Å lage tidslinjer (Excel)

18.03.10 at 01:15 3 kommentarer

Av og til er det greit å kunne lage tidslinjer – og jeg har vært på jakt etter en funksjonell måte å gjøre dette på. Det finnes noe programvare på nettet, men de har stort sett hatt noen begrensninger jeg ikke har satt helt pris på – enten at det er begrenset antall tidslinjer man kan lage uten å betale eller at man er låst til å laste dem opp på nettet. Jeg har hatt ønske om en enkel måte å lage tidslinje på som jeg kan bruke til akkurat det jeg vil.

Til skolebruk er det selvfølgelig mange mulige undervisningsopplegg hvor man kan bruke tidslinje; i tillegg til de rent historiske kan man f.eks tenke seg at den enkelte kunne sette inn sin egen tidslinje med hendelser de syntes var viktige (født, begynte i barnehage, begynte på skole, første tann, spennende ferietur, idrettsbragd). Man kan ta en tidslinje med når ble ulik teknologi innført i det alminnelige hjem (jeg husker første gang jeg så en video hjemme hos noen – ble imponert, vet også at min mormor var blant de første der hun bodde som fikk elektrisk kjøleskap. En slik tidslinje kan kanskje være med på å vise at det faktisk ikke er så lenge siden ikke alle hadde mobil og Internett). Jeg har også sett noen som har laget en tidslinje for når ulik type mat ble introdusert – fra poteten til pizza, hva som er helt «hot» i dag vet jeg ikke – her kan kanskje andre hjelpe til :-)

Etter litt søk og utprøving har jeg nå falt for en mal som jeg kunne laste ned gratis fra Vertex42. Den er gratis for ikke-kommersielle formål – altså helt ypperlig for meg. Den er nok opprinnelig laget for en tidligere utgave av Excel enn det jeg har, men den fungerte fint også i Excel2010.

Jeg bare lastet den ned og åpnet den så i Excel. Den ser kanskje litt skremmende ut med en gang – men er rimelig enkel å bruke. Du fyller ut årstall og hendelse i de første fargede feltene, setter evt en overskrift Tittel. Tallene som står under Høyde referer til hvor mye over og under tidslinja merkelappene skal være – disse trenger du ikke endre på.

Det eneste andre du behøver å tenke på er at du må lage i stand X-aksen (altså selve tidslinjen) slik at den omfatter de årstallene du har brukt. Det gjøres ved at du i diagrammet høyreklikker på tidslinja, velger formater akse (format axis) og så setter inn startårstall og sluttårstall i de to øverste rubrikkene (der jeg har satt inn 870,0 og 1110,0). Det eneste andre du skal passe på er at du ikke setter inn eller fjerner rader helt – da blir det bare tull.

Jeg lagde en tidslinje med norske konger fra 872 til 1184 (fritt etter Wikipedia) og fikk fram denne oversikten. Dette diagrammet kan du kopiere over til f.eks word eller powerpoint. 

Trenger du plass til flere hendelser enn antallet som er laget i stand er det litt mer plunder, men ikke uoverkommelig. Framgangsmåten da er; kopier nederste rad (både år, hendelse, høyde, akse og merkelapp) – og så kopierer du den så mange ganger det er nødvendig nedover. Det neste er at du må sørge for at diagrammet også omfatter de nye linjene (du må altså øke antall felt diagrammet skal omfatte – velg diagramområde får du ved å høyreklikke på diagrammet). Det siste du må gjøre er å sørge for at de nye feltene får merkelapper, og her må du ta en og en. Klikk punktet i diagrammet for å få fram merkelapp, klikk merkelapp, deretter trykker du ned =-tegn og trykker enter, deretter velger du rett merkelapp i kolonne G. Gjenta til du er ferdig med alle.

Hvis du skal ha en veldig enkel tidslinje kan du lage den i word også – her er et eksempel hentet fra Microsoft sitt malarkiv (obs: blir lastet direkte til word – du får spørsmål om du ønsker å åpne den fordi den kan være potensielt skadelig, men denne er helt virusfri).

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , .

Making a statement (selg ideen din – kort og konsist) Web3.0 forandrer bibliotekene

3 kommentarer Add your own

  • 1. Anne Cathrine  |  22.03.10, kl. 21:57

    Takk for nyttig tips. Jeg er stadig innom siden din og får mye god inspirasjon. Greit med noe som kan lages på egen maskin også, uten internett. For eksempel vil det kunne være nyttig i forhold til skriftlig eksamen uten tilgang på nett. Det er mange fag hvor det er nyttig med tidlinje, ikke bare i historie.

  • 2. evabra  |  22.03.10, kl. 22:35

    Takk for hyggelig kommentar og ja – det er mange måter å bruke tidslinje på, bare fantasien som setter grenser. Jeg synes det er greit ut fra at det er en måte å strukturere ting mer visuelt på :-)

  • 3. Tidslinjer er viktig | En liten smak av ped  |  05.01.14, kl. 12:44

    […] Tidslinjer er viktig […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på Digital dømmekraft

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 342,636 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 187 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 187 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 187 andre følgere

