Det å ha et system som gjør at andre faktisk kan finne fram er fornuftig, det er f.eks. derfor vi bruker arkivnøkler og lignende. Tenk litt på det – hvordan er det med din jobb dersom du plutselig blir dårlig? Klarer andre å se hva du har gjort og hva du har tenkt? Kanskje det burde være litt mer slik i skolen? Jeg har et inntrykk av, muligens feilaktig, at det er vanskelig for andre lærere å plutselig hoppe inn i en klasse og vite hva som er gjort og hva som er tenkt skal gjøres i tiden framover. Var det lettere tidligere når man i større grad leste boka fra begynnelse til slutt (eller gjør man det fortsatt slik)?

Jeg jobber nå med mitt arbeid for våren, som blant annet består av en rekke blogginnlegg. Min framgangsmåte i forhold til dette er at jeg skriver alt i forkant (i OneNote) og finner alle filer som skal være med. Deretter bruker jeg «send til blogg» og setter på de datoene hvor de skal publiseres. OneNote-blokken (ringpermen) har jeg sortert på dato, og den legger jeg delt slik at de som bør vite hva jeg har tenkt får en mulighet til å gå inn og se på hva som kommer. Da spiller det ingen rolle om jeg skulle bli dårlig eller være på reise – dette går sin gang likevel.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Månelanding og et par andre refleksjoner Noe å tenke på før IKT-opplæringen?

3 kommentarer Add your own

  • 1. arnelov  |  19.12.11, kl. 08:47

    Det er stort sett sånn jeg også jobber, men undervisningsoppleggene mine organiserer jeg noe annerledes.

    For eksempel lager jeg ei notatblokk for emnet, og i fanene legger jeg inn ukene og dagene.

    Under ukefana ligger alltid en kort informasjon sammen med kompetansemålene.

    For dagene legger jeg på sider alt etter hvor mye stoff jeg ønsker de skal jobbe med.

    Pakka legger jeg ut på It’s.

    Noen av mine elever har enda 2007-versjonen, det gjør den siste operasjonen til en noe større jobb da 2007 kun kan behandle enkeltfiler i OneNote.

    Noen av elevene har også latt seg narre over til det overprisa leverandørtyranniet som eplefolka tilbyr – de får ei pdf-fil. Basta!

    AJ

  • 2. arnelov  |  19.12.11, kl. 09:04

    Jeg kunne tenke meg et overordna nivå som jeg kunne organisere filene i. Sånn som det er nå, blir du utrolig mye å blade seg gjennom.

  • 3. evabra  |  19.12.11, kl. 15:42

    Det går an å lage en inndelingsgruppe – det blir et slags hovedskilleark som ligger over dersom du ikke alternativt ønsker å lage flere notatblokker. Takk for kommentarer – det er sikkert mange som har fått nye ideer :-)

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på Digital dømmekraft

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 357,947 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 197 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 197 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 197 andre følgere

